جوان آنلاین: یوسفعلی میرشکاک در مراسم اختتامیه جایزه فارسینما با اشاره به اینکه سینما دارد از رفعت خود پایین میآید و در حال باج دادن به عوام است، گفت: هنر باید کاری کند که مخاطب بارها و بارها با اثر سر و کار داشته باشد. مثل حافظ که کسی از خواندن آن خسته نمیشود، چون تفکر در آن هست و سینمای بیرون از تفکر هم سینما نیست.
آیین اختتامیه پنجمین جایزه «فارسینما؛ زبان فارسی در سینما» با قدردانی از چهار فیلم «پرویزخان»، «آغوش باز» «صبح اعدام» و «پروین» در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. مهدی صالحی، دبیر پنجمین جایزه «فارسینما» در خصوص اهداف این جایزه گفت: نکتهای که در این جایزه مدنظر بود این است که چقدر حواس فیلمها به زبان فارسی هست؟ نویسندگان فیلمها چقدر متوجه ریزهکاریهای زبانی هستند و از خط به چه صورت استفاده میکنند، چون در اکثر فیلمها با لایه نازکی از زبان مواجهیم که شامل یک سری آواها است و به زبان تبدیل نشده است؛ و چقدر تناسب اجزای مختلف فیلم به لحاظ گفتمانی و همچنین نکات دیگر رعایت میشود.
در ادامه این برنامه علی ثقفی، نویسنده و کارگردان فیلم «پرویزخان» درباره این فیلم گفت: هنگام نوشتن فیلمنامه سعی کردم که در هر سکانس آشناییزدایی کنم تا معمولی نباشد. نمیخواستم که شخصیتهای «پرویزخان» به لحاظ زبانی تکراری شوند و میخواستم لحن فیلم یکدست شود و از این رو، ۱۹بار فیلمنامه را بازنویسی کردم و این را در کل اثر نشر میدادم.
در بخش دیگری از این برنامه مهرداد کوروشنیا، از نویسندگان فیلم «آغوش باز» به نوع زبان به کار گرفته شده در این فیلم پرداخت و گفت: ما در نوشتن فیلمنامه، هم یک نگاه مطایبهآمیز و هم یک نگاه ایرانی اخلاقمدارانه برای کلیت طراحی فیلم در نظر داشتیم. تلاشم در حوزه گفتار شخصیتها هم این بود که گفتار شخصیتها روزمره و ملموس باشد و به دیالوگ تبدیل نشود و هیچ چیزی خودش را به رخ نکشد بلکه همه چیز عین زندگی واقعی و ملموس باشد.
در ادامه این رویداد، یوسفعلی میرشکاک درباره فیلم «صبح اعدام» گفت: سینما دارد از رفعت خود پایین میآید و در حال باج دادن به عوام است. بعد از چند سال دیدم فیلمی بدون هایوهوی خاصی، چشمانداز و تفکر را با در نظر گرفتن زبان به فیلم تبدیل کرده است و این فیلم دراساس، فیلم زبان است.
وی تصریح کرد: در این مملکت پول داشته باشید به راحتی فیلم میسازید. «صبح اعدام»، فیلمی برای خنداندن نیست بلکه فیلمی برای تفکر است. هنر باید کاری کند که مخاطب بارها و بارها با اثر سر و کار داشته باشد. مثل حافظ که کسی از خواندن آن خسته نمیشود، چون تفکر در آن هست و سینمای بیرون از تفکر هم سینما نیست.
سپس بهروز افخمی، نویسنده و کارگردان فیلم «صبح اعدام» نیز با اشاره به اینکه سوژه این فیلم از ۲۵سال پیش مدنظرش بوده است، یادآور شد: هر بار که برای ساخت آن استخاره میگرفتم، خوب نمیآمد. همیشه این سوژه اعدام مردی بیگناه مدنظرم بود تا اینکه بعد از اتفاقات پاییز سال گذشته بار دیگر برای ساخت فیلم استخاره کردم و خوب درآمد. از نثر کتاب «طیب در گذر لوطیها» در نوشتن فیلمنامه صبح اعدام استفاده کردم و باید نام نویسنده را در تیتراژ پایانی بیاوریم.
در ادامه این آیین، مجید رضابالا، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران پنجمین جایزه «فارسینما» درباره فیلم پروین گفت: فیلم ساختن درباره شاعری ایرانی نیازمند رعایت فاصله زبان نوشتار، گفتار و ادب توسط نویسنده است. فیلم «پروین» موفق شده بین این سه زبان توازن را برقرار کند. «پروین» جدا از پرداختن به زندگی یک شاعر، فیلمی قابل قبول است.
در ادامه محمدرضا شریفینیا به عنوان تهیهکننده و بازیگر فیلم «پروین» نیز اظهار داشت: در حوزه سینمای مذهبی، دو اثر بسیار زیبا با عناوین «روز واقعه» و «مجلس ضربت زدن» داریم که هر دو اثر نوشته بهرام بیضایی است و نظیر ندارند و حیف که بهرام بیضایی را از دست دادیم.
تهیهکننده فیلم «پروین» تصریح کرد: «پروین» نیاز جامعه ما است. جوانان ما تشنه شناخت مفاخر و چهرههای ایرانی هستند و ما وظیفه داریم که فیلمهایی درباره این شخصیتها بسازیم.