کد خبر: 1224031
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
«گاردین» نوشت: با توجه به درخواست جو بایدن، برای خویشتن‌داری اسرائیل و این‌که تهران موضوع را "پایان یافته" می‌داند، ‌اما در نهایت پاسخ اسرائیل در دستان سه افراطی در کابینه جنگی این رژیم است.

جوان آنلاین: زمانی که کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو برای تصمیم‌گیری درباره واکنش اسرائیل به حمله موشکی و پهپادی ایران تشکیل جلسه دهد، ‌دورنمای یک جنگ بزرگ منطقه‌ای در خاورمیانه به خطر می‌افتد.

وزیران بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیمه شب گذشته، ‌تصمیم در مورد واکنش این رژیم به حمله موشکی ایران را به کابینه کوچک جنگی آن سپرده است. این کابینه متشکل از نتانیاهو، یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتز (یکی از مخالفان نتانیاهو که پس از حمله طوفان الاقصی حماس در هفت اکتبر به عنوان وزیر بدون پست به دولت پیوست) است.

این گزارش نوشت: در ساعات متلاطم منتهی به آغاز جلسه کابینه جنگ، بنیامین نتانیاهو و جو بایدن به مدت ۲۵ دقیقه تلفنی گفت وگو کردند. براساس برخی گزارش های رسانه های اسرائیلی، رئیس جمهوری آمریکا در این گفت وگو خواستار خویشتن داری تل آویو شد.

بایدن دقایقی پس از این تماس بیانیه‌ای صادر کرد که در آن هیچ توصیه صریحی به نتانیاهو نکرد. از سوی دیگر تهران نیز در پیامی که از طریق سفیر خود در سازمان ملل ارائه شد، پیشنهاد کرد که پس از این حمله انتقام جویانه «می توان موضوع را پایان یافته تلقی کرد».

گاردین با اشاره به هراس برخی مقامات ارشد دولت بایدن در پاسخ بدون تامل اسرائیل به حملات ایران به ابراز نگرانی بایدن که گفته بود نتانیاهو «تلاش می‌کند آمریکا را به یک درگیری گسترده‌تر و عمیق‌تر بکشاند» اشاره کرد.

مقامات دولت بایدن به خوبی می دانند که نتانیاهو با توجه به خطر فروپاشی ائتلاف سیاسی اش و احتمال زیاد برگزاری انتخابات جدید انگیزه ای شخصی برای ادامه افزایش تنش ها دارد.

در حالی که خسارات انسانی وارده به اسرائیل ناچیز است، مقامات اسرائیلی می توانند استدلال کنند که این به لطف تهران نبوده و به دلیل قابلیت اطمینان دفاع هوایی اسرائیل و متحدانش، به ویژه ایالات متحده، بریتانیا و اردن است.

این گزارش افزود: در کوتاه‌مدت، واشنگتن می‌تواند از چند نشانه آرامش بگیرد که هرگونه واکنش اسرائیل حداقل فوری نخواهد بود. نخست این که اسرائیل خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد این حمله شده است که این در ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت نیویورک اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از نشانه‌های احتمالی مبنی بر اینکه پاسخ اسرائیل می‌تواند کنترل شود این که گفت وگوی یوآو گالانت با همتای آمریکایی خود، لوید آستین (وزیر دفاع) پس از حملات ایران بود. به گفته وزارت جنگ (رژیم) اسرائیل، گالانت تاکید کرد که نیروی دفاعی این رژیم برای هرگونه تلاش بیشتر برای حمله به (رژیم) اسرائیل آماده است. در اظهارات وی هیچ اشاره ای به پاسخ (رژیم) اسرائیل به این حمله نشد.

گاردین در پایان سومین نشانه مثبت این موضوع را اطمینان بخشی یک مقام اسرائیلی عنوان کرد که گفته «پاسخ اسرائیل با متحدانش هماهنگ خواهد شد».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار