کد خبر: 1215302
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حسین فصیحی
حسین فصیحی
 از ابتدای بهمن‌ماه، سه حادثه تیراندازی در سه شهر کشور از سوی سه سرباز رقم خورده که منجر به از دست رفتن جان ۱۰ نفر شده است. یکی از مرتکبان، سرباز ارتش و دو نفر دیگر سرباز پلیس بودند که هر دو جان باختند. اولین حادثه، اول بهمن‌ماه در پادگان امام رضا ارتش کرمان اتفاق افتاد. ساعت ۱۶:۳۵ عصر روز حادثه، یکی از سربازان محل نگهبانی‌اش را ترک کرد و وارد آسایشگاه شد و به سمت سربازان تیراندازی کرد که در جریان آن، پنج سرباز جانشان را از دست دادند. متهم بعد از حادثه در‌حالی‌که مسلح بود به شهرستان زرند گریخت که تحقیقات برای بازداشت او به جریان افتادتا اینکه مأموران این سرباز را در‌حالی‌که مرتکب سرقت مسلحانه دو خودرو شده بود، دستگیر کردند. 
۱۲ روز بعد از این اتفاق، حادثه تیراندازی این‌بار در کلانتری ۱۴ شهرستان پاکدشت اتفاق افتاد. آن‌گونه که پلیس شرق استان تهران گزارش داده است، سرباز وظیفه شروع به تیراندازی بی‌هدف کرد که در جریان آن، یکی از مأموران کلانتری جانش را از دست داد و سرباز پلیس هم با شلیک گلوله به زندگی خودش پایان داد. 
سومین حادثه، دو روز قبل اتفاق افتاد که عامل آن بار دیگر یکی از سربازان پلیس بود. بامداد ۲۱ بهمن، مأموران یگان امداد شهرستان ساوجبلاغ در حال گشت‌زنی بودند که یکی از سربازان شروع به تیراندازی به سمت مأمور همراهش کرد که مرگ او را به همراه داشت. سرباز پلیس سپس با تهدید راننده عبوری، او را به قتل رساند و خودرویش را سرقت کرد که در جریان تعقیب و گریز پلیس خودرو واژگون و سرباز جانش را از دست داد. 
دو نفر از مرتکبان حادثه جانشان را از دست داده‌اند، بنابراین پی بردن به انگیزه مجرمانه به دلیل مرگ دو مرتکب نمی‌تواند به روشنی مشخص شود. با این حال با تحقیق از افراد آگاه می‌شود به انگیزه‌هایی که منجر به بروز حادثه شده نزدیک شد. سرباز ارتش که از قضا بیشترین قربانی را هم گرفته در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او در جریان است. هرچند این اتفاق‌ها در حوزه نیرو‌های نظامی رقم خورده و تحقیقات آن با در نظر گرفتن اخبار طبقه‌بندی شده صورت می‌گیرد، اما رقم خوردن این اتفاق‌ها در فاصله زمانی کم و با فراوانی قربانی بالا باید هشداری برای پیشگیری از حوادث احتمالی باشد. فردی که سلاح به دست دارد در صورتی که در موقعیت مشابه قرار گیرد این امکان برایش فراهم می‌شود که دست به ماشه ببرد و حوادث مشابه را رقم بزند. از این‌رو با در نظر گرفتن انگیزه‌هایی که منجر به بروز این حوادث می‌شود باید سازوکار‌های مناسبی برای فاصله گرفتن از موقعیت‌های پرخطر به کار گرفته شود.
برچسب ها: سرباز ، تیراندازی ، پلیس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار