کد خبر: 1222958
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
در زندگی جهادی شهید زاهدی یک نکته بسیار حائز اهمیت است. او قبل از آنکه فرماندهی تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم (ع) را برعهده بگیرد، در کادر فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) خدمت می‌کرد و همواره از او به عنوان جانشین حاج حسین خرازی نام برده می‌شد
 علیرضا محمدی
جوان آنلاین: سردار محمدرضا (علی) زاهدی یکی از نام آشناترین فرماندهان دوران دفاع مقدس بود که با فرماندهی بر دو یگان خط شکن «تیپ ۴۴ قمربنی هاشم (ع)» و «لشکر ۱۴ امام حسین (ع)»، سال‌های طولانی در بطن دفاع مقدس، جزو فرماندهان رده میانی جنگ به شمار می‌رفت. این شهید بزرگوار طبق گفته خودش ۴۵ سال در پی شهادت بود. او عاقبت پس از عمری خدمت خالصانه، توسط بدترین و شقی‌ترین دشمنان اسلام یعنی صهونیست‌ها به شهادت رسید. 
 
جانشین خرازی
در زندگی جهادی شهید زاهدی یک نکته بسیار حائز اهمیت است. او قبل از آنکه فرماندهی تیپ ۴۴ قمربنی‌هاشم (ع) را برعهده بگیرد، در کادر فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) خدمت می‌کرد و همواره از او به عنوان جانشین حاج حسین خرازی نام برده می‌شد. حاج علی زاهدی از یاران نزدیک شهید خرازی بود و از طرف دیگر بسیار مورد توجه و علاقه رزمندگان اصفهانی به شمار می‌رفت. توجه رزمندگان لشکر ۱۴ به او باعث شد که پس از شهادت خرازی، کسی جز حاج علی زاهدی شایستگی جانشینی او را در این لشکر خط شکن نداشته باشد. 
در تاریخ دفاع مقدس می‌بینیم که برخی از فرماندهان لشکر‌ها آن قدر در بین نیروهایشان از مقبولیت برخوردار بودند که تعیین جایگزین برای آن‌ها کار راحتی نبود. شهید خرازی که مؤسس لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بود، از بدو تشکیل این تیپ (که بعد‌ها تبدیل به لشکر شد) تا اسفندماه ۱۳۶۵ فرماندهی آن را برعهده داشت و رزمندگان این لشکر را با نام او می‌شناختند. 
از همین رو بود که شهید زاهدی پس از شهادت حاج حسین خرازی، وظیفه سختی برعهده داشت. او باید جایگزین اسطوره‌ای بی‌بدیل، چون خرازی می‌شد و الحق که به خوبی توانست از عهده این وظیفه مهم برآید و لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را از اواخر سال ۶۵ تا سه سال پس از پایان دفاع مقدس راهبری کند. 
 
 فرماندهی متواضع
یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی و فرماندهی شهید زاهدی، تواضع مثال زدنی او بود. در گفتگو با همرزمان دوران دفاع مقدس‌اش دریافتیم که چطور این فرمانده لشکر، مثل یک بسیجی ساده با نیروهایش برخورد می‌کرد و بر قلوب آن‌ها حکم می‌راند. 
از تواضع و فروتنی شهید حاج علی زاهدی روایت‌های بسیاری نقل شده است. یکی از همرزمانش می‌گفت که او تا می‌توانست در تشییع پیکر شهدای بسیجی، این رزمندگان گمنام جبهه‌های دفاع مقدس شرکت می‌کرد و از خانواده‌های آن‌ها دلجویی می‌کرد. 
شهید زاهدی پس از دفاع مقدس تا رده فرماندهی عالی سپاه پیش رفت و فرماندهی نیروی زمینی، قرارگاه ثارالله (ع)، معاونت عملیات سپاه و همین طور حضور چندین ساله در نیروی قدس، از جمله سمت‌هایی بود که این سردار رشید اسلام آن‌ها را تجربه کرد، اما هیچ سمت و جایگاهی نتوانست ذره‌ای از تواضع او بکاهد و همواره مثل دوران دفاع مقدس با دیگران و خصوصاً همرزمانش برخورد می‌کرد. 
حاج علی زاهدی همان طور که از جمله شاخص‌ترین فرماندهان میدانی در جنگ تحمیلی بود، در نحوه شهادتش نیز ثابت کرد که همواره در کف میدان نبرد است. او سال‌ها در پی شهادت از کوه‌های غرب و صحرا‌های جنوب کشور گذر کرد و عاقبت گمشده خویش را در دیار شام یافت. همان جا که چند سالی است مشهد مدافعان حرم شده و اینبار قرعه به نام حاج علی زاهدی افتاده بود تا جانش را در جبهه بدون مرز مقاومت اسلامی برسر ارزش‌ها و اعتقادات خویش بدهد. حاج‌علی رفت پیش حاج حسین خرازی و حالا صفت زیبای شهادت پس از ۴۵ سال بر اول اسم او نیز افزوده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار