کد خبر: 1209124
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری بارورسازی ابر‌ها تنها برای وسعت‌های کوچک و در یک بازه زمانی مشخص تأیید شده‌است، اظهار کرد: بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست.

جوان آنلاین: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری بارورسازی ابر‌ها تنها برای وسعت‌های کوچک و در یک بازه زمانی مشخص تأیید شده‌است، اظهار کرد: بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست.

طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر بارورسازی ابر‌ها از سوی سازمان هواشناسی منتشر شده‌است؛ این در حالی است که به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا متولی این امر وزارت نیرو است و سازمان هواشناسی کشور در آن نقشی ندارد. همچنین تأثیر بارورسازی ابر‌ها بر بارندگی‌های کشور و در سطح گسترده و پهنه وسیع هنوز توسط نهاد‌های بین‌المللی تأیید نشده‌است. صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره میزان تأثیرگذاری بارورسازی ابر‌ها بر میزان بارندگی‌ها اظهار کرد: بارورسازی در بازه زمانی و مکانی محدود اثرگذار است. برای مثال در رویدادی نظیر المپیک یا یک موقعیت مکانی نظیر پشت سد‌ها و دریاچه‌ها سابقه عملی دارد. وی با تأکید بر اینکه بارورسازی ابر‌ها یک طرح تحقیقی است که در بسیاری از نقاط جهان اجرا می‌شود، گفت: نهاد‌های بین‌المللی معتبر اثرگذاری بارورسازی ابر در بلندمدت و موقعیت مکانی به وسعت پهنه کشور‌ها را تأیید نمی‌کنند و اظهارات در این رابطه بیش از آنکه علمی باشد، «گمانه‌زنی عامیانه» است و نمی‌توان قاطعانه گفت که این کار در مقیاس بزرگ و بر بارندگی‌های یک کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد. در واقع این مسئله برای کشور پهناوری همچون ایران اصلاً اجرایی و عملی نیست. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تأکید کرد: تحقیقات در زمینه بارورسازی مسئله جدیدی نیست و سابقه آن به سال ۱۳۳۰ باز می‌گردد و محققان ایرانی در دستگاه‌های دولتی و پژوهشی نظیر وزارت نیرو نیز در این بازه زمانی روی این مسئله متمرکز بوده‌اند. ضیاییان در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت نیرو برای اجرای این طرح با سازمان هواشناسی مشورت کرده‌است یا نه، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت در اواخر دوره ریاست جمهوری آقای روحانی باید سازمان هواشناسی بر اجرای طرح بارورسازی ابر‌ها نظارت داشته‌باشد و مجوز این کار را صادر کند، اما این مصوبه چندان عمر زیادی نداشت و پس از یک سال ابطال شد و سازمانی ذیل وزارت نیرو به وجود آمد که متولی اجرای طرح بارورسازی ابر‌ها شد.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که «جوان» طی گفتگو‌های متعددی با کارشناسان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بارورسازی ابرها، گزارش‌ها و گفتگو‌های مفصلی در تأیید امکان بارورسازی ابر‌ها و همچنین مسئله ابردزدی تهیه کرده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار