کد خبر: 1204729
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
نظری بر حیات و شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی، در آیینه اسناد
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، «بازتاب‌ها و پیامد‌های رحلت اسرارآمیز آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت اسناد»، را به بازخوانی نشسته است
شاهد توحیدی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، «بازتاب‌ها و پیامد‌های رحلت اسرارآمیز آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت اسناد»، را به بازخوانی نشسته است. این پژوهش توسط سجاد راعی گلوجه انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در یادداشتی در باب موضوع کتاب، چنین آورده است: «تاریخ انقلاب اسلامی را به چند مقطع و دوره مشخص می‌توان تقسیم کرد: دوره نخست، شروع نهضت از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳، که به تبعید امام خمینی از ایران ختم می‌شود. دوره دوم، شامل دوران تبعید حضرت امام از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ می‌شود. دوره سوم، اوج‌گیری نهضت اسلامی از رحلت آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی تا شهریور ۱۳۵۷ و بالاخره دوره پایانی از شهریور تا بهمن ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی. دوره مهم اوج‌گیری نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶، با رحلت غریبانه و مظلومانه فرزند ارشد رهبر کبیر انقلاب اسلامی آغاز شد. به رغم امید و آرزویی که حضرت امام نسبت به ایشان داشتند، در فقدان وی صبوری کرده و آن را از الطاف خفیه الهی دانستند. آنچه در عمل محقق گردید، تحقق الطاف پنهان الهی برای نهضت اسلامی بود. زیرا انتشار سریع خبر فقدان فرزند ارشد حضرت امام، سراسر ایران را در سوگ و ماتم فرو برد و در اقصی نقاط ایران، مجالس بزرگداشت و تجلیل از فرزند از دست‌رفته آن بزرگ منعقد گردید. اگر تا آن زمان بردن نام امام خمینی در فضای خفقان‌آلودِ آن دوره جرمی سنگین تلقی می‌شد، با این مناسبت اندوهناک، مجالس ترحیم حاج آقا مصطفی خمینی به محملی برای یادآوری مجاهدات رهبر دور از وطن انقلاب تبدیل شد....»
سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در معرفی نامه‌ای دگر، مطالب این پژوهش را به ترتیب پی‌آمده باز می‌نمایاند: «اثر حاضر، شامل یک مقدمه و دو بخش کلی است. بخش اول، شامل چهار فصل است که هر کدام از فصل‌ها، چندین گفتار را در بر می‌گیرد. این بخش، در واقع مقدمه پژوهش است. در فصل اول، حیات فردی و اجتماعی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از زبان خانواده وی، از جمله مادر گرامیشان، خواهر و همسرشان روایت شده است. برای پوشش بیشتر موضوع در این فصل، خاطراتی نیز از دوستان وی ذکر گردیده است. فصل دوم این اثر، حیات علمی شامل: تحصیل، تدریس و تألیفات سید را در بر می‌گیرد. فصل سوم، درباره حیات سیاسی وی از آغاز تا پایان را بازمی‌گوید و فصل چهارم - که مهم‌ترین فصل این بخش نیز هست- شهادت مرموز سیدمصطفی خمینی و پیامد‌های آن برای نهضت اسلامی را بررسی می‌کند. بخش دوم کتاب حاضر نیز، شامل فهرست موضوعی و نسخه‌ای از اسناد درباره شهادت سید مصطفی و مراسم‌های یادبود وی و همچنین تحلیل‌های ساواک از پیامد‌های آن است. به عنوان مثال، براساس یکی از اسناد مهم این کتاب، ساواک درباره شهادت حاج آقا مصطفی تحلیل کرده مرگ مصطفی خمینی، در بالا بردن شأن و وجهه پدرش بین قاطبه مردم، بسیار مؤثر بوده است. در بخش اسناد این اثر، همچنین ابعاد گوناگون مجالس ترحیم از منظر برگزارکنندگان، رژیم پهلوی و ساواک به تصویر کشیده شده است. مطالب مدخل پژوهشی، با گاه‌شمار زندگی سیدمصطفی به پایان می‌رسد....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار