کد خبر: 1224181
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

جوان آنلاین: کانال تلگرامی جهان دیپلماسی در مطلبی با عنوان جوبایدن می‌توانست مانع از حمله ایران شود به یادداشت تریتا پارسی با موضوع عدم محکومیت اقدام اسرائیل در شورای امنیت که اشتباه راهبردی امریکا، انگلیس و فرانسه محسوب می‌شود پرداخت و نوشت:

یک مثال تاریخی وجود دارد که نشان می‌دهد انتقام ایران از اسرائیل قابل پیشگیری بود.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کردند، با اینکه این حمله یک نقض آشکار از قوانین بین‌الملل بود.

ایرانی‌ها در واکنش‌های خود اشاره کرده‌اند که اگر شورای امنیت حمله اسرائیل را محکوم کرده بود، ایران ممکن بود از انتقام‌گیری خودداری کند.

بیشتر ناظران، این ادعای ایران را رد و ادعا کردند که تهران به هر حال دست به عملیاتی علیه اسرائیل می‌زد.

اما یک مثال تاریخی وجود دارد که در آن ایران واکنش نشان داده و به حمله به یک کنسولگری ایران پاسخ نداده است، زیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد به سرعت واکنش نشان داده و جلوی انتقام‌گیری ایران را گرفته است.

این واقعه در سپتامبر ۱۹۹۸ رخ داد. طالبان به تازگی مزار شریف در افغانستان را گرفته و به کنسولگری ایران در آنجا حمله کرده و چندین دیپلمات ایرانی را ترور کرده بود. من در آن زمان برای نمایندگی دائم سوئد در سازمان ملل مشغول به کار بودم و سوئد نه تنها عضو شورای امنیت بود، بلکه در آن ماه ریاست شورای ملل را بر عهده داشت.

درخواست ایران از سوئد واضح بود: با وجود آنکه ایران در مرز با افغانستان حالت آماده به حمله داشت، یک محکومیت قوی توسط شورای امنیت و ریاست آن می‌توانست به ایران فرصت خروج با عزت را فراهم کند و از جنگ بزرگ‌تر جلوگیری کند.

سوئد تضمین کرد که حمله به کنسولگری - یک نقض آشکار از کنوانسیون وین - به شکل مناسب محکوم شود. ایران هرگز به صورت نظامی به طالبان پاسخ نداد، این در حالی بود که تجاوز طالبان آشکار بود.

در هر دو مورد، به یک کنسولگری ایران حمله شده بود و چندین مقام ایرانی کشته شده بودند. در هر دو مورد، ایران نخواست به جنگ برود. اما در یک مورد، شورای امنیت تجاوز را محکوم کرده و از انتقام‌گیری ایران جلوگیری کرد. در مورد دیگر، آمریکا، بریتانیا و فرانسه حمایت خود را از اسرائیل بالاتر از قوانین بین‌الملل قرار دادند و جلوی شورای امنیت را گرفتند تا حمله را محکوم نکند.

بدون شک، واقعه سال ۱۹۹۸ نشان نمی‌دهد که انتقام‌گیری امروز ایران از اسرائیل قابل جلوگیری بود. اما نشان می‌دهد که فرصتی برای کاهش تنش وجود داشت که آمریکا / بریتانیا / فرانسه آن را نادیده گرفته یا رد کردند.

باز هم، این با سابقه بایدن در ۷ ماه گذشته کاملاً همخوانی دارد، زیرا او همه فرصت‌ها برای کاهش تنش و پایان دادن به جنگ در غزه را نادیده گرفته است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار