کد خبر: 1185864
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
رسانه‌های انگلیس خبر آغاز روند اجرای توافق ایران و آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و تبادل زندانیان میان دو کشور را بازتاب داده اما با تکرار ادعاهای بی‌اساس، از تسلیم شدن غرب در برابر ایران انتقاد کردند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، تحولی که امروز در شرف اتفاق است در بحبوحه مانور تبلیغاتی رسانه‌های انگلیس، در حمایت از تصمیم غیرقانونی سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای نقض بخش دیگری از توافقات سال ۹۴ و فضاسازی گسترده روز شنبه در سالگرد اغتشاشات، چنگی به دل اصحاب رسانه در این کشور نمی‌زند. از این منظر، برآیند گزارش‌های منتشر شده طی ساعات اخیر، نشانگر نوعی از خشم و عصبانیت در فضای رسانه‌ای این کشور است.

تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی تحریک‌آمیز این ادعا را مطرح کرد که ایران و آمریکا امروز (دوشنبه) توافق ۶ میلیارد دلاری برای تبادل زندانیان را تکمیل می‌کنند. «پتریک وینتور» دبیر سیاسی این نشریه انگلیسی در گزارش سراسر ادعایی خود، این‌طور ادعا کرده که این وجه که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مسدود شده است، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که جمهوری‌خواهان و برخی از زندانیان سیاسی سابق ایران، دولت «جو بایدن» را به دلیل توافق با ایران مورد شماتت قرار داده‌اند اما «وزارت امور خارجه آمریکا می گوید وجه آزاد شده، پول نفت ایران است که توسط دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ هنگام خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران مسدود شد.»

گزارش یادشده به نقل از برخی چهره‌های مخالف ایران از جمله «ریچارد رتکلیف» همسر نازنین زاغری که پس از آزادی همسرش همچنان به فعالیت سیاسی علیه ایران ادامه می‌دهد، به انجام این توافق در یک سالگی اغتشاشات پارسال اعتراض و کاخ سفید را به انجام آنچه اشتباهات گذشته نامید، متهم کرد.

در این گزارش آمده است: هنوز مشخص نیست که آیا این توافق منجر به یک پیشرفت دیپلماتیک گسترده‌تر میان دو کشور می‌شود یا مسیر جدیدی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران ایجاد می‌کند. اما برای قطر که به عنوان میانجی، بین دو کشوری که عمیقاً به یکدیگر بی اعتماد هستند عمل کرده یک کار چشمگیر بشمار می‌رود. این درحالیست که به نوشته گاردین، «رئیس جمهوری ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، احتمالاً این توافق را نشانه دیگری از ضعف آمریکا خواهد نامید. »

سرویس جهانی بی‌بی‌سی نیز در گزارشی، با تکرار ادعاهای حقوق بشری علیه ایران مدعی شد که ایالات متحده با آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران موافقت کرد تا راه‌ را برای آزادی آمریکاهایی‌های زندانی در ایران هموار کند. بر اساس گزارش این شبکه، «ده ها میلیارد دلار بدهی به ایران برای فروش نفت و سایر صادرات از سال ۲۰۱۸، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته ای بین المللی با ایران خارج شد و تحریم ها را بازگرداند، در حساب های بانکی در سراسر جهان مسدود شده است.» بی‌بی‌سی افزود: «اما معافیت صادر شده توسط ایالات متحده به این معنی است که برخی از بانک ها در اروپا، آسیا و خاورمیانه برای انتقال این وجه به بانک مرکزی قطر مجازات نخواهند شد.»

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع‌ آگاه، از انتقال دارایی های ایران از کره جنوبی به حساب های بانکی در دوحه خبر داد و نوشت که یک فروند هواپیمای قطری از صبح امروز در ایران آماده انتقال پنج زندانی آمریکایی و دو عضو خانواده آنها به دوحه است.

سایر مطبوعات انگلیس از جمله تلگراف، تایمز، ایندیپندنت، دیلی‌میل آنچنان که در ماجرای پرداخت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس تلاش کردند تا این پرونده قدیمی را به ماجرای آزادی زندانیان امنیتی در ایران پیوند بزنند، تحول اخیر را نیز نمونه دیگری از تسلیم شدن دربرابر ایران عنوان کردند.

به گزارش ایرنا، آغاز فرایند آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در بحبوحه احساس خطر دولت جو بایدن از منافع خود در غرب آسیا به دلیل توقیف چند کشتی متخلف و اردوکشی نظامی با ژست امنیت سازی در تنگه هرمز، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: روند اجرای توافق میان دو طرف در دو موضوع رفع انسداد مالی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان گام به گام و با سرعت مطلوبی پیش رفته و امیدواریم که امروز شاهد وصول دارایی‌های خود از کره جنوبی باشیم. وی افزود: بر همین اساس است که در همین روز تبادل زندانیان هم انجام می‌شود و ۵ زندانی شهروند ایرانی از زندان های آمریکا آزاد می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار