کد خبر: 1208651
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: با آزاد‌سازی قیمت‌ها، مواد اولیه قنادی‌ها و شیرینی‌پز‌ها نیز با نرخ بازار محاسبه می‌شود. با توجه به در پیش بودن اعیاد ماه‌های رجب، شعبان و عید نوروز پیش‌بینی می‌شود قیمت کیک و شیرینی تا پایان سال ثابت بماند.
رئیس اتحادیه صنفی قنادان تهران در خصوص عدم‌صادرات کیک و شیرینی می‌گوید: با وجود توانایی بالا در تولید شیرینی و امکان صادرات آن به همه کشور‌های دنیا، اما بستر‌ها فراهم نشده است و در حال حاضر به صورت چمدانی این کار انجام می‌شود.
علی بهره‌مند در نشست خبری خود به مناسبت برگزاری گرامیداشت روز ملی قناد در ۲۰دی با اشاره به مشکلات این صنف و مهاجرت نیروی ماهر می‌گوید: عمده‌ترین مشکل اعضای این اتحادیه نبود کارگر و مهاجرت نیروی ماهر است که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.
وی در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص بالا بودن قیمت کیک و شیرینی و نبود سقف قیمتی می‌افزاید: با توجه به نوسان قیمت مواد اولیه مورد استفاده در کیک و شیرینی، قیمت این کالا برحسب نوع مواد اولیه محاسبه می‌شود و قیمت‌گذاری دستوری برای این کالا نداریم. تمامی واحد‌های قنادی بر اساس درجه‌بندی و نوع استفاده از مواد اولیه، قیمت شیرینی و کیک را تعیین می‌کنند، بنابراین هزینه‌ها، سود متعارف و هزینه مواد اولیه مشخص است و کسی نمی‌تواند تخلف کند. وی می‌افزاید: اتحادیه نیز بر واحد‌های تولیدی قنادی و شیرینی‌پزی نظارت کامل دارد تا قیمتی خارج از عرف نباشد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در صورت عدم‌تناسب بین قیمت و مواد اولیه مورد استفاده با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. به گفته بهره‌مند، اکنون قیمت مغز پسته حدود یک‌میلیون‌و۲۰۰ هزار تومان و کره نیوزیلندی بالای ۵۰۰هزار تومان است، بنابراین اگر قنادی بخواهد از مواد اولیه با کیفیت استفاده کند، قیمت کالای نهایی آن نیز بالا خواهد بود.
وی از افت تولید ۳۰ تا ۴۰درصدی در مقایسه با سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰واحد صنفی به دلیل بالا رفتن هزینه تولید، نبود کارگر ماهر و افت فروش تعطیل شده‌اند. اتحادیه پیشنهاد داده است در روز ملی قناد، قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها تخفیف ۱۰درصدی برای کیک و شیرینی لحاظ کنند.


ایران مقام اول فستیوال ترکیه را کسب کرد
وی از ظرفیت‌های بلااستفاده اعضای این اتحادیه در افزایش صادرات کیک و شیرینی انتقاد می‌کند و می‌گوید: بار‌ها با وزارت صمت مکاتبه کردیم و کمک خواستیم تا بازار هدفی برای محصول ما تعریف کنند، اما این اتفاق نیفتاده و هیچ همکاری‌ای صورت نگرفته است. ایران به دلیل قوی‌بودن در این صنعت ظرفیت صادرات این محصول را دارد که تاکنون اتفاقی در این خصوص رخ نداده است، اما اکنون این محصول به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود.
رئیس اتحادیه صنفی قنادان تهران می‌افزاید: اکنون بخش عمده شیرینی ایران به صورت چمدانی به کشور‌های استرالیا، کانادا، کشور‌های اروپایی، حاشیه خلیج‌فارس و آسیای میانه صادر می‌شود. اخیراً در فستیوال ترکیه، ایران بین ۴۸شرکت‌کننده با کسب شش مدال طلا، هفت نقره و دو برنز و دو لوح حضور، مقام اول شیرینی‌پزی و کیک‌پزی را کسب کرد. اگر وزارت صمت همکاری کند، قطعاً در این عرصه موفق خواهیم بود. وی درباره محاسبه قیمت جعبه در قنادی‌ها پای مشتری تأکید می‌کند: طبق مصوب سازمان ملی استاندارد به ازای هر کیلوگرم شیرینی ۱۲۵گرم جعبه محاسبه می‌شود، بنابراین نرخ جعبه پای مشتری است و اگر کسی جعبه نخواهد، می‌تواند درخواست پاکت یا نایلون کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار