کد خبر: 1199549
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
بیانات اخلاقی آیت‌الله احمد عابدی درباره عاقبت‌اندیشی اعمال
کانال «استاد احمد عابدی» در ایتا بخشی از بیانات آیت‌الله احمد عابدی، استاد اخلاق و صاحب درس خارج درباره عاقبت‌اندیشی اعمال را به اشتراک گذاشت.

جوان آنلاین: کانال «استاد احمد عابدی» در ایتا بخشی از بیانات آیت‌الله احمد عابدی، استاد اخلاق و صاحب درس خارج درباره عاقبت‌اندیشی اعمال را به اشتراک گذاشت. ایشان می‌فرمایند: قدیم افرادی بودند که به آن‌ها می‌گفتند شب‌کور. در عربی به این‌ها می‌گویند اعشی. بعضی هم روز کورند، یعنی روز چشم‌شان نمی‌بیند یا درک نمی‌کند.
شیری مریض بود. به روباه گفت برایم الاغی را بیاور بکشم و بخورم تا خوب شوم. روباه هم الاغی را گول‌زده آورد. شیر پرید تا بخورد، الاغ در رفت. خیلی برای شیر بد شد و آبروی او رفت. شیر به روباه گفت اگر می‌شود دوباره بیاورش تا آبروی رفته ما برگردد. روباه دوباره رفت و الاغ را آورد. شیر پرید و الاغ را کشت و به روباه گفت بروم دست و صورتم را بشویم و غسلی بکنم تا بیایم جگرش را بخورم. شیر رفت و روباه جگر الاغ را خورد. وقتی شیر برگشت دید جگر نیست. پرسید چرا؟ روباه گفت این الاغ نه جگر داشت، نه دل داشت، نه عقل داشت و نه...، اگر دل و جگر و... داشت که با پای خود نمی‌آمد به مسلخ. اگر عقل داشت که دفعه دوم نمی‌آمد. در جای دیگری پلنگی آمد و بچه‌های همین شیر را کشت و شیر خیلی عصبانی شد. روباه گفت یک عمر هم تو بچه مردم را کشتی و پدر و مادرهایشان را عزادار کردی، آیا آن‌ها دل نداشتند؟
قرآن کریم می‌فرماید: «.. نَخْشى أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ» [مائده، آیه ۵۲]یعنی دنیا می‌چرخد. دنیا عین یک دایره است، یک روز بالایی، یک روز هم پایینی. در آیه دیگر می‌فرماید: «.. وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا...» [آل عمران، آیه ۱۴۰]تلک الایام نداولها. چند جای دیگر هم شبیه این تعبیر هست که دنیا مثل دایره است، امروز یه جور است، فردا جور دیگر و پس‌فردا طور دیگر. نخشی ان تصیبنا دائره.
حالا صهیونیست‌ها هم اگر عقل داشتند این کار را نمی‌کردند. قبلاً موارد زیادی بود که مسیحی‌ها عین همین جنایات را سر همین صهیونیست‌ها آوردند. حالا که دارند این ظلم و جنایات را مرتکب می‌شوند، روزگار هم می‌چرخد و روزی هم ظلم این‌ها به مسلمانان برعکس خواهد شد. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که یوم المظلوم علی الظالم اشد من یوم الظالم علی المظلوم. یعنی روز سخت‌تر از این برای خود صهیونیست‌ها خواهد بود؛ این‌ها در مسائل اجتماعی است، اما در امور شخصی و خانوادگی هم یادمان باشد که تلک الایام نداولها.
گاهی برخی افرادی را می‌بینم مشکلاتی دارند که اگر روزی صد هزار بار شکر کنیم که چنین گرفتاری‌هایی را نداریم باز هم کم است. برخی افراد گرفتاری‌های عجیبی دارند که قابل بیان نیست و اگر آدم بداند برای مدتی خوابش نمی‌برد.
روزگار می‌چرخد. اگر پول ندارید یا شهریه ندارید یا توهینی کرده‌اند این‌ها اصلاً مشکل حساب نمی‌شود در برابر مشکلاتی که بعضی دارند. هر چه خدا را شکر کنیم کم است. در روایات می‌فرماید شما همیشه افراد ضعیف‌تر از خودتان را ببینید.
به هر حال این‌که فقط خودمان را ببینیم و ملاک خوشی و ناخوشی و حق و باطل را خودمان بدانیم یک نوع شب‌کوری یا روز کوری است. اگر مشکلات دیگران را ببینید می‌فهمید که خدا چقدر به ما لطف دارد. ‏

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار