کد خبر: 1214726
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
شکستن طلسم نرسیدن به فینال آسیا و تصاحب جام قهرمانی مهم‌ترین انگیزه ملی‌پوشان در بازی امروز (۱۸:۳۰) مقابل قطر است. آن‌ها خوب می‌دانند با گذشتن از سد میزبان پس از ۴۸ سال به فینال قاره‌کهن می‌رسند و دل میلیون‌ها هموطن را شاد می‌کنند
شیوا نوروزی

جوان آنلاین: شکستن طلسم نرسیدن به فینال آسیا و تصاحب جام قهرمانی مهم‌ترین انگیزه ملی‌پوشان در بازی امروز (۱۸:۳۰) مقابل قطر است. آن‌ها خوب می‌دانند با گذشتن از سد میزبان پس از ۴۸ سال به فینال قاره‌کهن می‌رسند و دل میلیون‌ها هموطن را شاد می‌کنند. 
نبرد ایران – قطر در حالی در ورزشگاه الثامه برگزار می‌شود که تیم میزبان جنگ روانی را از چند روز پیش شروع کرده به این امید که از طرق مختلف تمرکز و اعصاب بازیکنان ما را به‌هم بریزد. برنده این دیدار حساس یک پای فینال هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا خواهد بود، به همین‌خاطر نه ایرانی‌ها به باخت فکر می‌کنند و نه قطری‌ها، اما تیم کشورمان در زمین حرفش را می‌زند، در حالی که میزبان متمول برای جبران ضعف‌هایش به اقدامات غیرحرفه‌ای و منسوخ شده روی آورده است. 
 
قطر مدافع عنوان قهرمانی است، اما تیم ایران از هر نظر برای شکست این تیم و فینالیست شدن شایستگی‌های لازم را دارد. عملکرد درخشان مقابل ژاپن نشان داد بچه‌ها برای قهرمانی عزم‌شان را جزم کرده‌اند و خیال ندارند مقابل حریفان کوتاه بیایند. صعود به نیمه‌نهایی روحیه و انگیزه تیم را دوچندان کرده است و این‌بار منتظر درخشش‌شان مقابل قطر هستیم. بازیکنانمان حرفه‌ای هستند و خوب می‌دانند نباید در باد حذف ژاپن بخوابند. کادرفنی هم به درستی این نکته مهم را به آن‌ها گوشزد کرده و قرار نیست کسی قطر را دست‌کم بگیرد. 
با توجه به شرایط تیم و آمادگی بازیکنان، تیم ملی کشورمان می‌تواند با ارائه یک بازی منطقی و منظم، استفاده حداکثری از موقعیت‌ها و اسیر نشدن در دام حاشیه‌سازی‌های احتمالی رقیب، پیروزی دلچسبی کسب کند. از آنجا که تیم ایران بازیکنان آماده زیادی در اختیار دارد، امیر قلعه‌نویی نیز دستش برای انتخاب ترکیب اصلی و حتی انجام تعویض‌های طلایی باز است. بازگشت مهدی طارمی بهترین خبر است؛ این مهاجم باتجربه بعد از آنکه نتوانست به دلیل محرومیت مقابل ژاپن به میدان برود، تشنه گلزنی به قطر است. طارمی طی دو بازی این دوره، سه گل به ثمر رسانده و برای زدن گل‌های بیشتر لحظه‌شماری می‌کند. منتها باید منتظر ماند و دید سرمربی چه تاکتیکی را در این جدال اتخاذ می‌کند. در مصاف با سامورایی‌ها قلعه‌نویی ترجیح داد تیم را با یک مهاجم به میدان بفرستد تا مهار بازیکنان ژاپن آسان‌تر شود. شرایط دیدار با قطر متفاوت است و همانطور که ژنرال تأکید کرده ترکیب تیم‌ملی دستخوش تغییرات می‌شود. 
در صورتی‌که تیم دوباره با دو مهاجم به زمین بیاید طارمی و سردار آزمون قطعاً گزینه‌های اصلی سرمربی هستند. سردار هم با پاس گل طلایی که در بازی با ژاپن داد از هر لحاظ مهیای حضور در میدان است. از طرفی محمد محبی نیز با گلزنی به ژاپن یکی از ستاره‌هایمان بود و مهدی قائدی و سامان قدوس نیز در صورت اعتماد سرمربی برای درخشش آماده هستند. جدا از خط حمله باید حواس‌مان به میانه زمین هم باشد. در دیدار قبلی هم عزت‌اللهی و هم امید ابراهیمی به خوبی وظایف‌شان را در خط میانی انجام دادند. جهانبخش و قلی‌زاده هم می‌توانند کمک‌حال دیگر بازیکنان باشند و همزمان توانایی گلزنی هم دارند. 
 
میزبان برای پیروزی در این دیدار خیلی زود دست به کار شد. قطری‌ها تصور می‌کنند با محدود کردن تعداد تماشاگران ایرانی می‌توانند شرایط را برای تیم کشورمان سخت کنند. قطر دوره گذشته برای اولین‌بار قهرمان آسیا شد و جام را بالای سر برد. حال این تیم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی خودش را برتر از همه تیم‌ها می‌داند. از ۲۰ سال پیش تاکنون دیگر هیچ تیم آسیایی نتوانسته از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. آخرین بار ژاپن دو دوره متوالی (۲۰۰۰ و ۲۰۰۴) جام را تصاحب کرده بود و دیگر قهرمانان در تکرار موفقیت‌شان ناکام بودند. قطری‌ها رؤیای شکستن این طلسم را دارند. 
شاگردان مارکز لوپز در دور گروهی بدون گل خورده به عنوان صدرنشین به مرحله حذفی رسیدند، سپس فلسطین را شکست دادند و پس از آن هم ازبکستان را در ضربات پنالتی از پیش‌رو برداشتند. اکرم عفیف و المعزعلی بهترین‌های این تیم هستند. عفیف که دوره گذشته با ۱۰ پاس گل یکی از ستاره‌های قطر بود، در این دوره تاکنون چهار گل زده و دو پاس گل هم داده است. المعزعلی نیز آقای گل دوره پیش، فعلاً فقط یک‌بار برای تیم کشورش گلزنی کرده و دو پاس گل هم به هم‌تیمی‌هایش داده است. 
 
از آخرین حضورمان در فینال آسیا ۴۸ سال گذشته (۱۹۷۶) و تیم امیر قلعه‌نویی برای عبور از این رکورد منفی کمر همت بسته است. ایران و قطر تاکنون ۲۴ بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند که ۱۶ پیروزی سهم ما بوده و قطر فقط سه برد کسب کرده است. پنج بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. آمار و ارقام نیمه‌نهایی جام ملت‌ها به سود ما نیست؛ تیم کشورمان تاکنون شش بار در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها شکست خورده و آخرین بار آن هم دوره گذشته مقابل ژاپن بود. سه باخت‌مان در این مرحله در ضربات پنالتی بوده است. آخرین رویارویی رسمی‌مان با قطر در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ بوده که هر دو مسابقه را مجموعاً با سه گل پیروز شده‌ایم. جدال دوستانه ایران و قطر که مهرماه برگزار شد با پیروزی ۴ بر صفر شاگردان قلعه‌نویی همراه بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار