کد خبر: 1203947
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
زمزمه مجدد تبادل اسرا از طرف منابع صهیونیستی
اسرائیلی‌ها حدود یک هفته است که ضربات سختی از فلسطینیان در غزه دریافت می‌کنند. خان‌یونس در جنوب به قتلگاه سربازان اسرائیلی بدل شده، به طوری که فقط در یک رویارویی که همین دیروز در شرق شهر خان‌یونس رخ داد، ۱۰ اسرائیلی در اصابت دو بمب ضد نفر کشته یا زخمی شدند.

جوان آنلاین: بحث‌ها درباره مذاکره برای تبادل اسرا یک بار دیگر بالاگرفته؛ کانال ۱۲ خصوصی عبری از قول منابع اسرائیلی نقل کرده که تل‌آویو آماده است ارتباطات را از سر بگیرد تا افراد اسیر شده در غزه را آزاد کند و بحث‌هایی هم درباره گفت‌وگوی قطری‌ها با اسرائیل درباره مرحله دوم تبادل اسرا مطرح شده، اما حماس بامداد دیروز گفت قبل از پایان تجاوز به غزه، هیچ صحبتی در مورد تبادل اسرا وجود نخواهد داشت.

اسرائیلی‌ها حدود یک هفته است که ضربات سختی از فلسطینیان در غزه دریافت می‌کنند. خان‌یونس در جنوب به قتلگاه سربازان اسرائیلی بدل شده، به طوری که فقط در یک رویارویی که همین دیروز در شرق شهر خان‌یونس رخ داد، ۱۰ اسرائیلی در اصابت دو بمب ضد نفر کشته یا زخمی شدند. در یک رویداد جنگی دیگر که گردان‌های قسام در یک بیانیه آن را شرح داده، رزمندگان فلسطینی در محله شجاعیه هفت خودروی زرهی اسرائیلی از جمله یک تانک و یک نفربر حامل سه نظامی را با راکت‌ها و بمب‌های ضدزره هدف قرار دادند و سپس با نیرو‌های پشتیبانی که برای نجات سرنشینان تانک آمده بودند، درگیر شدند و تعدادی از آن‌ها را هم به قتل رساندند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در یک بیانیه کم‌سابقه تأیید کرده که از آغاز جنگ تاکنون، ۲۰ سربازش، با آتش خودی کشته شده‌اند.

طرح‌های تأیید نشده
در حالی که عاموس هارئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که ارتش اسرائیل به سختی خواهد توانست اهداف اعلانی خود در غزه، یعنی بازگرداندن اسیران و نابودی جنبش حماس را محقق کند، بار دیگر زمزمه‌ها درباره تبادل اسرا بلند شده است. کانال ۱۲ خصوصی عبری دیروز از قول منابع اسرائیلی گزارش کرد که تل‌آویو آماده است ارتباطات را از سر بگیرد تا افراد اسیر شده در غزه را آزاد کند. یک مقام ارشد اسرائیلی به این کانال گفته که «شرایط برای شروع پیش‌نویس توافقنامه‌های جدید، چه از دیدگاه حماس یا اسرائیل، اکنون آماده شده است.» به گفته این منبع، «دیوید بارنیا» رئیس موساد دستورات جدیدی دریافت کرده «تا حرف‌های میانجی‌ها را بشنود.» و همزمان، تلاش‌ها برای افزایش فشار بر صلیب سرخ که میانا اسپولیاریچ-اِگر، دبیرکل آن به زودی به سرزمین‌های اشغالی خواهد رفت، رو به افزایش است.
روزنامه سعودی «ایلاف» هم ادعا می‌کند که دوحه و تل‌آویو در حال مذاکره بر سر مرحله دوم تبادل اسرای فلسطینی در یک کشور اروپایی هستند؛ مذاکراتی که در صورت موفقیت، منجر به آزاد شدن ۳۰۰ اسیر فلسطینی به اضافه سه اسیر دیگر با محکومیت‌های سنگین خواهد شد که در مقابل، سه افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی مبادله خواهند شد. بی‌بی‌سی از قول یک مقام ارشد فلسطینی که به مذاکرات آتش‌بس آگاه است، تأیید کرده که میانجیگران قطری و مصری در حال بررسی «تماس‌ها و ابتکاراتی هستند» ولی گفته که این تماس‌ها و ابتکارات «به سطح مذاکرات نمی‌رسند»، بلکه در حال محک زدن‌شان هستند. به رغم همه این گمانه‌زنی‌ها، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گزارش‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا را تکذیب و تأکید کرد «تا قبل از پایان تجاوز به غزه، هیچ صحبتی در مورد تبادل اسرا وجود ندارد.» در حالی که فشار‌های داخلی بر کابینه نتانیاهو برای شروع دوباره مذاکره تبادل اسرا تشدید شده، حمدان در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفته که «هدف طرف اسرائیلی از طریق افشاگری‌های جاری، مقابله با فشار‌های داخلی است.»
همزمان، علی ابوشاهین، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، تأکید کرد که «تمام امور مربوط به مذاکرات اسرا پس از آتش‌بس فراگیر انجام خواهد شد.» ابوشاهین در گفتگو با المیادین با تکذیب مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های عبری تأکید کرد که در حال حاضر هیچ تماسی در خصوص مذاکرات اسیران وجود ندارد.

تردید واشینگتن
در نظرسنجی که به تازگی در اراضی اشغالی انجام شد، مشخص شده که اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، حزب بنی گانتس ۳۷کرسی به دست می‌آورد، اما تعداد کرسی‌های حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو کاهش یافته و به ۱۸ کرسی می‌رسد. به گزارش سایت عرب۴۸، براساس نتایج این نظرسنجی، تعداد کرسی‌های حزب «آینده وجود دارد» به ریاست یائیر لاپید به ۱۵ کرسی کاهش یافته و حزب «شاس» به ریاست آریه ادرعی ۹ کرسی و حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن هشت کرسی به دست آوردند.
تحت چنین شرایطی، اکونومیست با اشاره به اینکه امریکا در حمایت از عملیات اسرائیل در غزه دچار تردید شده، نوشت موفقیت تل‌آویو در رسیدن به هدف اصلی خود که تخریب زیرساخت‌های حماس و حذف رهبری آن است، غیرمحتمل به نظر می‌رسد. به نوشته اکونومیست، اسرائیل در تلاش است این احساس را القا کند که مقاومت در حال فروپاشی است و مناطق گسترده‌ای را تحت کنترل دارد و ارتش آن پرچم این رژیم را در میدان فلسطین در غزه به اهتزاز درآورده و شمع‌های هانوکا را در محل‌های مختلف جنگی روشن کرده است، اما این هنوز آن تصویر تأیید‌کننده پیروزی پایانی نیست.
این هفته‌نامه نوشته که آمار بالای تلفات در میان غیرنظامیان، تاکنون باعث کاهش حمایت‌های بین‌المللی از حمله اسرائیل شده است.


بایدن: من یک صهیونیست هستم

رئیس‌جمهور امریکا طی سخنرانی در کاخ سفید به مناسبت جشن یهودی «حانوکا» از روابط دیرینه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سخن گفت و خاطرنشان کرد که روی یکی از عکس‌های قدیمی‌اش با نتانیاهو (بی‌بی) نوشته است: «بی‌بی، دوستت دارم، اما با یک چیز لعنتی که باید می‌گفتی، موافق نیستم.» بایدن تأکید کرد: امروز هم ماجرا از این قرار است. اسرائیل در موقعیت سختی قرار دارد و من اختلاف‌نظراتی با نخست‌وزیر اسرائیل دارم. بایدن گفت: «وقتی که چند سال پیش گفتم برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید، انتقادات زیادی به من وارد شد، اما من یک صهیونیست هستم.»
اسرائیلی‌ها به دنبال پناهنده شدن به پرتغال
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که در پی جنگ کنونی در غزه، بسیاری از اسرائیلی‌ها خواستار پناهندگی به پرتغال شدند. این شبکه گفته افراد زیادی پس از اعلام پرتغال در رابطه با دادن ویزای پناهندگی به اسرائیلی‌ها، درخواست‌های خود را ارائه دادند.
بازجویی رؤسای ام‌آی‌تی، هاروارد و پنسیلوانیا
مجلس نمایندگان امریکا از رؤسای سه دانشگاه هاروارد، پنسیلوانیا و ام‌آی‌تی به جرم اعتراضات دانشجویان و اساتید به جنایات اسرائیل در غزه، جلسه‌ای شبیه به جلسه بازجویی برگزار کرد. در حالی که در سه دانشگاه ام‌آی‌تی، هاروارد و پنسیلوانیا هیچ فراخوانی برای نسل‌کشی یهودیان داده نشده، مجلس نمایندگان امریکا دعوت به تظاهرات علیه نسل‌کشی فلسطینی‌ها را «فراخوان نسل‌کشی یهودیان» قلمداد کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار