جوان آنلاین: داور سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک معتقد است ساخت مستند با یک برنامه ترکیبی ساده یکی نیست، زیرا مستند باید جذابیت شنیداری داشته باشد و مخاطب را با خود همراه کند.
زهرا صفائیان، داور سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در بخش مستمر با اشاره به ارزیابی آثار رسیده گفت: همیشه معتقدم برنامهساز به هر میزان به دانش خود اضافه کند باز هم جای کار دارد. برنامه سازان باید در ابتدا تعریف درست از مستندسازی داشته باشند. ضمن اینکه آموزش را جزو برنامههای کاریشان قرار بدهند، زیرا ساخت مستند با یک برنامه ترکیبی ساده یکی نیست.
وی با تاکید بر اینکه برنامه سازان باید سطح دانش شان را در حوزه مستندسازی بالا ببرند، خاطر نشان کرد: برخی از برنامه سازان که علاقهمند به ساخت مستند هستند، باید سطح دانش خود را ارتقا دهند. معاونت صدا در دورههای گذشته و این دوره کارگاهها و کلاسهای آموزشی را برای برنامه سازان برگزار کرده است؛ بنابراین برنامه سازان میتوانند با شرکت در کلاس ها، دانش خود را ارتقا بدهند.
داور بخش مستمر جشنواره پژواک در پاسخ به این پرسش که چقدر این جشنواره منجر به دیده شدن آثار مستند شده، افزود: با توجه به اینکه سومین دوره از جشنواره در حال برگزاری بوده، تلنگر لازم زده شده است. جشنواره تمرینی است تا برنامه سازان خودشان را محک بزنند که آیا به آن سطح از دانش رسیده اند یا نه؟ باید برنامه سازان با انگیزه، دانش شان را ارتقا دهند. برگزاری جشنوارههای مستند بسیار تاثیرگذار است و تلنگرهای لازم را در حوزه مستندسازی زده است. به نظرم قدمهایی برداشته شده و برنامه سازان جلو آمده اند.
صفائیان در پایان با اشاره به مولفههایی که در داوری داشته است، افزود: من شخصا جدا از سیاستهای تعیین شده توسط جشنواره، مهمترین مولفهای که در ذهن داشتم این بود که چقدر کار برنامه ساز به ساختار مستند نزدیک است. همکاران پژوهشهای خوبی برای کارهایشان کرده بودند. من به این نکات توجه داشتم که آیا پژوهش لازم انجام شده؟ آیا این کار مستند است یا خیر. من بیشترین توجه را به جذابیت شنیداری داشتم که این جذابیت تاکجاست و مخاطب را تاکجا میتواند، همراه کند.