کد خبر: 1223027
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
تازه‌ترین اظهارنظر مربوط به «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ائتلاف ناتو است که در مصاحبه با مجله آلمانی «بیلد»، تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین را یک نشانه دیگر از تداوم حمایت متحدان غربی از کی‌یف خوانده ولی این را هم روشن کرده که این جنگنده‌ها راه‌حل معجزه‌آسایی که پیروزی نهایی اوکراین را در جنگ با روسیه رقم بزند نیست

جوان آنلاین: ناامیدی غربی‌ها از جنگ اوکراین به سطحی بی‌سابقه رسیده تا جایی که دبیرکل ناتو معتقد است دادن اف ۱۶ هم دردی از اوکراین دوا نخواهد کرد. ارزیابی‌های نظامی این است که دولت‌های عضو ناتو فقط می‌توانند با حضور مستقیم در اوکراین، مانع شکست مقابل روسیه شوند، چیزی که امریکا و اروپا از آن احتراز می‌کنند. امریکا به جای حضور مستقیم در اوکراین، یک «پلن بی» در نظر دارد، به این صورت که با حضور مستقیم در مولداوی آن را به سکوی پرتاب و نقطه آغازی برای حملات غربی علیه اودسا و کریمه بدل کند.  

چندین هفته پیشروی‌های میدانی روس‌ها در منطقه دونباس، تردید‌ها را درباره امکان پیروزی اوکراین در جنگ در میان متحدان غربی به نقطه اوج رسانده است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه ۲ آوریل (۱۴ فروردین) گفت که ارتش این کشور نیرو‌های اوکراینی را به سمت غرب عقب رانده و بر اساس گزارش یورو نیوز، نیرو‌های اوکراینی در حمله تانک‌ها و خودرو‌های زرهی روسیه خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند. روس‌ها که با تصرف «آودیئیفکا» در ماه فوریه ۲۰۲۴، اولین پیروزی مهم خود را طی ۹ ماه را به دست آوردند، حالا در وضعیتی تهاجمی قرار گرفته‌اند.

در تازه‌ترین تحول، درگیری‌ها میان نیرو‌های اوکراینی و روس در نزدیکی شهر «چاسیو یار» اوکراین در منطقه شرقی دونتسک که برای این کشور اهمیت زیادی دارد شدت گرفته و خبرگزاری «آر‌آی‌اِی» روسیه به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرده است که نیرو‌های روسی وارد حومه شهر شده‌اند، هرچند کی‌یف رسیدن نیرو‌های مسکو به حومه را رد کرده است.

تحت چنین شرایطی، امریکایی‌ها همچنان روی ارسال تسلیحات به اوکراین اصرار دارند، ولی مقام‌های غربی و ناظران نظامی امنیتی معتقدند که ارسال تسلیحات دردی از اوکراین دوا نخواهد کرد. تازه‌ترین اظهارنظر مربوط به «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ائتلاف ناتو است که در مصاحبه با مجله آلمانی «بیلد»، تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین را یک نشانه دیگر از تداوم حمایت متحدان غربی از کی‌یف خوانده، ولی این را هم روشن کرده که این جنگنده‌ها راه‌حل معجزه‌آسایی که پیروزی نهایی اوکراین را در جنگ با روسیه رقم بزند نیست. پیش از او چند مقام ارشد اوکراینی هم به پولتیکو گفتند که ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ برای اوکراین نه الان بلکه یک سال قبل می‌توانست به ارتش این کشور در جنگ با روسیه کمک کند.

تحت چنین شرایطی، ناظران امنیتی معتقدند تنها راه مسدود کردن پیشرفت‌های میدانی روسیه در میدان جنگ، استقرار مستقیم نیرو در اوکراین است، چیزی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور چند هفته قبل، گفت که آن را رد نمی‌کند. «ادوارد لوتواک» استراتژیست نظامی که سابقاً مشاور پنتاگون بود، در مقاله‌ای در رسانه آنلاین بریتانیایی «آن‌هرد» گفته که معتقد است کشور‌های ناتو تنها با استقرار نیرو‌های خود در اوکراین می‌توانند از وارد آمدن ضرر اجتناب‌ناپذیر و شکست مقابل نیرو‌های روسیه جلوگیری کنند. او نوشته است: «حساب این امر اجتناب‌ناپذیر است؛ کشور‌های ناتو به‌زودی مجبور خواهند شد سربازان خود را به اوکراین بفرستند، در غیر این صورت باید شکست فاجعه‌بار را بپذیرند.»

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، سه‌شنبه قبل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه گفت که ایالات متحده علاقه‌ای به اعزام نیرو‌های زمینی خود به این کشور ندارد. به گفته «ادوارد لوتواک» انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها، همراه با کشور‌های منطقه نوردیک، «بی سر و صدا در حال آماده شدن برای فرستادن نیرو‌ها - هم واحد‌های کوچک ویژه و هم لجستیک و پرسنل پشتیبانی - هستند که می‌توانند دور از جبهه باقی بمانند.» استدلال لوتواک این است که نمی‌توان در این جنگ بدون استقرار مستقیم نیرو‌ها پیروز شد، زیرا صرف‌نظر از کمیت و کیفیت تسلیحات ارسال شده به کی‌یف، تعداد نیرو‌های اوکراینی از روس‌ها بسیار کمتر است.

او افزود: «این بدان معناست که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصمیم به پایان دادن به جنگ نگیرد، نیرو‌های اوکراین بار‌ها و بار‌ها به عقب رانده خواهند شد و سربازانی را در این فرآیند از دست خواهند داد که قابل جایگزینی نیستند.»

به رغم اعلام بی‌رغبتی مقام‌های امریکا به اعزام مستقیم سرباز به اوکراین، روزنامه آسیاتایمز حضور نیرو‌های امریکایی در مولداوی را در حکم «نقشه جایگزین» و «پلن بی» برای اوکراین خوانده و نوشته است که ناتو سناریوی حمله از خاک مولداوی برای اشغال مناطق تحت کنترل روسیه و حمله به کریمه را در نظر دارد. آسیاتایمز می‌نویسد: «مولداوی خودش هیچ اهمیت راهبردی ندارد، اما شاید بتواند به سکوی پرتاب و نقطه آغازی برای حملات غربی علیه اودسا و کریمه بدل شود؛ این بخشی از نقشه جایگزین اوکراین در اروپا در صورت شکست نیرو‌های مسلح است.»

واشینگتن‌پست هم نوشت که باوجود پافشاری زلنسکی بر موضع خود مبنی بر بازگرداندن تمامی اراضی اشغالی از جمله بخش‌هایی از قلمرو اوکراین که در سال ۲۰۱۴ به ضمیمه روسیه درآمده، دستاورد‌های اندک کی‌یف در سال گذشته میلادی، بازپس‌گیری مناطق شرق و جنوب اوکراین را بیش از پیش دور از دسترس کرده است.

واشینگتن‌پست وضعیت را در میدان جنگ برای اوکراین به شدت وخیم ارزیابی کرده است. از دیدگاه این روزنامه، در حالی که جنگ به بن‌بست رسیده است، هر روز بر تعداد اوکراینی‌هایی که جان خود را در میدان جنگ از دست می‌دهند، افزوده می‌شود. اما در عین حال اوکراینی‌ها تن به آتش‌بس هم نمی‌دهند، زیرا آن را باعث تجدید قوای روسیه می‌دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار