کد خبر: 1220361
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
حواشی تخصیص ارز مسافرتی در شبکه‌های اجتماعی و اعتراض کاربران
اختصاص ارز مسافرتی به مسافران نوروزی در روز‌های گذشته با سروصدا‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود
جوان آنلاین: اختصاص ارز مسافرتی به مسافران نوروزی در روز‌های گذشته با سروصدا‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. نخستین بار تصویری از صف دریافت این ارز در فرودگاه امام مورد توجه کاربران قرار گرفت و کاربران به اصل مسئله ارز پرداختند. گروهی از کاربران با اساس پرداخت این ارز به مسافران خارجی مخالفند. آن‌ها معتقدند پرداخت این ارز به مسافران با یارانه دولت آن هم در شرایط فعلی کشور اشتباهی استراتژیک است و موجب تضعیف اقتصادی می‌شود. در ادامه تلاش شده است نمونه‌ای از واکنش‌های مختلف کاربران را مرور کنیم. 
 
 
 علی مختارزاده:
مسئله پرداخت ارز مسافرتی یعنی تشویق به خرید ارز و خروج آن از سوی برخی که حتی قصدی برای سفر ندارند، ولی وقتی آفر را می‌بینند طبیعتاً از آن استفاده می‌کنند. فرض کنید یک میلیون نفر خواهان خرید این ارز باشند، این یعنی خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور. چرا فشار روی دولت را زیاد می‌کنید؟
 مانیا حمیدیان:
اصلاً مهم نیست اوضاع مسکن چه طوریه یا اینکه حق زمین ملت چی شده، مهم اینه که دولت ارز مسافرتی میده ما هوایی بریم ترکیه خوش بگذرونیم، قدر نشناس نباشیم.
 محمد امینی رعایا:
ممنوعیت تخصیص ارز به یک تقاضای ارزی، مخصوصاً در شرایطی که نظام پرداخت رسمی نداریم، در عمل و واقعیت بی‌معنی است، چون آن تقاضا را حذف نمی‌کند، بلکه شیوه تأمینش را تغییر می‌دهد و غیرشفاف می‌کند. اگر تقاضایی مثل ‎ارز مسافرتی اولویت ندارد، راه ممکن عدم تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به آن است. 
 صادق الحسینی:
اگر این رانت چند میلیونی در ارز مسافرتی در ژاپن هم بود شاهد همین صحنه‌ها بودیم، بیخود به بی‌فرهنگی مردم ربط ندهید. این اشتباه سیاستی سیاستگذار اقتصادی است. نکته دیگر هم اینکه برای چند میلیون تومن این وضعه! حالا فکر کنید برای چند ده میلیارد دلار ارز ترجیحی چه وضعیه اون 
پشت پرده؟!
 محمد فاضلی:
اگر مردم صف می‌ایستند تا ارز مسافرتی بگیرند، ربطی به فرهنگ و خصایص اخلاقی مردم ندارد. سیاستگذار تصمیم گرفته رانت توزیع کند، بخش کوچکی از مردم هم استفاده می‌کنند. فهم سیاستگذار - نه رفتار طبیعی مردم - را باید شماتت کرد. دولت کشوری تحت تحریم، ارز مسافرتی شب عید می‌دهد!
 سید منصور موسوی:
رفیقم برای تفریح داره میره عمان. میگه کل هزینه سفر برام حدوداً یک میلیونه! بقیه‌ا‌ش رو از تفاوت نرخ ارز مسافرتی و ارز آزاد درمیارم. تو این وضعیت کمبود ارز، چرا باید دولت هزار دلار برای سفرای تفریحی اختصاص بده؟ بی‌عقلی تا کجا؟
 حسن صادقی‌نژاد:
هر کس که سفر خارجی برود حدود ۲۰ میلیون رانت از جیب دولت می‌خورد و هر کس نرود این رانت را از دست می‌دهد. ‎#ارز_مسافرتی
 رضا رشیدپور:
به مسافران خارجی یارانه دلاری می‌دهید و این صحنه‌های رقت‌بار خلق می‌شود. به جای آن «مثلاً» اگر عوارض خروج در سفر‌های عید را عفو می‌فرمودید، هم بازتاب رسانه‌ای بهتری داشت و هم کنترل ریال دست خودتان بود و هم حق مردم فلان استان محروم به دلار تقدیم طبقه برخوردار نمی‌شد. 
 امیر ملک‌زاده:
ترفند عجیب برای دریافت ارز مسافرتی: عده‌ای با خرید بلیتی به قیمت کمتر از ۲ میلیون تومان، هزار دلار با نرخ ۴۲ هزار تومان دریافت می‌کنند، سوار هواپیما نمی‌شوند، بلیت را کنسل می‌کنند و ۵۰ درصد هزینه بلیت را هم از ایرلاین پس می‌گیرند.
 کاربری با نام «پیمان»:
الان یعنی اینقدر سخته برای دولت که مسافر واقعی از غیرواقعی را تشخیص
 بده. شما کافیه فقط به کسانی ارز با نرخ دولتی بدین که یا ویزای دانشجویی دارند یا ویزای کاری که مطمئن 
باشید از کشور خارج می‌شوند. اما کسی که ویزای توریستی داره را ارز نده. 
خیلی سخته!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار