کد خبر: 1199336
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل
هفته بسیج بهانه خوبی برای نشان دادن اقدامان بسیجیان در استان‌های مختلف است. به همین بهانه به سراغ سرهنگ جهانبخش عطایی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل رفتیم تا در گفت‌وگویی از اقدامات آن‌ها در طول سال و برنامه‌هایشان برای این هفته آگاه شویم.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: شاید روزی که امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر کرد کسی حتی فکر نمی‌کرد روزی بسیج به جایگاهی برسد که گره گشای بسیاری از مشکلات مردم ایران و حتی جهان اسلام باشد. حالا این نیروی مردمی نشان داده از دل مردم و برای مردم است و در هر زمان و مکانی که نیاز به کمک باشد قبل از بسیاری از سازمان‌ها و نهادها، حاضر شده و به ارائه خدمات بی‌منت می‌پردازد. هفته بسیج بهانه خوبی برای نشان دادن اقدامان بسیجیان در استان‌های مختلف است. به همین بهانه به سراغ سرهنگ جهانبخش عطایی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل رفتیم تا در گفت‌وگویی از اقدامات آن‌ها در طول سال و برنامه‌هایشان برای این هفته آگاه شویم.

آیا برای هفته بسیج در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی، بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه نیز دیده شده است؟
یکی از مهم‌ترین اقدامات سپاه و نیروی بسیج توجه به نیاز‌های هموطنان و رفع مشکلات و محرومیت‌ها از مناطق مختلف است. بر همین اساس در استان اردبیل همزمان با هفته بسیج ۲۰ پروژه محرومیت‌زدایی در قالب خانه محرومان، تأمین آب شرب و کشاورزی، استخر کشاورزی، پل و موارد دیگری به بهره‌برداری می‌رسد. با توجه به نیاز مردم به مواردی که عنوان شد، می‌دانیم هر کدام از آن‌ها با خیر و برکت خواهند بود.

در این هفته مجموعاً چند برنامه تدارک دیده و در چه قالب‌هایی تعریف شده است؟
برای بزرگداشت هفته بسیج ۸۵۰ برنامه در رده‌های مختلف پایگاهی، حوزه، ناحیه و شهرستان تعریف شده که می‌توانند حلاوت چهل وچهارمین سالگرد برگزاری هفته بسیج را بیشتر کنند.
تمام برنامه‌ها با نواخته شدن زنگ بسیج در مدارس و برگزاری جشنواره جهادگران علم و فناوری شروع می‌شود و یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در این هفته برگزاری میز خدمت در روستا‌ها و مناطق محروم به همت بسیج حقوقدانان و مهندسان است.
همچنین اجرای همایش هویت‌بخشی به بهبودیافتگان اعتیاد و راه‌اندازی مراکز مشاوره از دیگر برنامه‌هاست.

آیا برنامه‌ها براساس نیازسنجی‌های جامعه در نظر گرفته شده‌اند؟
باید بگوییم علاوه بر هفته بسیج، در تمام طول سال برنامه‌های بسیج بر محور رفع محرومیت و کمک به همنوعان تعریف شده است. بنابراین در این هفته ویزیت رایگان در درمانگاه‌های بسیج و اعزام اکیپ درمانی به مناطق محروم و محلات کمتر توسعه یافته انجام شده و برپایی بیمارستان صحرایی با حضور پزشکان متخصص یکی از مهم‌ترین اقدامات خواهد بود.
برگزاری جشن گلریزان و آزادسازی زندانیان معسر به تعداد ۱۵ نفر به همت بسیج حقوقدان‌ها، دادگستری و خیرین از دیگر کار‌هایی است که می‌توان به عینه دید در جهت رفع مشکلات و باز کردن گره از زندگی مردم انجام می‌شود. البته باید اضاف کنم که طی سه سال اخیر۵۶۰ زندانی جرائم غیرعمد و مالی از زندان‌های استان آزاد شده و به آغوش خانواده باز گشته‌اند.

در این هفته گروه‌های جهادی به سراغ مناطق کم‌برخوردار خواهند رفت؟
بله، از ۲۸ آبان تا هشتم آذرماه شاهد عزیمت ۵۵۰ گروه جهادی به مناطق مختلف استان خواهیم بود. ضمن اینکه برگزاری جشنواره بومی، محلی، همایش پیاده‌روی، تجلیل از قهرمانان و افتتاح رزمایش جهادگران فاطمی سه می‌تواند حال و هوای خاصی به تمام شهرستان‌های فارس بدهد. همایش ملی تکریم از شبانان و گله‌داران عشایری هم در مغان برگزار خواهد شد تا جایگاه تولیدکنندگان جامعه عشایری را ارج نهاده باشیم. البته برخی پروژه‌های محرومیت‌زدایی در حوزه‌های کشاورزی و عمرانی و ساخت و ساز هم در این هفته کلنگ‌زنی شده و کار آن‌ها شروع می‌شود.

پروژه‌هایی دارید که با مشارکت دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها انجام شده باشد؟
سپاه و کمیته امداد تفاهمنامه‌ای در جهت ساخت ۱۸۶ خانه محرومان در روستا‌ها به امضا رسانده‌اند که از این تعداد در گرامیداشت هفته دفاع مقدس ۱۰۷ پروژه و در هفته بسیج نیز ۵۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده و در دهه فجر نیز ۲۲ واحد باقیمانده این تعهد به سرانجام خواهد رسید. همچنین اهدای ۵۰ سری جهیزیه به نوعروسان و راه‌اندازی چهار کارگاه اقتصاد مقاومتی در این هفته انجام می‌شود.
در کنار این اقدامات باید اضافه کنیم آبرسانی به ۳۸۰ قشلاق عشایری در شمال استان و افتتاح ۶۵ کیلومتر آسفالت راه روستایی و محوطه حوزه‌های بسیج، مدارس، گلزار شهدا و اماکن مذهبی است که باری از دوش مردم و خدمتگزاران آن‌ها برمی‌دارد. در اردبیل و با همکاری آحاد مردم ۹۵۰ صندوق مردم‌محور به صورت ابتکاری راه‌اندازی شده که از طریق این صندوق‌ها و عضویت ۴۳ هزار نفر تسهیلاتی بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان با صفر درصد سود به متقاضیان اشتغال پرداخت شده است. از سال ۱۴۰۰ تاکنون یک‌هزارو ۸۷۵ اشغل از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه انجام شده و فعالیت ۲۸ شرکت تعاونی را با همکاری این صندوق‌ها و مجموعه سپاه شاهد بوده‌ایم.

نگاه شما به مأموریت‌های بسیج و اقدامات این نیرو در جهت یاری رساندن به هموطنان چیست؟
باید بگویم که مأموریت‌های بسیج از جنس خدمت است و بسیج را باید مولود انقلاب و نهاد ارزشی و حاضر در عرصه‌های مختلف معرفی کنیم. کارنامه درخشان بسیج نشان می‌دهد که این الگوی بی‌نظیر وارداتی نیست بلکه متکی به اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی، نظامی و اجتماعی است. اذعان دوستان و دشمنان به عظمت و شکوه بسیج به عنوان الگوی بی‌همتا گواهی بر تمام این ادعا‌ها و حرف‌هاست. هفته بسیج فرصتی بی‌نظیر است تا با شعار «بسیج امید ملت ایران» عملکرد بسیجیان را در عرصه‌های مختلف به نمایش بگذاریم تا به فرموده مقام معظم رهبری عملکرد بسیج برای جوانان شورآفرین، دوستان امیدآفرین و دشمنان بیم‌آفرین باشد.
خدمت‌رسانی بی‌منت و بی‌ادعای بسیجیان در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد این نیرو از دل مردم و برای مردم است. این خدمات در حوزه‌های مختلف قابل تحسین است و در گرامیداشت هفته بسیج با برگزاری بیش از ۸۵۰ عنوان برنامه سعی بر این است تا خدمات این نهاد انقلابی بیشتر برای مردم ملموس باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار