کد خبر: 1223499
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
نماینده ولی فقیه در لرستان:
حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه اميد بدون عمل، آرزويى بيش نيست، هركسی اميد به لقاى پروردگار و رسيدن به مقام قرب را دارد، بايد عمل خالصانه انجام دهد.
به گزارش جوان از لرستان، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، امروز(21فروردین)، در جلسه بیان آموزه هایی از قرآن کریم در جمع روزه داران اظهارداشت: قرآن حکیم و کتب آسمانی که توسط انبیا الهی برای هدایت بشر آمده است، یک نقشه راهی است که نیازهای ما را تشخیص داده، و راه‌های رسیدن به آن را بیان نموده و برای رفع مشکلات و اقسام گرفتاری‌های بشر راهکارهای متعددی ارائه نموده است. نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: مجموع این‌ها آیه‌های زندگی است، که امیدواریم همچنان که در این ماه مبارک رمضان با آنها مأنوس بودیم، بعد از آن نیز ارتباط و انس ما ادامه پیدا کند و بلکه بیشتر شود و مجموع این آیات در زندگی ما و در رفتار و عمل ما جاری بشود. وی به آیه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، «یقیناً کسانی که ایمان آورده، و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است» ۲۱۸/ بقره اشاره کرد و گفت: ایمان، هجرت و جهاد در راه خدا، سه موضوعی است که از سوی خداوند متعال رحمت آفرین است و رحمت خدا نصیب کسانی می شود که علاوه بر ایمان، اهل عمل نیز بشوند، که در آیه آخر سوره کهف نیز به آن اشاره شده است. نماینده ولی فقیه در لرستان به حقیقت ایمان اشاره کرد و گفت: گفته شد ایمان شبیه یک عطر است، که در یک شیشه قرار دارد، اگر دربش بسته باشد بوی خوشش به مشام نمی‌رسد، باید درب شیشه باز شود، اگر ایمان در حد یک باور باشد ولی آثار عملی نداشته باشد، چنین ایمانی کامل نیست، چرا که اثری در اعضا و جوارح و عمل انسان ندارد. وی در ادامه با اشار به بحث هجرت و اقسام آن بیان کرد: هجرت به معنای ترک و جدایی است، هجرت در آیین اسلام یک دستور سازنده اسلامی است و البته هجرت اقسامی دارد که شامل هجرت مکانی و ظاهری، هجرت باطنی و معنوی، هجرت برای کسب دانش، برای حفظ دین، هجرت از دست ظالم و هجرت از گناه به سوی خدا می باشد. حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی ادامه داد: در تاریخ بشر افرادی زیادی بوده اند مانند پیامبران بزرگ الهی، آدم، موسی، مسیح، ابراهیم و در ادامه آنها پیامبر بزرگ اسلام، مولا امیرالمومنین، و امام حسین(ع) که دست به هجرت زده اند و هجرت آنها بسیار تاثیرگذار بوده است. وی در راستای امید به رحمت الهی بیان کرد: یکی از مباحثی که از این آیه شریفه اقتباس می‌شود امید به رحمت الهی است، اما اميد بدون عمل، آرزويى بيش نيست، چنانكه در آخرين آيه سوره‌ كهف بیان شد، که هركس اميد به لقاى پروردگار و رسيدن به مقام قرب را دارد، پس بايد عمل خالصانه انجام دهد به عبارت دیگر، رجاء آن اميدى است كه انسان مقدّمات رسيدن به آنرا فراهم كند. نماینده ولی فقیه در لرستان به اقسام جهاد در راه خدا اشاره کرد و گفت: جهاد در راه خدا، یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی هر مسلمان است، هر آنچه که مومن در بدست آوردن آن در راه ایمان به خداوند متعال و فرمانبری او تلاش نماید، مثل مقاومت در برابر شر و بدی‌ها و انحرافات، ثابت قدم ماندن در دین الله، استقامت در مقابل وسوسه‌های شیطان، از جمله جهاد در راه الله محسوب می‌شود، اقسامی مانند جهاد دفاعی ابتدایی، و جهاد با نفس، جهاد اقتصادی، فرهنگی، و دفاع از سرزمین نیز در زمره جهاد در راه خدا تعریف شده است. وی ادامه داد: دعای آخر از سوره مبارکه بقره جزء آیاتی هستند که در فضیلت آنها به عنوان دو گنج معرفی شده‌اند، اصل مبحث ما در این آیه در خصوص دو کلمه سمعنا و اطعنا است، که می‌فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ»، «پیامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ایمان آورده، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب ها و پیامبرانش، ایمان آورده اند و بر اساس ایمان استوارشان گفتند: ما میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم. و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا! آمرزشت را خواهانیم و بازگشت همه به سوی توست». حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: دو نکته‌ای که در این آیه شریفه حائز اهمیت است آن است که آیه مورد نظر مشتمل بر مباحث توحید، نبوت و معاد و رحمت و مغفرت الهی و تکریم پیامبر اسلام، و مومنین است و دوم اینکه رسول اکرم«ص» بعنوان رهبر جهان اسلام به آیات و کتابی که خداوند بر او نازل کرده ایمان و باور و اعتقاد قلبی داشت، در حقیقت یک ایمانی آگاهانه داشت. وی بیان داشت: این همان خصوصیتی است که این رهبر را از باقی رهبران جهان و سیاستمداران متفاوت و متمایز می‌کند، بعضی سیاستمداران حرف‌های خوب و سخنان زیبا دارند ولی به آن باور ندارند و عمل نمی‌کنند، مانند گفتار سران کشورهای ظالم که حرف‌های قشنگی در خصوص حقوق بشر می‌زنند ولی خودشان ذره‌ای به آن اعتقاد ندارند، دیگران را نیز محکوم می‌کنند، دست به کشت و کشتار می‌زنند، یک انسان مومن و مسلمان باید ایمان و آگاهی کاملی داشته باشد، و در ایمانش ثابت قدم و استوار بماند. وی ادامه داد: وقتی آیه ۲۸۴ نازل شد به نزد پیامبر اکرم آمدند و گفتند که اگر قرار باشد مطلبی را در دل داشته باشیم و ذات اقدس الهی ما را مواخذه کند، خیلی سخت و سنگین است، پیامبر خدا در جواب آنها گفت که قوم یهود، در جواب موسی کلیم گفتند (سمعنا و عصینا) اما شما (سمعنا و اطعنا) بگویید، سر را پایین انداختند و رفتند، ما باید چشم امیدمان به رحمت و آمرزش الهی باشد، انسان به اعمال خود مغرور نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار