جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفـــی آن سخن میرود، همانگونه که از نام آن پیداست، «سیری در اندیشه سیاسی و اجتماعی علامه محمدتقی جعفری» داشته است. در باب حیات علمی آن زندهیاد، این نکته همواره مطرح بوده است که ایشان دارای اندیشه سیاسی بودهاند، یا خیر؟ و اگر پاسخ مثبت است، مفاد این اندیشهها چیست؟ و چه سمت و سویی دارد، یا کدامین حوزهها از سیاست را دربر میگیرد؟ این پژوهش که از سوی اسماعیل پورجعفر انجام شده، عهدهدار پاسخگویی به این سؤالات است. این تحقیق یکی از مدخلهای پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که به دست این مرکز نیز روانه بازار نشر شده است. تارنمای ناشر در توصیف موضوع این کتاب، به نکات پی آمده اشارت برده است:
«علامه محمدتقی جعفری یکی از اندیشمندان، فلاسفه و عرفای معاصر اسلامی و ایرانی است که طی نیم قرن اخیر، تلاشهای علمی و دیدگاههای مختلف ایشان، آشنای اهل معرفت بوده است. از آنجایی که علامه در حوزههای مختلف علمی و معرفتی صاحبنظر بوده و آثار قابل تحسینی نیز از خود به جای گذاردهاند، لذا افراد بسیاری نیز (به خصوص بعد از درگذشت ایشان)، به تبیین و تشریح نظرات عرفانی، فلسفی، فقهی و... ایشان پرداختهاند. این تحقیق نیز در حد توان خود، به تبیین نگاهها و دیدگاههای اجتماعی و سیاسی آن بزرگوار میپردازد. شایان ذکر است که محور بحث این تحقیق بر اساس دو سؤال مطروحه درباره اندیشههای علامه و به تبع آن بر اساس دو پیشفرض یا به عبارتی مناسبتر، فرضیه استوار است که عبارتند از: سؤال اول: اینکه آیا علامه جعفری دارای اندیشه سیاسی میباشند؟ سؤال دوم: چارچوب و جهتگیری اندیشههای سیاسی علامه چگونه است؟ در پاسخ به سؤالات مذکور، فرضیات زیر مطرح گردیدهاند: فرضیه اول: علامه جعفری دارای اندیشه سیاسی میباشند. فرضیه دوم: اندیشه سیاسی علامه جعفری بر اساس مبانی فلسفی ایشان و با تلفیق شرع و عقل (در چارچوب نظریه حیات معقول)، شکل میگیرد و منتقد اندیشههای سیاسی مادیگرایانه غربی است. با توجه به گستردگی و جامعیت اندیشههای علامه جعفری، این تحقیق ادعای آن را ندارد که بتواند تمامی عرصههای فکری علامه را هرچند از منظر اندیشههای سیاسی، بیکم و کاست مورد بررسی قرار داده و تشریح نماید؛ لذا چنانچه گفته شد، فرضیههای فوق الذکر تشکیلدهنده فرآیند این تحقیق است. این تحقیق از نظر ساختاربندی مطالب خود از چهار فصل تشکیل شده است که عبارتند از: ۱- فصل اول: در این فصل به زندگی علامه از تولد تا درگذشت ایشان و همچنین تحصیلات ایشان در ایران و نجف و دوران تحقیق و پژوهشهای علمی ایشان پرداخته شده است. همچنین در بخش دیگر این فصل، به عرصهها و حوزههای فعالیت علمی علامه اشاره گردیده است. ۲- فصل دوم: در این فصل به مبانی نظری و پایههای فلسفی اندیشه علامه اشاره گردیده است. در واقع مطالب این فصل، پایههای نظری علامه را در سایر حوزهها تشکیل میدهد. ۳- فصل سوم: در این فصل به طرح دیدگاههای علامه در مسائل سیاسی از دیدگاه اسلام و غرب و تفاوتها و تمایز میان آنها، به همراه تعاریف خود علامه از سیاست و توابع آن پرداخته شده است. ۴- فصل چهارم: در این فصل از تحقیق به نظرات اجتماعی ایشان در مسائل روز و مبتلا به جامعه اسلامی اشاره شده است....»