کد خبر: 1200011
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
کاربران شبکه‌های اجتماعی از ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و لزوم اصلاحات گفتند
هر سیاست اقتصادی که ظاهری جذاب دارد معمولاً باطن فاسدی دارد و برعکس. افزایش سن بازنشستگی در ایران اجتناب‌ناپذیره. دلیلش هم فقط فساد مدیران صندوق نیست که البته بی‌لیاقتند
 جوان آنلاین: تصویب بندی در خصوص افزایش سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس موجب موجی از گفتگو‌ها پیرامون ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و لزوم اصلاحاتی برای جلوگیری از فروپاشی آن‌ها شد. کاربران مختلفی به مصوبه مجلس معترض بودند، اما عده‌ای از کارشناسان نیز تلاش کردند در توئیت‌هایی ضمن انتقاد از تصمیمات ضربتی و ناگهانی که موجب ایجاد نارضایتی می‌شود، از واقعیت صندوق‌ها و ضرورت اصلاحات بگویند. برخی از کاربران نیز از روند اطلاع‌رسانی اشتباه مجلس شورای اسلامی در خصوص این مصوبه انتقاد کردند و اینگونه رفتار‌ها را عامل ایجاد نارضایتی دانستند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم. 
 
 
 سیدسجاد پادام:
ما چه در عرصه تصمیم‌گیری باشیم چه نباشیم، باید از تصمیمات اصلاح گرایانه در سیاستگذاری کشور دفاع کنیم. در اصلاح جدید مجلس درباره سن بازنشستگی، آنچه بیش از همه اهمیت دارد، میل سیاستگذار به اصلاح مسیر اشتباه گذشته است و مجلس و دولت از این حیث کارشان قابل تحسین بود. 
 محمد کشوری:
کسی رو می‌شناسم سال ۱۳۶۱ بازنشست شده. یعنی الان ۴۱ ساله داره حقوق بازنشستگی میگیره بعلاوه بیمه عالی و خاص اون سازمان برای خدمات درمانی. همسرش فوت کرده و با یه خانم نسبتاً جوان هم ازدواج کرده. یحتمل چند سال دیگه که بمیره، چهل سال هم اون خانم حقوق بازنشستگی‌اش رو میگیره. زیبا نیست؟
 رضا کاشف:
ناترازی صندوق‌های بازنشستگی مانند مدیریت منابع آبی کشور طی چهار دهه گذشته است. آن قدر از منابع و ذخایر صندوق‌ها بیش از ظرفیت آن برداشت شد (نوسازی صنایع، بازنشستگی پیش از موعد، مستمری به دختران مجرد بازنشستگان فوت شده تا آخر عمر، مشاغل سخت و زیان آور و...) که به مرز ورشکستگی رسیدند. 
 محمدصادق عبداللهی:
مشکل صندوق‌های بازنشستگی جدی است و اگر فروپاشی این‌ها اتفاق بیفتد، همه با هم به کوه یخ می‌خوریم. این حرف‌ها که «مردم تاوان مدیران فاسد را می‌دهند» عوام‌فریبانه است. مشکل را باید صادقانه توصیف کرد تا از مصوبه‌های ضربتی و ایجاد نارضایتی به تصمیمات عاقلانه رسید. مستند #بمب_ساعتی را ببینیم. 
 صادق الحسینی:
هر سیاست اقتصادی که ظاهری جذاب دارد معمولاً باطن فاسدی دارد و برعکس. افزایش سن بازنشستگی در ایران اجتناب‌ناپذیره. دلیلش هم فقط فساد مدیران صندوق نیست که البته بی‌لیاقتند. به هر حال اگر اصلاحات متعددی که صندوق‌ها نیاز دارند انجام نشود هزینه‌اش را همه با تورم‌های بالا خواهند پرداخت. 
 حامد قدوسی:
صندوق بازنشستگی خصوصی (که در امریکا هم خیلی رایجه)، این حسن بزرگ رو داره که پس‌انداز افراد رو از دسترسی بوروکرات‌های دولتی و دست‌اندازی سیاسی‌ها به آن حفظ میکنه. ولی دقت کنیم که صندوق خصوصی، جایگزین کامل نظام تأمین اجتماعی/ مستمری‌بگیری نیست. 
 مهدی کیانی:
اصلاح قانون بازنشستگی یه ضرورته. دردناکه ولی ضرورت داره. با توجه به نسبت جمعیتی کشور و افزایش امید به زندگی خیلی طبیعیه که این اصلاح انجام بشه و به نظر مشکلی هم نداره، اما فرسودگی صندوق‌های بازنشستگی و هدر رفت منابع تو اون‌ها واقعاً درد آوره. 
 کاربری با نام «احسان»:
اینکه بگوییم ورشکستگی صندوق بازنشستگی به‌علت اختلاس‌های سالیان است حرف درستی نیست (چه کسی می‌تواند در حد میلیارد دلار پول را از کشور خارج کند که دیده نشود؟) معطوف کردن مشکلات صندوق به اختلاس فقط فرار از واقعیت است. 
 احمد روستایی:
در ماجرای افزایش سن بازنشستگی یک بار دیگر معلوم شد که چقدر سیاستگذاران و قانونگذاران ما رسانه را نمی‌فهمند! واقعاً چنین مصوبه‌ای جا نداشت حتماً یک پیوست رسانه‌ای داشته باشد که در آن از اطلاع‌رسانی دقیق متن مصوبه تا دلیل تصویب تبیین شود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار