کد خبر: 1209887
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
از ابتدای امسال و با ثبات نرخ ارز، بازار‌های داخلی در شرایط رکود فرو رفتند، اما اخیرا نوسانات افزایشی نرخ ارز تحرکات در برخی از بازار‌ها را به نسبت افزایش داده است. نمونه این تحرکات را در خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌های اخیر شاهد بودیم. با توجه به رابطه دلار با بازار سهام، می‌توان این چنین استنباط کرد که سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سهام، هر زمان که پتانسیل رشد قیمت‌ها را در صحنه معاملات احساس کنند، به سمت و سوی خرید سهام و در غیر این صورت به سمت بازار‌های موازی و همچنین صندوق درآمد ثابت متمایل خواهند شد. با توجه به گرانی طلا و ارز در هفته گذشته به نظر می‌رسد که یکی از مقاصد خروج پول از صندوق‌های بادرآمد ثابت این بازار باشد. البته ارزیابی نادربذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران این گونه است که علی رغم افزایش قیمت‌ها هنوز تقاضایی در بازار وجود ندارد.

جوان آنلاین:در شرایطی که نرخ دلار مدت‌ها در کانال ۵۰ هزار تومان قرار داشت، اما مجددا در ۱۰ روز گذشته شاهد نوسانات افزایشی در بازار ارز بودیم تا جایی که نرخ دلار به ۵۲ هزار تومان و هم اکنون درلحظه ثبت این گزارش در ساعت ۱۳ روز ۲۳ دی ماه به ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین نرخ سکه نیز در این مدت صعودی بود تا جایی که در معاملات امروز به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. نادربذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت آینده بازار گفته: این افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی در حقیقت غیرمنطقی و صرفاً تحت تأثیر نوسان نرخ ارز بوده است. به گفته او چنانچه تغییر خاصی در بازار جهانی نداشته باشیم و نرخ ارز نیز توسط بانک مرکزی کنترل شود، تغییر خاصی نخواهیم داشت و احتمالا بازار سکه و طلا کاهشی هم خواهد شد.


بازار سهام نیز در شرایط نسبتا متعادلی قرار دارد. در ۵ روز معاملاتی هفته پیش در شاخص بورس شاهد ۳ روز مثبت و تنها ۲روز منفی بودیم. شرایط بازار این روز‌ها این گونه است که محرک قوی برای رشد و همچنین بهانه و دستاویزی برای افت در کلیت خود ندارد.


همچنین در بازار خودرو نیز شاهد وضعیتی مشابه هستیم. با توجه به تحرکات خودروسازان برای خروج از قیمت گذاری دستوری به نظر می‌رسد روند عرضه و تقاضا در این بازار به زودی در مسیر تعادل قرار گیرد. کمااینکه انتظارات تولید آینده بهبود یافته است. انتظار می‌رود بعد از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، همراه با گام‌های بعدی روند زیان‌دهی در خودروسازی کاهش یابد. همین موضوع انتظار برای بهبود وضعیت خودرو را افزایش داده است.


در بازار مسکن نیز گزارش‌ها حاکی از این است که روند معاملات در آذر ماه اندکی بهبود یافته است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد آذر ۱۴۰۲ متوسط وزنی و حسابی قیمت مسکن در تهران به ترتیب ۸۰.۲ میلیون تومان و ۷۵.۹ میلیون تومان رسیده که هردو شاخص نسبت به آبان ماه به ترتیب ۰.۵ درصد و ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه بازار مسکن در تهران به ترتیب ۲.۹-، ۵۷ درصد و ۸۵ درصد شده که در هر سه شاخص نسبت به آبان ماه کاهشی بوده است. تعداد معاملات نیز در آذر ۱۴۰۲ به ۴۰۷۲ فقره رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار