کد خبر: 1222968
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
 فریدون حسن

سال گذشته و درست پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا در قطر انتشار یک خبر در خصوص ترکیب تیم ملی ژاپن تمام نگاه‌ها را متوجه این تیم کرد. خبر این بود که ژاپنی‌ها با ترکیبی کاملاً متفاوت نسبت به چهار سال قبل در جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کنند، یعنی اینکه هیچ‌کدام از مردانی که در جام ملت‌های امارات حضور داشتند در ترکیب تیمی که قرار بود به قطر بیاید، حضور نداشتند. 
چنین تغییر گسترده و جوان‌گرایی منحصربه‌فردی در حالی از سوی ژاپنی‌ها اجرا شد که تیم ملی ایران با وجود تغییر کادر فنی با همان ترکیب چهار سال قبل راهی قطر شد؛ ترکیبی که حداقل شش سال از حضورش در تیم ملی می‌گذشت و حتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را هم تجربه کرده بود، ولی با وجود شکست همچنان دست‌نخورده باقی مانده بود. ایران در دیداری انتقامی ژاپن متحول‌شده را برد تا تلافی شکست چهار سال قبل را بکند، اما در یک بزنگاه دیگر شکست خورد تا باز هم چوب عدم‌جوان‌گرایی را بخورد. 
جام ملت‌های آسیا تمام و کادر فنی تیم ملی ابقا شد و حالا تصمیم به جوان‌گرایی گرفته است؛ تصمیمی شایسته که باید با برنامه‌ریزی و به صورت درست انجام شود. جرئت استفاده از بازیکنان جوان، خوش‌فکر و باانگیزه مهم‌ترین نکته‌ای است که در بحث جوان‌گرایی باید مورد توجه قرارگیرد. شاید اگر این جرئت در جریان بازی ایران و قطر از سوی کادر فنی تیم ملی دیده می‌شد، رؤیای قهرمانی در آسیا تعبیر می‌شد، اما کادر فنی ایران چنین جرئتی نداشت. 
اینکه امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا و مقابل حریفی، چون ترکمنستان آن هم در جریان رقابت‌های انتخابی جام جهانی از جوانان تازه راه‌یافته به تیم ملی استفاده کند، اقدامی تحسین‌برانگیز است، اما باید دید سرمربی تیم ملی این جسارت را در مقابل حریفان قدرتر هم به خرج می‌دهد. آیا قلعه‌نویی می‌تواند وقتی که کار تیمش مقابل تیم‌های بزرگ گره می‌خورد هم از جوانان استفاده کند یا اینکه مثل بازی با قطر جرئت استفاده از آن‌ها را به خود نمی‌دهد و می‌بازد؟
دو بازی مقابل ترکمنستان نشان داد جوانان راه‌یافته به تیم ملی تنها محتاج هماهنگی بیشتر و البته اطمینان و اعتماد بیشتر کادر فنی و سرمربی تیم ملی به آن‌ها هستند. تیم ملی دو بازی دیگر در این مرحله پیش رو دارد؛ دو بازی کاملاً تشریفاتی مقابل ازبکستان در تهران و هنگ‌کنگ در این کشور که می‌تواند بهترین فرصت برای میدان‌دادن به جوانان باشد، البته اگر مسائلی مانند صدرنشینی در جدول مانع نشود. 
پس تیم ملی علاوه بر نیاز به جوان‌گرایی به جرئت انجام این کار در مواقع لزوم و حساس هم احتیاج دارد؛ کاری که دقیقاً ژاپنی‌ها انجام دادند؛ آن‌ها تیم متحول‌شده و جوان‌شان را راهی قطر کردند و سختی تحمل شکست را به قیمت کسب تجربه به جان خریدند، اما به طور قطع طی سال‌های آینده از این تیم ژاپن بسیار بیشتر خواهیم شنید؛ این راهی است که باید مورد توجه دست‌اندرکاران تیم ملی قرار گیرد و البته جرئتی که ژاپنی داشتند، باید در کادر فنی و تصمیم‌گیرندگان تیم ملی هم دیده شود تا جوان‌گرایی صورت‌گرفته به نتیجه برسد. 
یادمان باشد اعتماد و اطمینان به جوانان و میدان‌دادن به آن‌ها همواره جواب داده و در تیم ملی هم پاسخ مناسب را از آن خواهیم گرفت، به شرط آنکه جرئت استفاده درست و بموقع از جوانان را داشته باشیم و فقط شعار جوان‌گرایی ندهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار