کد خبر: 1207594
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
«حزب‌الله لبنان و بیداری اسلامی» در آیینه یک اثر نوانتشار
اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، سیر رشد حزب‌الله لبنان در سه دهه اخیر و تبدیل آن به یک نیروی تعیین‌کننده در خاورمیانه و جهان اسلام را مورد بازخوانی قرار داده است.
شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، سیر رشد حزب‌الله لبنان در سه دهه اخیر و تبدیل آن به یک نیروی تعیین‌کننده در خاورمیانه و جهان اسلام را مورد بازخوانی قرار داده است. این پژوهش از سوی حمید پاشاپور انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی کتاب به نکات پی آمده اشارت برده است: «تجلیل و تحسین همراه با تواضع ده‌ها تن از رهبران و متفکران آزاده کشور‌های اسلامی از مقاومت حزب‌الله و سیدحسن نصرالله این پدیده را تا سطح یک الگوی جدید عربی اسلامی ارتقا داد. مقاومت حزب‌الله شرایط لازم برای ایجاد تغییرات و تحولات در مناسبات مردم مسلمان با رژیم‌های حاکم که حامی شکل‌گیری خاورمیانه جدید به رهبری ایالات متحده و اسرائیل بودند، پدید آورد. بنابراین با توجه به تحولات صورت گرفته و تغییر ماهیت امواج جدید اسلامگرایی، تئوری‌ها و فرضیه‌های گذشته در منطقه عربی موضوعیت خود را از دست داد و جهان شاهد ناکارآمدی تئوری‌های پیشین شد. امواج بیداری نوین بیش از هر زمان متوجه حاکمان اسرائیلی و حامیان امریکایی آنهاست. انفجار چند باره خط انتقال گاز به اسرائیل بازگشایی گذرگاه رفح و سردادن شعار‌های ضداسرائیلی و سقوط چندین دیکتاتور وابسته از تأثیرات جنبش حزب‌الله در بیداری جدید ضدصهیونیستی است. در حال حاضر ایالات متحده برای کنترل بحران‌های سیاسی ـ اجتماعی و گام برداشتن در مسیر خاورمیانه غیراسلامی به مکانیسم‌های مختلفی از جمله انحراف این جریان‌ها از رویکرد اسلامی متوسل شده است. امواج بیداری اسلامی در ابتدای راه و با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و تداوم راه به شیوه مقاومت، هوشیاری نیرو‌های حاضر در صحنه فراموش نکردن آرمان‌ها، مقاومت در برابر نفوذ افراد و گروه‌های فرصت‌طلب و مانند آن بستگی دارد. از آنجا که نتیجه بخش‌بودن مقاومت و صبر همراه توکل به خدا، در طول تاریخ پرفراز و نشیب انسان‌های مؤمن به اثبات رسیده است، امید است بیداری اسلامی در منطقه نیز به نتیجه نهایی خود برسد....»
این تحقیق در بخشی از خود به جایگاه حزب‌الله و رهبری آن در پی جنگ ۳۳ روزه پرداخته و آورده است: «سیدحسن نصرالله بلافاصله پس از خاتمه جنگ ۳۳ روزه از دستیابی مقاومت به یک پیروزی راهبردی و تاریخی یاد کرد. قدرت بازدارندگی حزب‌الله در برابر تجاوز اسرائیل و باور به آن دستاورد بزرگی است. بیش از ۶۳ درصد از نتایج نظرسنجی از مردم لبنان، دو هفته قبل از جنگ ۳۳ روزه در پاسخ به سؤال آیا معتقدید اسرائیل شکست خواهد خورد؟ منفی بوده است. خیرالدین حسیب، دو نتیجه از نقش حزب‌الله بر بیداری اسلامی و لبنان بیان می‌کند. اول اینکه ترکیب اراده، عقل و ایمان را با خود به ارمغان آورد تا با وجود همه کمبود‌ها و مشکلات، پیروزی در دسترس لبنانی‌ها قرار گیرد و دوم اینکه زلزله‌ای در جامعه اسلامی و عربی ایجاد کرد تا جاده برای انسان‌هایی که به راه خود ایمان و اعتقاد دارند و آماده جانفشانی هستند، فراهم شود. لبنانی‌ها اعم از جامعه عربی یا جامعه اسلامی به راهبرد حزب‌الله اعتماد کامل کردند و روایی آن را در جنگ ۳۳ روزه سنجیدند. همه آن‌ها که در داخل لبنان به انتقاد و تهاجم علیه حزب‌الله پرداخته بودند، زبان در کام کشیدند. اکونومیست، نشریه انگلیسی طرفدار اسرائیل در صفحه اول با چاپ عکس سیدحسن نصرالله وی را برنده جنگ اعلام کرد، چراکه اهداف اسرائیل به دلیل این شکست از روز اول تا روز ۳۳ پی‌درپی تغییر کرد. ابتدا نابودی حزب‌الله، سپس نابودی توان موشکی حزب‌الله تقلیل هدف به پراکنده ساختن قدرت نظامی این جنبش، پس از آن راندن حزب‌الله به شمال رود لیطانی و در نهایت رضایت به باز پس‌گیری فوری دو سرباز اسیر خود نشان از شکست و ناکامی در برابر مقاومت داشت....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار