کد خبر: 1205270
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
متأسفانه این روز‌ها حال معلمان خوش نیست. نداشتن پاداش و رفاهیات و همچنین متوازن نبودن حقوق آن‌ها با حداقل شاخص رفاه موجب نارضایتی بسیاری از آن‌ها شده‌است. از طرفی کارمندان بسیاری از ارگان‌های دولتی در بسیاری از مناسبت‌های مذهبی و اعیاد از کمک هزینه‌های معیشتی نقدی و غیرنقدی برخوردار می‌شوند
محیا حسینی

جوان آنلاین: یلدایی تلخ؛ این عبارتی است که معلمان در توصیف آخرین روز پاییز یاد می‌کنند. برخی از آن‌ها که سرپرست خانواده هستند و از شرمندگی خود مقابل خانواده‌شان حرف می‌زنند و برخی دیگر از تبعیضی آشکار که میان آن‌ها و سایر کارمندان دولت است، صحبت می‌کنند. بار‌ها و بار‌ها مشکلات پرداخت حقوق و معوقات معلمان در رسانه‌ها مطرح‌شده و هر بار وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه توپ را به میدان یکدیگر انداختند، اما معلمان و کادر اداری آموزش از این مسئله آسیب دیده‌اند، چراکه با پرداخت نکردن به موقع معوقاتشان، فشار مالی و به دنبال آن فشار روحی بسیاری را متحمل شدند. حال این‌بار آن‌ها از عملکرد مسئولان برای واریز حقوق آذرماه‌شان گلایه د ارند چراکه شب یلدای آن‌ها و خانواده‌شان را نادیده گرفته‌اند؛ هم از جهت واریز نشدن چند روز زودتر برای حقوق آذرماه و معوقاتشان برای تدارک شب یلدا و هم از جای خالی رفاهیاتی بابت این شب در فیش حقوقی‌شان.

قدم به قدم در خیابان‌ها، تدارکات شب یلدا آماده شده‌است. برخی از فروشگاه‌ها با تغییر دکورشان به شکل هندوانه و آویزان کردن چند بادکنک به رنگ‌های قرمز و سبز، خبر از رسیدن شب یلدا را می‌دهند. برخی از افراد به اندازه وسع مالی‌شان، اقلامی را می‌خرند تا آخرین شب فصل پاییز را در کنار خانواده بگذرانند، اما برخی از جمله فرهنگیان به دلیل اینکه حقوق و معوقاتشان را نگرفته‌اند و همانند سایر کارکنان دولت رفاهیاتی مثل شب یلدا را ندارند، از خرید هرگونه خوراکی و کالایی محروم شده‌اند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که آن‌ها خلاق و پرانگیزه بمانند و استعداد‌های دانش‌آموزانشان را شکوفا کنند. وقتی خودشان با مشکلات مالی و بلاتکلیفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

رفاهیاتی که نیست
متأسفانه این روز‌ها حال معلمان خوش نیست. نداشتن پاداش و رفاهیات و همچنین متوازن نبودن حقوق آن‌ها با حداقل شاخص رفاه موجب نارضایتی بسیاری از آن‌ها شده‌است. از طرفی کارمندان بسیاری از ارگان‌های دولتی در بسیاری از مناسبت‌های مذهبی و اعیاد از کمک هزینه‌های معیشتی نقدی و غیرنقدی برخوردار می‌شوند. کمک‌هزینه‌هایی که تاکنون هیچ کدام از آن‌ها شامل حال فرهنگیان نشده و به جز مبلغ جزئی که طی دو سال اخیر تحت عنوان هدیه روز معلم برایشان واریز شده هیچ عیدی و رفاهیات دیگری نداشته‌اند.
خانم رستمی که ۱۰ سال به شغل معلمی مشغول است، به «جوان» می‌گوید: «نمی‌دانم وزارت آموزش و پرورش از چه زاویه‌ای به وضعیت این روز‌های معلم نگاه می‌کند که مدام از عملکرد خود تعریف و تمجید می‌کند و به خودش مهر صدآفرین و هزار آفرین می‌زند. معلمان با معیشت سخت، سقوط مالی و فرو رفتن در گرداب تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. همه ما منتظر بودیم تا طرح رتبه‌بندی سبب شود ارزشی بر فیش‌های حقوقی‌مان بیاورد، اما این اتفاق نیفتاد. بدتر اینکه رفاهیات، فوق‌العاده ویژه و معوقات رتبه‌بندی و پاداش بازنشستگان هم در هاله‌ای از ابهام باقی مانده‌است. کاش مسئولان وزارت آموزش و پرورش کمی از نگاه معلمان به ماجرا‌های پیش آمده نگاه کنند تا بتوانند بخشی از روز‌های سختی را که آن‌ها می‌گذرانند، درک کنند.» او با اشاره به شب یلدا ادامه می‌دهد: «روز‌های سخت که با رسیدن یک مناسبت شادکننده سخت‌تر و سخت‌تر هم می‌شود. شب یلدای امسال تکرار شب عید ۱۴۰۲ برای معلمان است؛ یعنی تکرار مکررات، یعنی شرمندگی معلمان نزد خانواده‌هایشان. این‌ها عملکرد واقعی وزارت‌آموزش و پرورش را نشان می‌دهد نه آن چیزی که خود مسئولان امر پشت تریبون حاضر می‌شوند و هر آنچه را می‌خواهند، مطرح می‌کنند.»
اسماعیل جعفری نیز یکی دیگر از معلمانی است که از عملکرد آموزش و پرورش گلایه دارد. او در این رابطه می‌گوید: «یلدای تلخ را هم به افتخارات وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کنید. چه باید گفت به وزارتی که حتی نمی‌تواند پیش‌بینی کند پایان آذرماه، همه مردم ایران مقدمات نشست شب یلدا را مهیا می‌کنند و این وزارت نمی‌تواند حقوق عادی معلمان را پنج روز قبل از پایان ماه پرداخت کند و تازه دو روز مانده به پایان پاییز، بخشنامه کرده که معوقات را از لیست حقوقی حذف کنید و اسناد را مجدداً بارگذاری کنید! یعنی حتی پرداخت حقوق عادی هم قطعی‌نشده و معلمان باز هم باید شرمنده خانواده خود باشند که باز هم از تهیه مایحتاج عادی در یک شب معمولی هم عاجزند. واژگان را بگردید، شاید واژه‌ای در خور این‌همه مظلومیت معلم پیدا کردید.»
او ادامه می‌دهد: «نداشتن رفاهیات و مشکل در پرداخت حق بیمه تکمیلی از دیگر مشکلات معیشتی فرهنگیان است. طبق مصوبه دولت با موضوع «پرداخت مزایای جانبی به کارمندان (رفاهیات)» و ابلاغ آن، وزارت آموزش و پرورش باید مبالغی را تحت عناوین کمک‌هزینه مسکن، کمک‌هزینه غذا، کمک‌هزینه ایاب‌وذهاب، پاداش تشویقی، پاداش رضایت مردم، تسهیلات بانکی، پاداش فرزندآوری، کمک‌هزینه مهدکودک، تسهیلات رفاهی، تفریحی، ورزشی و رفاهیات مناسبتی به فرهنگیان پرداخت کند. طبق ماده ۷ مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش‌و پرورش علاوه بر پرداخت موارد فوق، مکلف به اجرای بیمه تکمیلی استاندارد و مناسب برای کارکنان خود هستند. (در ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز بر این مورد تأکید شده‌است.) با این حال آموزش و پرورش که موظف است به عنوان کارفرما، قسمتی از حق بیمه تکمیلی را پرداخت کند، از این کار سرباز می‌زند و این مبلغ را از رفاهیات کسر می‌کند و در حقیقت آن را از جیب خود معلمان می‌پردازد.»
به گفته این معلم، وزارت ادعا می‌کند که به معلمان رفاهیات پرداخت کرده ولی همان مبلغ را بابت سهم کارفرما یعنی «خودش» از حقوق معلم کسر می‌کند. در حالی که پرداخت این مبلغ سهم کارفرما و بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.»
معوقات معلمان جدید پرداخت می‌شود!
روز گذشته معاون وزارت آموزش و پرورش از پرداخت حقوق آذر ماه معلمان به همراه معوقات رتبه‌بندی خبر داد. علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: «با وجود محدودیت در منابع با دستور معاون اول رئیس‌جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه حقوق آذرماه معلمان بسته شد. در آذرماه آن دسته از معلمان جدیدالاستخدام و دانشجو معلمان ورودی مهر ۱۴۰۲ که احکام کارگزینی آن‌ها صادر شده‌است، حقوق ماه‌های مهر، آبان و آذر را نیز دریافت می‌کنند.»
فرهادی ادامه داد: «طی تعامل سازنده میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش و مساعدت معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شد معوقات اعتراضات رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.»
او گفت: «تلاش وزارت آموزش و پرورش و دولت سیزدهم این است که با حرکت در مدار قانون و نظم فضای حاکم بر آموزش و پرورش آرام و به دور از دغدغه خاطر معلمان باشد تا بتوانند دانش‌آموزانی خلاق و مبتکر تربیت کنند.»
هنوز مشخص نیست که سرنوشت وضعیت پرداخت حقوق معلمان در آخرین روز از فصل پاییز چگونه رقم بخورد، چراکه معاون وزارت آموزش و پرورش تنها از پرداخت معوقات معلمان جدید سخن به میان آورده‌است. از سوی دیگر، معلمان خاطره خوشی از آخرین روز اسفند ماه ۱۴۰۱ و عید نوروزی که به کامشان تلخ شد، ندارند، حالا با ناامیدی تمام، چشم انتظار مانده‌اند تا ببینند حقوق‌آذرماه‌شان همراه با معوقات واریز می‌شود یا اینکه این‌بار نیز پای یک وعده بی‌عمل دیگر در میان است.
گفتنی است که حتی اگر این وعده محقق شود، ضروری است پس از گذر از این مرحله، هر چه سریع‌تر تبعیضی که میان کارمندان دستگاه‌های مختلف و معلمان وجود دارد برای همیشه برداشته شود تا معلمان انگیزه کافی برای ارائه بهترین عملکرد خود در مدارس داشته‌باشند و با خیال آسوده تمام تلاششان را به کار گیرند تا نسل آینده‌ساز کشور را به بهترین شکل ممکن تربیت کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
یک معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
1
عزیزان لطفا بفهمید کشور با این سیاست هایی که برا معلم ها در پیش گرفته علاقه مند له ببسوادی نسل های آینده داره کاری که هیچ دشمنی انجام نداده تا حالا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
سلام متاسفانه این تبیذها همیشه بوده وهست وبرطرف هم نمی شود
رضا مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
سلام واقعا متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
بنده خودم دبیرهستم ؛وقتی جوان جویای کاربه دنبال کارمی گردد؛ووقتی می بیند که با جامعه فرهنگیان ؛ان چنان که باید برخورد درخورمضاعف نمی شود که به رفاه نسبی دچارشوند؛سرخوردگی نسل جوان ونوجوان را به همراه دارد امروزه متاسفانه سوال دانش آموزان ازمعلمان این است که مادرس بخوانیم که به چه شغلی درآینده مشغول شویم ؟برای همین هم هست که اکثرورقه ها سفید وبدون جواب درایام امتحانات شده است .دولت هم باید فکری به این مسئله نماید ؛چون سرخوردگی دانش آموزان وبه تبع آن دانشجویان نمی تواند خروجی مفیدی برای دانشگاه ووزارت آموزش وپرورش داشته باشد.حداقل به خاطر همین مساله هم که شده ؛باید تبعیض وبی عدالتی بین فرهنگیان با سایرکارکنان دولت برداشته شود.تا دانش آموزان ودانشچویان هم با روحیه امید وتعالی درس بخوانند.البته بنده همیشه به دانش آموزانم گفته ام که کاردرکنارتحصیل خوب است .ولی وقتی دانش آموزان ودانشچویان رواج گسترش بیکاری درقشر تحصیلکرده را می بینند ؛به طورکلی ازدرس خواندن وعلم ؛پشیمان خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار