کد خبر: 1212517
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
براساس اظهارات مسئولان بیمارستان حادثه آتش‌سوزی از طبقه ۱۶ و از نمای کامپوزیت آن شروع شده و به دیگر طبقات سرایت کرده است.
غلامرضا مسکنی

جوان آنلاین: آتش‌سوزی هتل بیمارستان گاندی که به خاطر ناایمن بودن پنج بار از سوی آتش‌نشانی اخطار گرفته بود، با حضور بموقع آتش‌نشانان و تلاش بی‌وقفه آن‌ها به خیر گذشت و خوشبختانه هیچ بیمار و پرسنلی در این حادثه آسیب ندیدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر این آتش‌سوزی از طبقات پایین‌تر که بیماران و پرسنل در آنجا بودند رخ می‌داد، شاید الان با حادثه‌ای غمبار روبه‌رو بودیم.

ساختمان‌های ناایمن واژه‌ای است که برای پایتخت و برج‌های سر به فلک کشیده‌اش ناآشنا نیست و هر چند وقت یک بار با وقوع حادثه آتش‌سوزی یا ریزش، نام یکی از این ساختمان‌ها سر زبان‌ها می‌افتد و، اما و اگر‌ها دوباره شروع می‌شود که باید چنان کرد و چنان نکرد تا شاهد حادثه‌های مرگبار نباشیم. این ساختمان‌ها معمولاً بر سر شهروندان معمولی آوار می‌شود و کارمندان آن محل، آتش‌نشانان و افراد حاضر در آنجا یا آسیب می‌بینند یا جان‌شان را از دست می‌دهند. همچنان که در اخبار حادثه‌های قبلی دیده می‌شود، هیچ خبری از آسیب‌دیدن سازنده یا مالک آن دیده نمی‌شود و شاید همین یک دلیل کافی باشد که آن‌ها توجهی به ایمن‌سازی محل نداشته باشند و وقعی به اخطار‌ها و تذکرات مسئولان مربوط به خصوص سازمان آتش‌نشانی ننهند.

خطر از بیخ گوش گذشت

آتش‌سوزی بیمارستان هتل گاندی هر چند به خیر گذشت و هیچ آسیب جانی به بیماران و کارمندان وارد نشد، اما به گفته بازپرس ویژه دادسرای امور جنایی تهران که در همان لحظات اولیه برای بررسی صحنه حادثه و تشکیل پرونده قضایی در محل حاضر شده بود، این بار به خاطر وقوع آتش‌سوزی از طبقات بالایی خطر از بیخ گوش بیماران و پرسنل بیمارستان که در طبقات پایین بودند، گذشت. آتش‌سوزی بیمارستان هتل گاندی در حالی از طبقه شانزدهم به بالا شروع می‌شود که آن طبقه و طبقات بالایی آن در حال ساخت‌وساز و بازسازی بوده و هیچ بیمار و پرسنلی در آن طبقات حضور نداشته و فقط چند کارگر در حال کار کردن بودند و بیماران و پرسنل در طبقات پایین‌تر بودند. قاضی محمدجواد شفیعی، بازپرس شعبه پنجم دادسرای جنایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر آتش‌سوزی در ساختمان بیمارستان هتل گاندی که به گفته کارشناسان آتش‌نشانی ناایمن است، از طبقات پایین شروع می‌شد، الان با فاجعه اسفباری روبه‌رو بودیم و جان تعداد زیادی از بیماران و پرسنل در شعله‌های آتش و دود به خطر می‌افتاد.

آتش‌نشانان جان برکف

گزارش‌های میدانی، گفته‌های مسئولان و تیم‌های بررسی صحنه و شاهدان عینی همه حکایت از آن دارد آتش‌نشانان برای مهار آتش از دل و جان مایه گذاشتند و در نهایت هم واکنش سریع و تلاش بی‌وقفه آن‌ها حادثه بدون هیچ مصدوم و فوتی پایان یافت. آتش‌نشانان در همان ثانیه‌های اول حضورشان به چند تیم عملیاتی تقسیم شدند و همزمان با اطفای حریق ۹۳ بیمار را از روی تخت‌های بیمارستان و حدود ۱۰۰ نفر پرسنل آنجا را با کمک امدادگران هلال احمر به مکانی امن منتقل و از وقوع حادثه‌ای هولناک جلوگیری کردند تا تلخی این حادثه بزرگ به کام شهروندان شیرین شود. در نهایت حادثه آتش‌سوزی پس از چند ساعت تلاش مدام عوامل دو ایستگاه آتش‌نشانی حوالی ساعت ۲۲ مهار شد.

۵ اخطار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره این حادثه به خبرنگار ما گفت: «حدود ساعت ۱۸:۲۰ شامگاه پنج‌شنبه، پنجم بهمن ضلع شرقی بیمارستان گاندی تهران دچار آتش‌سوزی شد و با اعلام این خبر با توجه به حساسیت موضوع عوامل آتش‌نشانی ۱۲ ایستگاه همراه با نردبام راهی محل حادثه شدند و همزمان با انتقال بیماران و پرسنل به بیرون از ساختمان به اطفای حریق پرداختند.»

جلال ملکی با بیان اینکه ساختمان بیمارستان گاندی ناایمن بوده است، ادامه داد: «قبل از این کارشناسان آتش‌نشانی پنج مرتبه به بیمارستان گاندی اخطار ایمنی دادند و آخرین مرتبه در آبان مان امسال جلسه کمیته ایمنی منطقه که به صورت اختصاصی برای بیمارستان گاندی تشکیل شد، به مسئولان این بیمارستان اخطار ایمنی داده شد، اما آن‌ها به اخطار‌ها هیچ ترتیب اثری ندادند و ما شاهد هیچ گونه عکس‌العمل مثبتی از سوی آن‌ها نبودیم.»
وی با بیان اینکه حریق از نما شروع و سپس به داخل برخی طبقات سرایت کرده بود، گفت: «وقتی آتش‌نشانان در محل حاضر شدند، قسمت هتلینگ بیمارستان- حدود ۱۷ طبقه با نمای کامپوزیت- کاملاً شعله‌ور بود و آتش به طبقات داخلی سرایت کرده بود و نما‌های سوخته از بالا به پایین می‌ریخت. آتش‌نشانان در شرایطی دشوار به سختی وارد طبقات شدند و دل به آتش زدند و همزمان با انتقال بیماران و پرسنل به بیرون از ساختمان شروع به مهار آتش کردند. آتش‌نشانان پس از چند ساعت تلاش حدود ساعت ۲۲ آتش را مهار کردند و پس از آن دو گروه از آتش‌نشانان برای جلوگیری از بروز حادثه احتمالی تا صبح دیروز در محل ماندند.»

وی با بیان اینکه حادثه آتش‌سوزی تلفات جانی نداشت، اما خسارت مالی زیادی به بار آورد، افزود: «اگر مسئولان بیمارستان به اخطار‌های آتش‌نشانی توجه و برای برطرف کردن موارد ناایمن هزینه می‌کردند، الان دچار خسارت مالی به این بزرگی نمی‌شدند. از صبح دیروز کارشناسان آتش‌نشانی برای بررسی و علت وقوع حادثه در محل حضور پیدا کردند و از آنجا که وسعت آتش‌سوزی و تعداد طبقاتی که دچار آتش‌سوزی شده زیاد است، چند روزی زمان می‌برد تا علت اصلی آتش‌سوزی مشخص و اعلام شود.»

اشتیاق دیدن حادثه

یکی از مشکلاتی که امدادگران و آتش‌نشانان هنگام امدادرسانی به افراد گرفتار شده با آن روبه‌رو هستند و گاهی هم امدادرسانی را مختل می‌کند یا به تأخیر می‌اندازد، هجوم شهروندان به محل حادثه برای فیلمبرداری یا تماشاست. در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی افراد زیادی با دیدن شعله‌های آتش به طرف محل حادثه سرازیر شدند، به طوری که امدادرسانی را در ساعت اولیه با مشکل مواجه کردند. در چنین شرایطی به سرعت مأموران یگان ویژه و تیم‌های عملیات پلیس همراه مأموران پلیس راهور تهران بزرگ به محل اعزام شدند و نظم و امنیت محل را به عهده گرفتند. مأموران پلیس در نخستین گام تماشاگران این حادثه را به محل دیگری هدایت کردند تا هم آن‌ها از خطر‌های احتمالی در امان باشند و هم امدادگران به سهولت به کمک افراد گرفتار شده بشتابند.

سرهنگ احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص شب حادثه و حضور مأموران برای کنترل عبور و مرو گفت: «درپی وقوع حریق گسترده در بیمارستان گاندی عوامل پلیس راهور در معابر منتهی به این بیمارستان در خیابان گاندی و خیابان ولیعصر در محدوده توانیر اعزام شدند و نسبت به مدیریت ترافیک اقدام کردند. مأموران مسیر‌های منتهی به بیمارستان را که عبور و مرور برای مدتی در آنجا ممنوع شده بود، تحت کنترل قرار دادند.»

عمدی یا سهوی

پس از اعلام این حادثه به دستور دادستان تهران، یکی از معاونان دادستان و بازپرس ویژه دادسرای امور جنایی تهران برای بررسی حادثه و تشکیل پرونده قضایی در محل حضور پیدا کردند. قاضی محمدجواد شفیعی، بازپرس ویژه دادسرای جنایی درباره این حادثه به خبرنگار ما گفت: «براساس اظهارات مسئولان بیمارستان حادثه آتش‌سوزی از طبقه ۱۶ و از نمای کامپوزیت آن شروع شده و به دیگر طبقات سرایت کرده است. بررسی‌های ما نشان داد طبقات بالایی که حادثه آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده در حال بازسازی بوده و تعدادی کارگر مشغول کار بوده‌اند و خوشبختانه هیچ بیمار و پرسنلی در آن طبقات حضور نداشته است، وگرنه امکان داشت الان با حادثه‌ای غم‌انگیز و هولناک روبه‌رو می‌شدیم.» وی ادامه داد: «در همان مراحل اولیه تشکیل پرونده قضایی دستور دادیم پس از اطفای حریق و ایمن‌سازی تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی و کارشناسان آتش‌نشانی در محل حاضر شوند و علت حادثه را بررسی کنند تا مشخص شود حادثه آتش‌سوزی عمدی یا اتفاقی بوده است. از آنجا که در این حادثه فوتی نداشتیم، پرونده برای ادامه تحقیقات و بررسی به دادسرای ناحیه ۶ تهران ارجاع شد.»

دستور معاون اول رئیس‌جمهور

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور هم در همان لحظات اولیه حادثه تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران قرار گرفت و دستور داد همه دستگاه‌های امدادی برای کمک‌رسانی و رسیدگی به حادثه از تمامی امکانات خود استفاده کنند.

وزیر کشور در محل حادثه

همچنین پس از اعلام این حادثه احمد وحیدی، وزیر کشور در محل حادثه حاضر شد و از نزدیک در جریان اطفای حریق و امدادرسانی به افراد گرفتار شده قرار گرفت و دستورات لازم را برای رسیدگی به این حادثه صادر کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار