کد خبر: 1223864
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
خاطراتی از سردار شهید محمدرضا تورجی‌زاده  در گفت‌وگوی «جوان» با همرزم شهید
حاج اسماعیل براتی یکی از رزمندگان قدیمی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) است که مدت زیادی از حضورش در جبهه‌های دفاع مقدس را در گردان یازهرا (س) سپری کرده است
علیرضا محمدی
جوان آنلاین: حاج اسماعیل براتی یکی از رزمندگان قدیمی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) است که مدت زیادی از حضورش در جبهه‌های دفاع مقدس را در گردان یازهرا (س) سپری کرده است. اواخر سال ۱۳۶۵، سردار شهید محمدرضا تورجی‌زاده فرمانده این گردان شد. مدت فرماندهی تورجی‌زاده در گردان یا زهرا (س) چندان طول نکشید و او در عملیات کربلای ۱۰ که فروردین و اردیبهشت سال ۶۶ انجام گرفت، در منطقه عملیاتی غرب کشور به شهادت رسید. براتی که یکی از نیرو‌های کادر گردان یازهرا (س) بود، خاطرات زیبایی از شهید تورجی‌زاده دارد که بخشی از آن را با ما در میان گذاشته است. 
 
 چند ماه فرماندهی
مداح شهید محمدرضا تورجی‌زاده یکی از فرماندهان شهید گردان یازهرا (س) است که می‌خواهم خاطراتی از ایشان را نقل کنم. مدت فرماندهی تورجی‌زاده در گردان یازهرا (س) خیلی طولانی نبود. ایشان تنها چند ماه فرمانده گردان بود و بعد به شهادت رسید. در عملیات کربلای ۵ بعد از مجروحیت حاج اسماعیل صادقی، تورجی‌زاده فرماندهی گردان را برعهده گرفت و تا عملیات کربلای ۱۰ در این سمت بود و در همان عملیات هم به شهادت رسید. 
 سردار مداح
شهید تورجی‌زاده در اصفهان و تا حدی در کل کشور شهید شناخته شده‌ای است. ایشان مداح بود و صوت بسیار زیبایی داشت. شهید خرازی علاقه زیادی به مداحی‌های محمدرضا داشت و خیلی پیش می‌آمد که وقتی دلش می‌گرفت، به شهید تورجی‌زاده می‌گفت برایش مداحی کند. حتی وقتی هر دو در یک منطقه جداگانه‌ای بودند، خرازی از طریق بیسیم از تورجی‌زاده می‌خواست چند فرازی را برایش نوحه‌سرایی کند. 
 ارادت به حضرت زهرا (س)
ارادت بسیار زیاد به حضرت زهرا (س) از خصوصیات بارز اخلاقی شهید تورجی‌زاده بود. در مداحی‌هایش بسیار ذکر مصیبت خانم زهرا (س) را می‌کرد. هر وقت کار عملیات گره می‌خورد و با مشکلی اساسی مواجه می‌شدیم، شهید تورجی‌زاده عادت نداشت سریع با فرماندهی تماس بگیرد. همانجا به حضرت زهرا (س) متوسل می‌شد و خانم هم جوابش را می‌داد. قبلاً عرض کردم که دوره فرماندهی شهید تورجی‌زاده در گردان یا زهرا (س) خیلی طولانی نبود، اما همین مدت کم تأثیر زیادی روی نیرو‌ها داشت. 
 
 شهید محمود اسدی‌پور
اینجا یادی هم از شهید محمود اسدی‌پور کنم. بعد از شهادت تورجی‌زاده در عملیات کربلای ۱۰، شهید اسدی‌پور فرمانده گردان شد و من هم جانشین ایشان بودم. اسدی‌پور تا اواخر جنگ فرماندهی را برعهده داشت تا اینکه در تک دشمن به فاو شهید شد و پیکرش هم مفقود ماند. اسدی‌پور مظلوم‌ترین فرمانده شهید گردان یا زهرا (س) است. خیلی بی‌ادعا و به‌اصطلاح چراغ خاموش کار می‌کرد و‌های و هوی نداشت. حتی وقتی می‌خواست کار خیری برای کسی یا گردان انجام بدهد، از من که جانشینش بودم می‌خواست آن کار را انجام بدهم و دوست نداشت اسمی از او برده شود. اسدی‌پور در ماجرای تک دشمن به فاو، آنقدر در شبه جزیره فاو ماند تا همه نیروهایش را تخلیه کند و همین ایثارگری باعث شد آنجا به شهادت برسد و پیکرش مفقود شود. 
 
 محبوب نسل جوان
الان حدود ۳۷ سال از شهادت تورجی‌زاده می‌گذرد، اما هنوز که هنوز است مزار او از جمله شلوغ‌ترین مزار‌های شهدا در اصفهان است، چراکه خدا مهر او را به دل نسل جوان هم انداخته است و بسیاری از زائران مزار شهید تورجی‌زاده از جوان‌هایی هستند که هیچ کدام دوران جنگ را درک نکرده‌اند، اما ارادت زیادی به این شهید و شهدای مخلصی، چون او دارند. روح شهید تورجی‌زاده، شهید اسدی‌پور و همه شهدای اسلام شاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار