کد خبر: 1218037
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
آمار‌ها نشان می‌دهد ما نسبت به کشور‌های دیگر به صورت سرانه گاز بیشتری مصرف می‌کنیم. به طور مثال، در مقایسه با کشور ترکیه که به لحاظ آب و هوایی، جمعیت و شبکه حمل‌و‌نقل مشابه ماست، میزان مصرف گاز بسیار بالاتری داریم. کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور دخیل می‌دانند

جوان آنلاین: آمار‌ها نشان می‌دهد ما نسبت به کشور‌های دیگر به صورت سرانه گاز بیشتری مصرف می‌کنیم. به طور مثال، در مقایسه با کشور ترکیه که به لحاظ آب و هوایی، جمعیت و شبکه حمل‌و‌نقل مشابه ماست، میزان مصرف گاز بسیار بالاتری داریم. کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور دخیل می‌دانند. تقریباً همه آن‌ها بر این موضوع اذعان دارند که هدررفت بالای انرژی در کشور رخ می‌دهد، به نحوی که بسیاری از مشترکان متوجه اهمیت و ارزش گاز مصرفی نیستند و آن را بی‌رویه مصرف می‌کنند. باید مشترکان پرمصرف که اغلب جزو اقشار مرفه جامعه هستند، هزینه مصرف لاکچری گاز خود را به صورت کاملاً آزاد و غیریارانه‌ای پرداخت کنند، تعرفه‌گذاری نیز به نحوی افزایش یابد که اقشار مرفه جامعه که مصارف بالایی دارند، قیمت واقعی و آزاد گاز را بپردازند، البته صرف تعرفه‌گذاری کافی نیست و باید سقفی برای مصرف گاز مشترکان پرمصرف تعیین و جلوی حرص و ولع بی‌پایان مصرف غیراصولی آن‌ها گرفته شود.
 
آمار‌های موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشورمان دارد. همین امر کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند، به طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع و نیاز‌های بخش خانگی را برطرف کنیم. شواهد حاکی است طبقه مرفه جامعه مصرف بالاتری نسبت به الگوی مصرف در کشور دارد، به طوری که مشترکان این طبقه گاه تا پنج برابر مصرف‌کننده‌های معمولی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. 
داده‌های وزارت رفاه نشان می‌دهد طبقات مرفه جامعه، پرمصرف‌ها هستند، به همین دلیل برخی پیشنهاد می‌کنند بهترین راهکار برای مدیریت مصرف، اعمال سیاست‌های قیمتی برای پرمصرف‌هاست. بر اثر اجرای فاز اول قانون تعرفه‌گذاری پلکانی گاز توانسته‌ایم به نتایج خوبی در زمینه مدیریت مصرف دست پیدا کنیم. با استفاده از این روش، ضمن اینکه طبقات پایین جامعه و کم‌مصرف‌ها متحمل هزینه اضافی نمی‌شوند، پرمصرف‌ها بهای اضافه مصرف خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند. 
از آنجا که گاز با قیمت یارانه‌ای و بسیار ارزان در ایران عرضه می‌شود، هر کسی که بیشتر مصرف کند، بیشتر از یارانه دولتی بهره می‌برد، بنابراین پرمصرف‌های ایران که اغلب از طبقات بالای جامعه هستند، بیشتر از یارانه دولتی استفاده می‌کنند. 
به‌زعم بسیاری از کارشناسان، تعرفه‌گذاری پلکانی به تحقق عدالت در تخصیص یارانه‌ها منجر می‌شود، به نحوی که از اعطای یارانه پنهان انرژی به اقشار مرفه و پرمصرف جامعه اجتناب می‌کنیم و در عوض اقشار متوسط و ضعیف جامعه از بخشودگی قبوض و استفاده از انرژی یارانه‌ای در چارچوب الگو بهره می‌برند. 

 تعرفه‌گذاری پلکانی گاز عین عدالت است
ارسلان محمدی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که تعرفه‌گذاری پلکانی گاز عین عدالت است، تصریح کرد: باید بین مشترکانی که در میزان مصرف‌شان دقت می‌کنند و صرفه‌جویی دارند، با کسانی که مصارف غیرضروری و بالایی دارند، تفاوت قائل شویم. 
وی ادامه داد: در روش تعرفه‌گذاری پلکانی، مشترکانی که در چارچوب الگو از گاز استفاده می‌کنند، تشویق می‌شوند. این مشترکان ضمن اینکه از یارانه انرژی بهره می‌برند، از بخشودگی قبوض نیز بهره‌مند می‌شوند. مشوق‌هایی که برای مشترکان در نظر گرفته می‌شود، مانند انگیزه‌ای برای آن‌ها عمل می‌کند تا در میزان مصرف‌شان دقت کنند و مدیریت مصرف را مدنظر داشته باشند. 
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: شرکت ملی گاز طرحی را به اجرا گذاشته است که اگر مشترکان بین ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، به میزانی که نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته‌اند، از مشوق‌هایی در قبوض گاز خود بهره‌مند می‌شوند. 
وی ادامه داد: واقعیت این است که ما در بخش خانگی در زمستان مصرف گاز بسیار بالایی داریم، به نحوی که هر چقدر تولید را افزایش می‌دهیم، باز هم ناترازی وجود دارد. باید مدیریت مصرف و سیاستگذاری‌هایی مانند تعرفه‌گذاری پلکانی را مدنظر قرار دهیم تا از قطع گاز صنایع جلوگیری کنیم. 
محمدی خاطرنشان کرد: گاز از اهمیت بالایی برای صنایع کشور برخوردار است و کمبود آن در زمستان باعث بروز مشکلات جدی برای‌مان می‌شود. قطع گاز صنایع، عدم‌النفع بالایی برای کشور دارد و به اقتصاد ملی ضربه می‌زند. با توجه به این واقعیات، نیاز است روش تعرفه‌گذاری پلکانی با دقت اجرا شود. 
ارسلان محمدی گفت: این روش تعرفه‌گذاری در بخش صنعت نیز قابل استفاده است. شرکت ملی گاز اقدامات خوبی در زمینه مدیریت مصرف گاز در دستور کار قرار داده است. امیدواریم این اقدامات به نتایج مورد نظر دست پیدا کند و بتوانیم مصرف گاز را به ویژه در فصول سرد سال مدیریت کنیم. 
وی در پایان تصریح کرد: باید مشترکان پرمصرف که اغلب جزو اقشار مرفه جامعه هستند، هزینه مصرف لاکچری گاز خود را به صورت کاملاً آزاد و غیریارانه‌ای پرداخت کنند. تعرفه‌گذاری به نحوی افزایش می‌یابد که اقشار مرفه جامعه که مصارف بالایی دارند، قیمت واقعی و آزاد گاز را بپردازند. 

 راهکاری معقول برای مدیریت مصارف لاکچری پرمصرف‌ها
فرشاد جامع، کارشناس انرژی نیز در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که تعرفه‌گذاری پلکانی گاز با هدف مدیریت مصرف به اجرا گذاشته شده است و فاز دوم آن نیز با همین هدف اجرایی می‌شود، تصریح کرد: مدیریت مصرف یکی از شاخصه‌های مهم در استفاده از حامل‌های انرژی است که نتایج مثبتی برای کشور دارد. 
وی ادامه داد: در صورتی که برای مصرف گاز سقفی تعیین نکنیم، مشترکان نسبت به میزان مصرف‌شان حساسیت نشان نمی‌دهند و بی‌محابا از آن استفاده می‌کنند، اما تعرفه‌گذاری پلکانی انگیزه‌ای برای مشترکان به وجود می‌آورد که در چارچوب الگو از گاز استفاده کنند. با اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی می‌توانیم قدم رو به جلویی به منظور مدیریت میزان مصرف گاز در کشور برداریم. 
جامع گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی گاز در فصول سرد سال می‌تواند به ما در مدیریت مصرف کمک کند و بستری برای استفاده بهینه از این حامل انرژی به وجود بیاورد. استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی مختص فصول سرد سال نیست و در ماه‌های غیرسرد سال نیز می‌توانیم از این روش بهره ببریم، اما در فصل سرد سال، با توجه به میزان بالای استفاده از گاز، اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها اثرگذاری بیشتری در مدیریت مصرف دارد.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: وزارت نفت اولویت اولش را تأمین گاز مورد نیاز مصرفی شهروندان می‌داند. تمام ابتکارات در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت گاز کشور به کار گرفته می‌شود، اما نیاز است به منظور استفاده بهینه از این حامل انرژی نهایت تلاش خود را به کار ببندیم. وی ادامه داد: قانون تعرفه‌گذاری پلکانی گاز در راستای مدیریت مصرف این حامل انرژی به تصویب مجلس رسیده و از سوی دولت اجرایی شده است. صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی باید به صورت یک اصل درآید و فرهنگ‌سازی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. دولت سیزدهم کار‌هایی را شروع کرده است و این اقدامات نویدبخش اتفاقات خوبی در عرصه مصرف بهینه انرژی در کشورمان است. 
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: متأسفانه طبقه مرفه جامعه نسبت به طبقات پایین‌تر، صرفه‌جویی را در تمام زمینه‌ها و از جمله در عرصه مصرف گاز به عنوان یک اصل در نظر نمی‌گیرند. با توجه به اینکه پرمصرف‌های گاز طبیعی عموماً از میان طبقات مرفه جامعه هستند، اعمال سیاست‌های قیمتی بر آن‌ها می‌تواند بر کنترل مصرف این ماده ارزشمند مؤثر باشد. 
وی در پایان تأکید کرد: طبقات میانی و پایین جامعه به دلیل محدودیت امکانات در منازل و نگاه‌کردن به صرفه‌جویی به عنوان یک اصل مهم و اعتقادی در زندگی، مصرف کمتری دارند. کسانی که صرفه‌جویی را در بخش انرژی قبول ندارند، باید هزینه بیشتری برای گاز مصرفی خود بپردازند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
بنظرم زبان کشور رو به انگلیسی تغییر بدین. نصف کلمات تون انگلیسی هست. لاکچری؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار