کد خبر: 1222856
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
ساخت مسجد در پارک قیطریه، موضوعی است که با حواشی زیادی رو به رو شده‌است. در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی در جهت مخالفت با ساخت این مسجد دست به دست می‌چرخد و هر بار موضوع جدیدی مطرح می‌شود. برخی می‌نویسند قرار است با ساخت این مسجد، درختانی بریده شود و برخی دیگر از وجود آثار باستانی در اعماق زمین این پارک سخن به میان می‌آورند
محیا حسینی
جوان آنلاین: ساخت مسجد در پارک قیطریه، موضوعی است که با حواشی زیادی رو به رو شده‌است. در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی در جهت مخالفت با ساخت این مسجد دست به دست می‌چرخد و هر بار موضوع جدیدی مطرح می‌شود. برخی می‌نویسند قرار است با ساخت این مسجد، درختانی بریده شود و برخی دیگر از وجود آثار باستانی در اعماق زمین این پارک سخن به میان می‌آورند. آنطور که مشخص است عده‌ای با این اقدام موافق نیستند و مخالفتشان را با انتشار این مطالب اعلام می‌کنند. در این میان گفته شده که این مسجد نه با بودجه شهرداری بلکه با سرمایه به ارث گذاشته شده مرحوم سید محمود محتشمی‌پور قرار است ساخته شود. در این رابطه «جوان» با جواد سعیدی‌نژاد، داماد و وصی مرحوم محتشمی‌پور گفتگو کرده است. 
 
گفته می‌شود که زمستان ۱۴۰۲ شهرداری تهران تصمیم به ساخت مسجد در پارک قیطریه گرفته‌است. شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟
خیر، این تصمیم در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در شورایی که تشکیل شده‌بود، گرفته شد. در این شورا ۱۴ نفر حضور داشتند؛ آقای زاکانی، شهردار تهران به عنوان رئیس شورا، حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری عضو شورای شهر تهران، علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران، سیدحسن میرکریمی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران، آقای محمد امین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، مجید غفوری، دستیار شهردار و دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد صادق‌زاده رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، محمد حسن‌زاده مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات، رضا اعرابی معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد و محمدحسن جعفرزاده مدیر کل اداره فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، محمد مؤیدی مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی. 
شورایی که تشکیل شد نیز چند مصوبه داشتند که یکی از آن‌ها این بود؛ درخواست اهالی منطقه قیطریه به شماره نامه ۶۵۳۳۸۱ ممیز ۱۰ مورخه ۱۴۰۱ مرداد ۱۱ در خصوص احداث مسجد جدید با هزینه هیئت امنا در منطقه یک، پارک قیطریه مطرح و با توجه به پیشنهاد مدیر عامل سازمان بوستان‌ها مقرر شد قطعه زمین واقع در گوشه شمال شرقی پارک که دارای کمترین درخت است بدین منظور اختصاص یابد. قابل ذکر است بنا به اظهار جناب آقای مهندس مختاری، امکان جا‌به‌جایی سرویس بهداشتی آن قسمت نیز وجود دارد. ضمناً مقرر شد مساحت عرصه موردنیاز برای احداث مسجد توسط مشاور تهیه‌کننده طرح تعیین گردد. 
 
مخالفت‌ها با ساخت مسجد در پارک قیطریه زیاد است، دلیل پافشاری‌ها برای ساخت این مسجد چیست؟ 
در درجه اول باید گفت که خود مسجد موضوعیت دارد. مسجد نماد اسلامی است و هر کس که آن را نگاه کند یاد خدا و پیامبر و دین خواهد افتاد. به نظر می‌‎رسد که در منطقه قیطریه و همچنین این پارک، نیاز به نماد‌های اسلامی وجود دارد و باید بدان توجه شود. از سوی دیگر مسجد یک پناه است و افراد به آنجا می‌روند، عبادت می‌کنند و نماز می‌خوانند، پس از آن هم می‌توانند از محیط پارک و فضای طبیعت استفاده کنند. به جرئت می‌توانم بگویم که در عمده مخالفت‌هایی برای ساخت این مسجد شده، دلایلی که می‌گویند بی‌پایه و اساس است. 
پارک قیطریه حدود ۱۲۲ هزار مساحت دارد و مسجدی که قرار است در آن ساخته شود حدود ۸۰۰ متر مربع، یعنی تقریباً حدود ۶/۰ درصد مساحت پارک را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی مسجد در محلی ساخته می‌شود که هیچ مزاحمتی برای کسانی که می‌خواهند به پارک بیایند، ایجاد نخواهد کرد. آیا انصاف است که با ساخت آن مخالفت شود و نخواهند این ۶/۰ درصد به مسجد تعلق بگیرد؟!
 
خانم فخرالسادات محتشمی‌پور اعلام کرده‌اند که برای ساخت این مسجد با ایشان مشورت نشده‌است. 
بنده وصی مرحوم آقای محتشمی‌پور هستم و وصیتنامه ایشان هم پیش من است. ایشان کلمه‌ای به عنوان «مسجد» در وصیتنامه‌شان نیاوردند و صرفاً نوشته‌اند که وصی (یعنی بنده) هر کار خیری را که صلاح می‌دانم، انجام دهم. در چنین شرایطی خانم محتشمی‌پور می‌گوید که چرا با ما مشورت نشده‌است، در صورتی که وصی از نظر شرعی و قانونی نباید با وراث مشورت کند. 
 
یکی از شبهات مطرح شده این است که این پارک برای ایجاد پارک عمومی وقف شده، در این رابطه نظر شما چیست؟
آقای میرکریمی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در شورای تشکیل شده برای ساخت مسجد در پارک قیطریه حضور داشتند، به طور قطع اگر اشکالی در این کار وجود داشت، همان روز آن را اعلام می‌کردند. از طرفی آقای سروری، عضو شورای شهر روز ۱۵ فروردین طی یادداشتی در یکی از روزنامه‌ها نوشته است: «زمین پارک قیطریه موقوفه بوده و در مستندات موقوفه نیز بحث ساخت مسجد در این زمین ذکر شده‌است.»
 
در برخی از رسانه‌ها نوشته شده که احتمال وجود آثار تاریخی در پارک قیطریه وجود دارد. در این رابطه چه توضیحی دارید؟
قرار است مسجد در شمال شرقی پارک ساخته شود و قبرستانی که درباره آن در رسانه‌ها نوشته شده‌است، در جنوب شرقی این پارک است. هر کسی که به پارک رفته‌باشد می‌داند که این دو از هم فاصله زیادی دارند. با این وجود آقای ضرغامی گفته‌است که هنگام گودبرداری برای ساخت مسجد، کارشناس میراث فرهنگی در آنجا حضور پیدا می‌کند. 
 
آیا برای ساخت این مسجد، قرار است مغازه‌ای هم ساخته شود یا درختی جا به جا یا قطع شود؟
به هیچ عنوان. پیش‌تر قرار بود که چهار درخت را جا به جا کنیم، اما بعد حواشی پیش آمده، شهردار تهران به پارک قیطریه آمد و قرار شد که همین چهار درخت هم جا به جا نشود و داخل حیاط مسجد بماند. به همین دلیل قرار نیست هیچ درختی قطع شود، هیچ مغازه‌ای هم ساخته نمی‌شود. 
 
به نظر شما علت مخالفت‌ها برای ساخت مسجد چیست؟
من فکر می‌کنم کسانی که مخالف مسجد هستند با اصل آن مخالف نیستند. شاید یک عده جهت‌گیری سیاسی با شهرداری دارند و یک عده‌ای هم با این کار، آزادی‌هایشان در پارک گرفته می‌شود؛ یعنی اگر یک خانمی بی‌حجاب به پارک می‌آمده بعد از این حجابش را رعایت کند. البته برخی هم که نمی‌دانند هدف ما از ساخت این مسجد چیست و از سر ناآگاهی ممکن است مخالف آن باشد. 
برخی شاید تصور کنند که این مسجد نیز همانند عمده مساجد دیگر قرار است دو ساعت صبح و دو ساعت شب باز باشد، اما تصمیم داریم در این مسجد کار‌های فرهنگی جذاب انجام دهیم. از همین حالا به دنبال پیش‌نماز درجه یک و متعهد هستیم تا با قشر نوجوان و جوان ارتباط خوبی برقرار کند، چراکه شاهد آن هستیم این گروه سنی کمتر به مسجد می‌روند و هدف ما جذب آنهاست. از طرفی با توجه به اینکه مدارس مسجدمحور ایجاد شده که در آنجا هم کار‌های آموزش و پرورشی و هم کار‌های دینی انجام می‌شود، ما نیز قصد داریم به این سمت حرکت کنیم. همچنین در این مسجد، مردم بیایند و مشکلاتشان را مطرح و حل کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
6
تهوع اوره که ساختن یه مسجد این همه حواشی داره اونهم زمانیکه صاحبش راضیه فردا ممکنه همین مردم اعلام کنن ورود چادری به این پارک ممنوعه اگرم تپه باستانیه همه درحت هارو قطع کنین شروع به حفاری کنین
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
0
اگر همان طور که قید شده یک پیش نماز درجه یک پیدا کنند قضیه درست میشه .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار