کد خبر: 1200337
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
یک تحلیلگر مسائل منطقه:
تحلیلگر مسائل منطقه آغاز دوباره جنگ پس از پایان آتش‌بس را برای رژیم صهیونیستی سنگین ارزیابی کرد و گفت: رئیس‌جمهور، وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی در بحران غزه عملکرد درخشانی داشتند.

جوان آنلاین: «علیرضا عرب» درباره آتش‌بس اعلام شده در جنگ غزه اظهار کرد: چهل و شش روز پس از آغاز جنگ غزه باید به ارزیابی ویژگی‌های این جنگ پرداخت و بدون این ارزیابی نمی‌توان به درک دقیقی از دلایل آتش‌بس و وقفه پیش‌ آمده رسید.

به گزارش ایرنا، این کارشناس ارشد کنفرانس حمایت از مردم فلسطین مجلس گفت: یکی از ویژگی‌های این جنگ، افزایش فشار بین‌المللی افکار عمومی در جهان و در منطقه از یک سو و فشار داخلی از سوی دیگر به رژیم اسرائیل و آمریکا است؛ همچنین رژیم صهیونیستی به واسطه مسئله اسرا و آمریکا به دلیل فشار داخلی افکار عمومی، این فشارها را بیشتر احساس می‌کنند و این فشارها بر مشروعیت بین‌المللی رژیم صهیونیستی اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: هر اندازه این فشارها کاهش یابد، زمان لازم به رژیم اسرائیل برای ادامه عملیات نظامی در غزه داده خواهد شد و هر اندازه افزایش یابد، این امکان از این رژیم گرفته خواهد شد.

عرب با اشاره به خط‌دهی آمریکا به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: توصیه آمریکا در حال حاضر، آتش‌بس یا وقفه بشر دوستانه است، تا فشارهای بین‌المللی بر تل‌آویو کاهش یابد و برای ادامه عملیات نظامی زمان در اختیار داشته باشد؛ ایجاد مناطق و کریدورهای انتقال امن هم در همین راستا قابل ارزیابی است؛ آمریکا درباره آینده غزه هم توصیه می‌کند که رژیم اسرائیل اصول مشخص و طرح سیاسی داشته باشند.

کارشناس روابط بین‌الملل در ارزیابی عنصر زمان در رویدادهای جنگ غزه گفت: از دیگر ویژگی‌های جنگ غزه این است که هرچه از آن می‌گذرد، تحرکات سیاسی از تحرکات نظامی اهمیت بیشتری می‌یابد، به این معنا که به مرور این تحرکات سیاسی می‌تواند در آینده نبرد تعیین کننده باشد.

وی افزود: گرچه درباره این وقفه در جنگ نباید به صورت کامل خوشبین بود اما اگر تحرکات سیاسی در عرصه بین‌الملل و منطقه یا توسط محور مقاومت هدفمند طراحی شوند، می‌توانیم به تداوم آتش‌بس و تبدیل آن به آتش‌بس دائم امیدوار بود.

عرب تصریح کرد: پس از پایان این وقفه، هزینه آغاز دوباره جنگ برای تل‌آویو بسیار بالا خواهد بود و اسرائیلی‌ها در نزد افکار عمومی محکوم خواهند شد؛ به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که با تحرکات سیاسی درست، این آتش‌بس به نفع مردم فلسطین تمام شود.

وی با اشاره به اینکه این آتش‌بس همچنین می‌تواند آغازی بر جدی‌تر شدن اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد، گفت: از سوی دیگر شرایط غزه بحرانی است و این آتش‌بس می‌تواند به نفع مردم این منطقه باشد؛ در حال حاضر تبادل اسرا میان دو طرف سه به یک است که به نفع مقاومت است؛ ورود سوخت و کاروان کمک به غزه هم می‌تواند به کاهش رنج مردم کمک کند و تنفسی برای مردم به وجود می‌آورد.

عملکرد دولت در بحران غزه درخشان بود

کارشناس مسائل منطقه در تحلیل اقدامات دیپلماتیک دولت سیزدهم در بحران غزه هم گفت: رئیس‌جمهور، وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی در بحران غزه عملکرد درخشانی داشتند و از همان هفته اول جنگ، سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه آغاز شد و به همه پایتخت‌های کشورهای منطقه نظیر بیروت و دمشق و دوحه سفر و با رهبران حماس و جهاد دیدار کرد و پیام‌های راهبردی به این مقامات، انتقال داده شد.

عرب افزود: بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه و حتی برخی کشورهای عربی به تأسی از تحرکات دیپلماتیک وزارت امور خارجه کشورمان، اقداماتی را آغاز کردند و پس از ایران فعال شدند.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در این مسیر پیشگام و راهگشا بوده است تاکید کرد: در این دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، خط‌ مشی متحد از سوی دولت و دستگاه وزارت خارجه در حمایت از مردم غزه اتخاذ و اعلام و تأکید شد که ریشه‌های طوفان‌الاقصی در خود فلسطین و دلیل آن تضییع حقوق خود فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و انکار حق حاکمیتی و هویت آن‌ها از سوی رژیم صهیونیستی است.

تحلیلگر مسائل فلسطین با تأکید بر اینکه این خط‌مشی از انکار، فرافکنی و پروپاگاندای تل‌آویو پیشگیری کرد، توضیح داد: دیپلماسی فعال دولت سیزدهم حتی کشورهای محافظه‌کار عرب را هم به میدان آورد؛ نشست سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب، به صورت مستقیم متأثر از تحرکات پیشگامانه دستگاه دیپلماسی ایران بود.

عرب در تحلیل سخنان و پیشنهادات رئیس‌جمهور برای حل مساله فلسطین، آن ها را هوشمندانه، قاطع و در حمایت از مردم غزه توصیف کرد و افزود: پیشنهادات آیت‌الله رئیسی از سوی دولت‌های منطقه هم مورد استقبال قرار گرفت و اجرای سیاست تهدید گام‌ به گام و متوازن در سیاست خارجی علیه رژیم اسرائیل، تمرکز آن‌ها را بهم زد.

وی ادامه داد: تبادل اسیران پرونده پیچیده‌ای بود که ایران در این زمینه هم به حماس مشورت داده است و در سازمان ملل و در دیگر سازمان‌ها تلاش کرد اجماع جهانی برای مردم فلسطین ایجاد و از افتراق جلوگیری کند.

عرب تاکید کرد: محور مقاومت هزینه‌ها را هم در سطح افکار عمومی و هم در میدان افزایش می‌دهد؛ حملاتی که به پایگاه‌های آمریکا در مناطق مختلف انجام می‌شود یا اقدام اخیر انصارالله در دریای سرخ، رژیم اسراییل را دچار خفقان ژئوپلتیک کرد و نشان داد که اسرائیل جای امنی برای خود نخواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار