کد خبر: 1195997
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
حسین فصیحی

اگر می‌خواهید عکس و فیلم‌های خصوصی‌تان به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا نکند یا بابت کاری که نکرده‌اید پایتان به اداره پلیس باز نشود، بهتر است این یادداشت را تا انتها دنبال کنید.
انتشار عکس و فیلم‌های خصوصی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی همواره موضوع یکی از مهم‌ترین شکایت‌هایی است که در پلیس فتا مطرح می‌شود. افرادی که مشغول کار و زندگی خود هستند، به یک‌باره با دیدن عکس یا فیلم خصوصی‌شان در یکی از شبکه‌های اجتماعی دنیا روی سرشان خراب می‌شود و آبروی‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد. حالا پرسش اساسی این است که این عکس و فیلم‌ها چگونه از گوشی تلفن همراه شهروندان به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا می‌کند؟ بخش مهمی از قربانیان این پرونده‌ها، زنان و دختران هستند که در دام مردان فریبکار گرفتار می‌شوند. آن‌ها در جریان ارتباط‌هایی که از دنیای مجازی با مردان بیگانه برقرار می‌کنند، قربانی اعتماد خود می‌شوند و حیثیت‌شان به این شیوه از دست می‌رود. مثلاً دختری به نام مونا به پلیس فتا گفته بود صبح با تماس یکی از دوستانش متوجه شده عکس‌های خصوصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. مونا وقتی سری به شبکه‌های اجتماعی زد از دیدن تصاویری که بین کاربران دست به دست می‌شد، احساس ترس کرد. او وقتی ماجرا را به پلیس گزارش داد، وانمود کرد نمی‌داند عکس‌هایش چطور سرقت شده است، اما در بررسی‌های بعدی مجبور شد فاش کند با مردی که خودش را پزشک معرفی کرده بود، آشنا شده که به او پینشهاد ازدواج داده و به خاطر اعتمادی که نسبت به او پیدا کرده بود عکس و فیلم‌های خصوصی‌اش را در اختیار وی گذاشته بود. پزشک قلابی در تماس‌های بعدی از او درخواست طلا و رابطه جنسی کرده بود. مونا مجبور شده بود طلا‌های خودش و مادرش را در اختیار آن مرد بگذارد، اما وقتی حاضر به وارد شدن به رابطه جنسی نشده بود، مرد فریبکار هم عکس‌های خصوصی او را منتشر کرده بود. با وجود اینکه پلیس متهم پرونده را بازداشت کرد، اما اعتماد بی‌جای زنان و دختران مثل او مدام در حال تکرار شدن است.
بسیاری از این عکس و فیلم‌ها هم از گوشی‌های سرقت شده به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا می‌کند. سارقان یا مالخران بعد از سرقت گوشی، محتویات داخل آن را بررسی و از محتویات داخل آن برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند. خیلی وقت‌ها عکس‌های خصوصی ذخیره شده زنان و دختران در سایت‌های جعلی صیغه یاب به عنوان زنان صیغه‌ای بارگذاری می‌شود. مجرمان محتویات داخل گوشی‌های سرقت شده را به خوبی بررسی می‌کنند و از عکس کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه یا اوارق هویتی دیگر با جعل هویت برای ایجاد حساب‌های بانکی استفاده می‌کنند و به نام افرادی که روح‌شان هم از ماجرا خبر ندارد دست به کلاهبرداری‌های کلان می‌زنند و صاحب این اسناد را مجبور می‌کنند برای اثبات بی‌گناهی‌شان مدام پله‌های دادگستری را بالا و پایین کنند.
گاهی ماجرا از این هم فراتر می‌رود. برخی شهروندان عادت دارند از روابط پنهانی خود فیلم تهیه کنند و فیلم مورد نظر را در پوشه‌هایی در لایه‌های گوشی خود پنهان یا اینکه آن را بلافاصله حذف کنند، غافل از اینکه فیلم مورد نظر در گوشی باقی می‌ماند و بسیاری از سارقان یا تعمیر‌کنندگان گوشی‌های تلفن همراه با دست پیدا کردن به این فیلم‌ها، آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند یا با توسل به آن دست به اخاذی‌های مالی و جنسی کلان می‌زنند.
گوشی‌های نسل‌های جدید تلفن‌های همراه با اینکه خدمات بی‌شماری برای زندگی شهروندان دارند، اما سپردن همه داشته‌های خصوصی به آن می‌تواند به پیامد‌های جبران‌ناپذیری منجر شود و زندگی‌های زیادی را در معرض خطر قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار