کد خبر: 1213127
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶

جوان آنلاین: عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

آیا آمریکا به کشته و زخمی شدن ۳۰ نفر از سربازانش پاسخ خواهد داد؟!

بله پاسخ می‌دهد.

نحوه پاسخ احتمالی چگونه میتواند باشد؟!

برخلاف نظر برخی که میگویند آمریکا به ایران حمله میکند، باید عرض کنم ایالات متحده بعید است دست به چنین ماجراجوییِ احمقانه ای بزند!

آمریکا به هیچ وجه نمیخواهد در شرایط فعلی ریسک درگیری با قدرت اول نظامی منطقه را بپذیرد. آنها از عواقب تنش مستقیم با ایران آگاهند و میدانند چنین کاری یک حماقت محض است. اما از آنجا که پس از حمله نیروهای مقاومت به یک پایگاه آمریکایی در اردن ارتش ایالات متحده متحمل تلفاتی شده و این مسئله باعث اعتراص جمهوری خواهان به رویکرد بایدن در قبال جمهوری اسلامی شده است، بایدن مجبور است به تلافی تلفاتی که داده از خود حرکتی رسمی نشان دهد، اما این حرکت قطعا در خاک ایران نخواهد بود و از آنجایی که مقاومت عراق مسئولیت حمله اخیر را بر عهده گرفته، ظن غالب آن است که ایالات متحده حمله ای نسبتا سنگین اما محدودی به گروه های مقاومت در عراق یا سوریه داشته باشد که احتمالا قبل یا بعد از آن نیز، طبق عادت همیشگی به ایران پیامی ارسال میکنند و خواهند گفت ما هدفمان گسترش درگیری نیست و این حمله صرفا به تلافی مرگ سربازانمان بوده است.

دولت دمکرات آمریکا در آستانه انتخابات قرار دارد و نمیخواهد در حالی که جمهوری خواهان این مسئله را دست گرفته اند از خود چهره ای بی عمل و بی عرضه نشان دهد. از این رو تردیدی نیست که پاسخی به حمله اخیر مقاومت خواهند داد. آنها همچنین نمیخواهند خواسته نتانیاهو که همانا باز کردن پای آمریکا به این جنگ است را تحقق ببخشند. آمریکا در خلال دو جنگ غزه و اوکراین آسیب های اقتصادی، نظامی و حیثیتی زیادی دیده، در حالی که هیچ دستاورد ملموسی هم نداشته است؛ یقینا ورود به جنگ با ایران آن هم در شرایط بغرنج فعلی خواسته آنها نیست.

اما اینکه پس از حمله رسمیِ احتمالی به گروههای مقاومت در عراق یا سوریه واکنش و رویکرد مقاومت چه خواهد بود نیز مسئله دیگری است که تحلیل پیشدستانه آن برای واشنگتن اندکی دشوار مینماید. علی ایحال دو نوع واکنش اصلی و یک نوع واکنش فرعی در سطوح ضعیف، متوسط و نسبتا قوی دور از ذهن نیست!

شدید ترین واکنش به حمله اخیر با احتمال و درصد وقوع خیلی پایین میتواند حمله ای به مستشاران ایرانی در سوریه باشد، نوع متوسط و محتمل ترین واکنش احتمالا همان حمله به گروه های مقاومت در عراق است، و نوع ضعیف آن شاید به یک خرابکاریِ بدون پذیرشِ مسئولیت در ایران ختم شود که البته امکان وقوع این آخری همزمان با هریک از دو نوع اول اصلا بعید نیست! هفتاد هشتاد سال است که کسی جرات حمله به نیروهای آمریکایی را نداشته است؛ تحمل اینکه ایران و یارانش هر وقت اراده میکنند از آنها تلفات میگیرند واقعا برایشان سنگین است و حس مفتضح شدن به آنها دست داده است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار