کد خبر: 1223115
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
در آستانه حلول ماه شوال و عید سعید فطر کلاهبرداران اینترنتی شگردهای مختلفی را برای دسترسی به حساب‌های بانکی اشخاص و برداشت های غیرمجاز آغاز کرده اند.

جوان آنلاین: در آستانه عید سعید فطر، کاربران در فضای مجازی با تبلیغات و پیام هایی مانند جمع‌آوری فطریه و نذورات و یا سایر موضوعات مواجه می شوند که لازم است قبل از بررسی و صحت و سقم موضوع اقدام به پرداخت وجه نکنند.

سنت پرداخت فطریه در عید سعید فطر موجب شده است که کلاهبرداران اینترنتی با طراحی آدرس های جعلی و ارسال آن به کاربران، سعی کنند تا نه تنها مبالغ فطریه شهروندان را به نفع خود جمع آوری کنند بلکه از طریق لینک های آلوده، حساب های اشخاص را نیز هک کرده و اقدام به برداشت از حساب ها می کنند.

در این ارتباط پلیس فتا به هموطنان هشدار داده است که اگر قصد پرداخت کردن فطریه خود به صورت اینترنتی دارند، حتما از طریق شماره حساب، آدرس های اینترنتی و مؤسسات معتبری که از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می شود، اقدام کنند.

همچنین به هموطنان تاکید شده است که از کلیک کردن روی پیامک ها و تبلیغاتی که حاوی لینک بوده پرهیز کنند تا به درگاه های جعلی پرداخت هدایت نشده و از خالی شدن حساب بانکی خود جلوگیری به عمل آورند.

خطر فیشینگ در کمین است

در این ارتباط سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ گفته است: کلاهبرداران و مجرمان سایبری از هر فرصتی برای سوء استفاده و کلاهبرداری از مردم بهره می‌برند؛ اگرچه پلیس فتا نیز بصورت مستمر با آنان برخورد کرده و عرصه را برای اقدامات مجرمانه این افراد ناامن کرده است، اما آگاهی مردم نیز عامل مهمی در ناکام گذاشتن این افراد است.

وی با بیان اینکه در هر مناسبتی این نگرانی وجود دارد که افراد سودجو و فرصت طلب در بستر فضای مجازی فعالیت خود را افزایش دهند و با عناوین مختلفی در پوشش پرداخت فطریه، کفاره و غیره از شهروندان سوءاستفاده کنند، از مردم خواست که به هیچ عنوان جهت پرداخت فطریه و کفاره به افراد ناشناس اعتماد نکنند و این امورات را از طریق راه های شناخته شده و معتبر انجام دهند.

به گفته وی، ممکن است افراد سودجو با طراحی سایت های جعلی کاربران را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و به بهانه پرداخت فطریه، کفاره و ... اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی و خالی کردن حساب بانکی آنان کنند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: در نوعی دیگر از کلاهبرداری ممکن است با ارسال لینک های آلوده به اطلاعات شخصی و محرمانه تلفن همراه،رایانه دسترسی پیدا کنند از این رو توصیه می شود که از کلیک بر روی لینک های ناشناس که ممکن است به بهانه فطریه، تبریک عید و ... باشد جدا خودداری شود.

فریب حراج‌های ویژه را نخورید

در این راستا برخی کلاهبرداران نیز اقدام به تبلیغات گسترده حراج ویژه عید فطر در فضای مجازی می کنند که در این رابطه رئیس پلیس فتا استان مازندران به هموطنان هشدار داد: فریب تبلیغات وسوسه انگیز مجرمان سایبری را که ادعا دارند با تخفیف ویژه عید فطر کالای خود را پایین‌تر از قیمت بازار می فروشند، نخورند.

سرهنگ سامع خورشاد تاکید کرده است که مجرمان سایبری با ارائه طرح فروش کالاهای ارزان قیمت و طرح‌های وسوسه انگیز اقلام خوراکی، لوزام خانگی و سایر ملزومات ضروری را در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، با قصد ترغیب شهروندان تبلیغ می‌کنند به طوری که با ایجاد انگیزه در خریداران، با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار با مهندسی اجتماعی و چرب زبانی اعتماد خریدار را جلب کرده و از شهروندان می‌خواهند نیمی از پول کالای سفارشی خود را واریز کرده و پس از دریافت کالا بقیه وجوه را واریز کنند.

سرهنگ خورشاد ادامه داد: متاسفانه هموطنان بعد از واریز وجوه به حساب کلاهبردار هیچگونه کالایی دریافت نمی کنند و در اغلب موارد شخصی پاسخگو نیست و یا کالای تحویلی به آنها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی است.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها و گروه‌ها با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیف ویژه عید سعید فطر، قیمت‌هایی باور نکردنی نخورند و اگر قصد خرید آنلاین را دارند حتما از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا این فروشگاه‌های اینترنتی در عین مجاز و معتبر بودن ملزم به رعایت قوانین نیز هستند.

در چنین شرایطی به شهروندان توصیه می شود از پرداخت‌های اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی به افراد ناشناس و یا واریز هرگونه وجه حتی مبالغ کم به‌عنوان بیعانه برای خرید آنلاین جدا خودداری کنند و در هنگام خرید آنلاین حتما توجه داشته باشند که درگاه بانکی فیشینگ نباشد؛ درگاه پرداخت بانکی به آدرس https:‎//xxx.shaparak.ir است و هرگونه درگاه بانکی که shaparak.ir را در ادامه نداشته باشد می‌تواند درگاه فیشینگ باشد که برای سرقت اطلاعات بانکی شهروندان طراحی شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار