کد خبر: 1195934
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
«نسبت عدالت و آزادی در منظومه فکری آیت‌الله‌خامنه‌ای» در آیینه یک اثر نوانتشار
که هم‌اینک در مــعــرفی آن سـخـن می‌رود، در نسبت‌سنجی «عـدالت» و «آزادی» در منظومه فکری حـضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است
شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در مــعــرفی آن سـخـن می‌رود، در نسبت‌سنجی «عـدالت» و «آزادی» در منظومه فکری حـضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است. این پژوهش از سوی میثم قهرمان به نگارش درآمده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در یادداشتی، در بسط موضوع این کتاب به نکات پی آمده اشارت برده است:
«مفاهیم آزادی و عدالت، دو مفهوم کلیدی در علوم انسانی به شمار می‌روند، به‌طوری که به سختی می‌توان منظومه‌های فکری منسجمی را در حوزه علوم انسانی یافت که به این دو مفهوم یا نسبت میان آن‌ها نپرداخته باشند. بر این اساس نمی‌توان از تمدن نوین اسلامی سخن گفت و در باب مفاهیم آزادی و عدالت و نسبت درخور میان آنها، نزد اندیشمندان و رهبران فکری و سیاسی اسلامی نیندیشید. در این کتاب تلاش شده تا از رهگذر بررسی و تحلیل مفاهیم آزادی و عدالت نزد آیت‌الله خامنه‌ای، نسبت این مفاهیم در منظومه فکری ایشان مورد مداقه قرار گیرد. اندیشه‌های لیبرالی و مارکسیستی دو نمونه رایج از این منظومه‌های فکری هستند که به واسطه برداشتی خاص از مفاهیم آزادی و عدالت ممکن شده و توانسته‌اند دامنه نفوذ خود را در میان دانشگاهیان، روشنفکران و حتی مسئولان ایرانی نیز به طور چشمگیری گسترش دهند. بدیهی است چنین اتفاقی برای انقلابی که آرمانش نظام‌سازی و تمدن‌سازی از مسیر تدقیق مفهومی مفاهیمی مانند آزادی و عدالت براساس اندیشه‌های اصیل اسلامی و همچنین، عدم پیروی کورکورانه از مبانی نظری و فلسفی شرق و غرب است، اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود. به عبارت دیگر، آنچه در سال‌های پس از انقلاب معمولاً در گفتار و رفتار روشنفکران، دانشگاهیان و مسئولان ایرانی مشاهده می‌شود، یا پذیرش و اقناع‌شدگی‌شان در مفاهیم آزادی و عدالت آنگونه که در دستگاه‌های فلسفی و اندیشه‌ای غربی به کار می‌رود است یا در بهترین حالت، کشیدن روکشی اسلامی روی مفاهیم مذکور، به‌گونه‌ای که طبق قرائت اسلامی ایشان، رد پای عدالت مارکسیستی - سوسیالیستی یا آزادی لیبرالی در اسلام نیز قابل مشاهده است. بی‌تردید از چنین رویکردی، نباید انتظار نظام‌سازی یا تمدن‌سازی اسلامی را داشت، زیرا حصول چنین هدفی از یکسو، مستلزم اندیشیدن مطابق معیار و اصول اسلامی درباب مفاهیمی کلیدی است که در زندگی انسان‌ها نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند، مفاهیمی نظیر آزادی، عدالت و از سوی دیگر، نیازمند برقراری نسبتی درخور میان آن‌ها ست. با توجه به آنچه گفته شد، برای فهم مفاهیم آزادی و عدالت و برقراری نسبتی مناسب میان آن‌ها (که چنین نسبت‌سنجی‌ای شرط دستیابی به نظام و تمدن اسلامی کارآمد است) و همچنین مقابله با دستگاه‌های فلسفی و نظری لیبرالی و مارکسیستی، باید سراغ منابع دست اول اسلامی و همچنین اندیشمندان و روشنفکران اصیل اسلامی رفت. بدون شک، یکی از نمونه‌های بارز این گروه از اندیشمندان و روشنفکران آیت‌الله خامنه‌ای است که هم تأملات زیادی درباب مفاهیم آزادی و عدالت انجام داده‌اند و هم به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی، درگیری‌های قابل‌توجهی با مسائل عملی سیاست داشته‌اند. بنابراین با این امید که بتوان از یافته‌های این تحقیق در پیمودن مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی بهره برد، می‌کوشیم از رهگذر بررسی و تحلیل مفاهیم آزادی و عدالت نزد مقام معظم رهبری به نسبت‌سنجی این مفاهیم در منظومه فکری و اندیشه‌ای ایشان بپردازیم...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار