کد خبر: 1217844
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سخنگوی آموزش و پرورش به «جوان» خبر داد
مهسا گربندی
جوان آنلاین: نداشتن پاداش و رفاهیات و همچنین متوازن نبودن حقوق معلمان با حداقل شاخص رفاه دلیل نارضایتی تعداد زیادی از معلمان شده‌است. در حالی که کارمندان بسیاری از ارگان‌های دولتی در بسیاری از مناسبت‌های مذهبی و اعیاد از کمک هزینه‌های معیشتی نقدی و غیرنقدی برخوردار می‌شوند، اما هیچ‌کدام از این کمک‌هزینه‌ها شامل حال فرهنگیان نشده و به جز مبالغ جزئی که طی دو سال اخیر تحت عنوان هدیه روز معلم به حساب آن‌ها واریز شده، هیچ رفاهیات دیگری نداشته‌اند. 
 
 
مهرماه امسال بود که وزیر آموزش و پرورش وعده واریز رفاهیات به حساب معلمان را داده‌بود که این وعده محقق نشد. به تازگی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به «جوان» گفته که رفاهیات معلمان در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده و قرار است در سال آینده مزایای جانبی، شامل حال فرهنگیان شود.
 
 گلایه معلمان
معلمان به دلیل نداشتن رفاهیات گلایه دارند. خانم شکری که هشت سال است وارد شغل معلمی شده می‌گوید: «معلمان در سال‌های مختلف با معیشت سخت دست و پنجه نرم کردند. خوشبختانه طرح رتبه‌بندی با همه مشکلات و نواقصی که داشت توانست مبلغی بر حقوق معلمان اضافه کند، اما راه زیادی وجود دارد تا فرهنگیان مانند سایر کارمندان دولت از حقوق و مزایای مناسب برخوردار شوند. مثلاً همین رفاهیات که جزو چند مورد خاص به معلمان تعلق نگرفت و موجب رنجش خاطر آن‌ها شد.»
آقای امین‌زاده هم یکی دیگر از معلمانی است که در رابطه با نداشتن رفاهیات می‌گوید: «کاش مسئولان آموزش و پرورش کمی از زاویه دید معلمان به کمبود‌ها و کاستی‌ها نگاه کنند تا با درک روز‌های سختی که معلمان پشت سر می‌گذارند، مشکلات مربوط به آن‌ها را سریع و سیر حل و فصل کنند. کمتر کسی است که نداند مشکلات اقتصادی زندگی همه اقشار ضعیف و متوسط جامعه را تحت‌تأثیر قرار داده‌است. معلمان هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. وقتی یک مناسبتی مثل روز پدر و روز مادر هم برسد، معلمان مانند سال‌های گذشته، نزد خانواده‌هایشان شرمنده می‌شوند، چراکه آه در بساط ندارند.»
آقای جعفری هم یکی دیگر از معلمانی است که در این رابطه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد: «طبق مصوبه دولت با موضوع «پرداخت مزایای جانبی به کارمندان (رفاهیات)» و ابلاغ آن، وزارت آموزش‌و پرورش باید مبالغی را تحت عناوین کمک‌هزینه مسکن، کمک‌هزینه غذا، کمک‌هزینه ایاب‌وذهاب، پاداش تشویقی، پاداش رضایت مردم، تسهیلات بانکی، پاداش فرزندآوری، کمک‌هزینه مهدکودک، تسهیلات رفاهی، تفریحی، ورزشی و رفاهیات مناسبتی به فرهنگیان پرداخت کند. همچنین طبق ماده ۷ مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش‌و پرورش علاوه بر پرداخت موارد فوق، مکلف به اجرای بیمه تکمیلی استاندارد و مناسب برای کارکنان خود هستند. (در ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز بر این مورد تأکید شده‌است.) با این حال آموزش‌و‌پرورش که موظف بوده‌است به عنوان کارفرما، قسمتی از حق بیمه تکمیلی را پرداخت کند از این کار سرباز زده و این مبلغ را از رفاهیات کسر می‌کند و در حقیقت آن را از جیب خود معلمان می‌پردازد.» به گفته این معلم وزارت ادعا می‌کند که به معلمان رفاهیات پرداخت کرده ولی همان مبلغ را بابت سهم کارفرما یعنی «خودش» از حقوق معلم کسر می‌کند. در حالی که پرداخت این مبلغ سهم‌کارفرما و بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.»
 
 وعده آقای وزیر 
هنوز از یاد‌ها نرفته‌است که مهرماه امسال رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت مزایای جانبی به معلمان گفت: «ارتقای سطح خدمات مجموعه‌های رفاهی فرهنگیان در دستور کار این وزارتخانه است.» از همان موقع بود که معلمان چشم انتظار پرداخت رفاهیات ماندند و با هر مناسبتی که از راه می‌رسید، این حق قانونی خودشان را مطالبه می‌کردند، اما هر بار با اظهارنظرات متفاوتی از سوی مسئولان آموزش و پرورش مواجه می‌شدند و نمی‌دانستند که بالاخره رفاهیات شامل حالشان خواهد شد یا نه؟
همچنین آبان ماه، آقای وزیر در آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «تعاونی‌های فرهنگیان را فعال خواهیم کرد و در همین راستا نیز به دنبال یک سازمان رفاهی برای معلمان خواهیم بود. فعال‌شدن تعاونی‌های دانش‌آموزی نیز توسط معاونت پرورشی دنبال می‌شود.»
 
 وعده رفاهیات برای سال آینده. 
اما رفاهیات فرهنگیان چه زمانی پرداخت خواهد شد و معلمان تا چه زمانی باید منتظر آن بمانند. علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «معاون اول محترم رئیس‌جمهور بخشنامه‌ای را تحت عنوان مزایای جانبی کارمندان و پرسنل دولت برای اختصاص مبالغی در مناسبت‌های مختلف صادر کردند که طبق آن باید به همه کارکنان از جمله معلمان این مبالغ تعلق بگیرد. منتها با توجه به اینکه بودجه آموزش و پرورش بسته شده‌بود و بعد از آن این بخشنامه صادر شد و همچنین از آنجایی که اعلام شد این مبالغ از اعتبارات موجود پرداخت شود، نتوانستیم این کار را انجام دهیم.»
او ادامه می‌دهد: «پرداخت رفاهیات به فرهنگیان اصلاً عدد کمی نیست، چراکه مثلاً اگر برای فقط یکی از مناسبت‌ها قرار باشد به معلمان ۲ میلیون تومان پرداخت شود، به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که عدد خیلی بالایی می‌شود. به همین دلیل این بخشنامه را در بودجه ۱۴۰۲ نتوانستیم اجرایی کنیم، اما خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۳ این مبالغ تحت عنوان «مزایای جانبی» پیش‌بینی شده‌است و علاوه بر کارمندان آموزش و پرورش به حساب معلمان نیز پرداخت می‌شود. 
پیش از این نیز محمد وحیدی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره رفاهیات فرهنگیان گفته‌بود: «طبق ماده ۴۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون مقررات مالی دولت و در راستای برقراری نظام عادلانه کارکنان دولت، دستگاه‌های اجرایی باید در طول سال مزایای جانبی از قبیل پرداخت‌های مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب و حق مسکن پرداخت کنند، اما معمولاً بین دستگاه‌ها تفاوتی در عملکرد وجود دارد به گونه‌ای که برخی دستگاه‌ها پرداختی بیشتر و برخی پرداختی کمتر دارند؛ برخی مثل فرهنگیان هم اصلاً چنین مزایایی را دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل کمیسیون تلفیق در راستای برقراری عدالت در مصوبه‌ای دولت را مکلف کرد که این موضوعات را در شورای حقوق و دستمزد مصوب کند و برای دستگاه‌ها تعیین‌تکلیف شود که از منابع سالانه خود در قالب ماده ۴۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون مقررات مالی دولت همه کارکنان از این مزایا برخوردار شوند.» حال با وعده خوش سخنگوی وزارت آموزش و پرورش برای بار دیگر معلمان امیدوار خواهند شد که مزایای جانبی شغلی یا همان رفاهیات در سال جدید بهره‌مند شوند. امید است که این‌بار وعده مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص محقق شود و در سال جدید حال ناخوش معلمان را خوش کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
معلم بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
3
0
با عرض سلام خدمت وزیر محترم
سال گذشته به مناسبت روز معلم مبلغی ناچیز به حساب معلمان شاغل واریز گردید ولی معلمان بازنشسته که‌ بعضا از شاغلان ساعت کلاس بیشتری داشتند از این پرداخت محروم بودند
پاسخ ها
سیدسادات
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
اصلا مبلغی لابت روز معلم واریز نشد! چرا مدام میگین مبلغ ناچیزی واریز شد. هیچی واریز نشد چه برسه ناچیز!
معلم بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
2
3
اگر وزیر محترم لحظه ای بیندیشد که اگر اين معلمان فداکار بازنشسته نبودند يا حاضر به پذیرش کلاس های درس با پرداخت حق التدریس با تأخیر ۶ ماهه و بیشتر نمی شدند چه بحرانی گریبانگیر آموزش و پرورش میشد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
متاسفم براتون، مثل ... مفت کار کنید ما شاغل هارو هم بدبخت کردید.اقا برندارید یک سال دنبال کار دیگه برید وقتی میبینید پول نمیدند
معلم بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
2
3
اگر در هر یک از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی دیگر افرادی همچون بازنشسته های آموزش و پرورش پیدا کردید رسما اعلام کنید تا ما معلمان بازنشسته احساس تنهایی نکنیم و با آنان احساس همدردی کنیم
جمالتو عشقه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
9
معلمان در ایران زیاد هستند یا زیادی هستند ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
1
7
تا وقتی که معلما سرشونو بندازن پایین اعتراض نکنن
وضعیت همینه!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
13
اتفاقا مشکلات معلما فقط بخاطر نیروهایی قدیمی و بازنشسته ها به وجود اومده چون هیچ کاری برای احقاق حق معلمان نکردن . همینا اگه اضافه کار برندارند ارزش کار معلم بالاتر می‌ره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
7
بزک نمیر بهار میاد....
پریسا پیران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
1
2
فردا عیذ فطر اما خبری از رفاهی مناسبتی نیست
گفتن پرداخت میشه اماکو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
2
سال 1402 هم گذشت و 1403هم رسید ولی به وعده های دروغین عمل نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
1
1
مسئولین بایدخودشون رو جای معلما بذارن با این وضعیت معیشتی و زندگی سخت. ما با کارمندان دیگه چه فرقی داریم؟ درخواست رسیدگی سریع داریم تا رفاهیات و مزایا شامل معلمان هم بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
0
1
یعنی چه تعدادمعلمان زیاده. تعلیم وتربیت پایه واساس کشور هست. ومعلم کلید اصلی تعلیم وتربیت جامعه هست. معلم که از همه مهمتره. هر چه پول خرج معلم کنید هدر ندادید. سرمایه گذاری کردید
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
0
0
معلمان بازنشسته هر جور که صرب و تقسیم میکنیم نباید بیان سر کلاس
بزارن مجبور بشم چهار تا جوان استخدام کنند
اما رفاهیات عین تمام کارکنان دولت باید باید به معلم هم بدهند
ناشناس
|
Japan
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
1
1
برای معلم فقط بودجه نیست چرا به معلمان بی توجه ای میشه رکن اصلی هر مملکت به آموزش و پرورش بلاخص معلم ها بستگی داره ولی باز این قشر زحمتکش مورد بی مهری دولت قرار میگیرند ??
اسد
|
Romania
|
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
0
1
تنها راه گرفتن رافاهیات نرفتن به کلاس درس است در دفتر بشینید وکلاس نروید همه با هم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار