کد خبر: 1184608
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سهام همچنان گرفتار دوگانه رکود معاملات بازار و خروج پول است، دو عاملی که مانع رشد بازار هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، معاملات ابتدایی امروز بورس تا انتهای زمان بازار ادامه‌دار شد و شاخص‌های بورسی و اغلب سهام با نوسان ملموسی مواجه نشدند.

بورس تهران همانطور که انتظار می‌رفت، امروز توانست تقاضای بهتری را نسبت به دو روز گذشته تجربه کند اگرچه عرضه‌ها نیز اجازه یک مسیر صعودی قدرتمند را ندادند.

موانع رشد بورس

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام همچنان گرفتار دوگانه رکود و خروج پول است، دو عاملی که مانع رشد بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا زمانی که معاملات رونق نگیرد و پول جدید وارد بازار نشود، نمی‌توان منتظر بازگشت شاخص به محدوده ۲.۲ میلیونی بود. عامل رکود بی‌اعتمادی معامله گران به سیاست گذار است.

وی افزود: عمق بی اعتمادی به اندازه‌ای است که مصوبه بازگشت نرخ‌گذاری خوارک پتروشیمی به فرمول پیشین هم نتوانست شاخص بورس را در نیمه بالایی کانال ۲.۱ میلیونی نگه دارد.

گلستانی تاکید کرد: در چنین شرایطی باید منتظر باشیم تا در میان مدت و با انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها، اثر صورت‌های مالی را بر بازار رصد کنیم.

رفتار برعکس شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس ۹۷۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۶۵۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۵ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۷۷۸ واحد در رقم ۷۱۵ هزار و ۴۴۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص برعکس شاخص کل مثبت یک دهم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۷ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش ۵۸۱ واحدی به سطح ۱۲۸ هزار و ۲۵۶ واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز منفی شد و ۱۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد فملی (ملی صنایع مس ایران)، وبملت (بانک ملت) و شپنا (پالایش نفت اسفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های خبهمن (گروه بهمن)، وسدید (گروه صنعتی سدید) و وبهمن (سرمایه گذاری بهمن) اختصاص داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۱۳ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۶ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس

تعداد نماد‌های مثبت ۲۹۰ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۵۰۱ نماد بوده است. حدود ۶۳ درصد نماد‌ها سرخ پوش بودند.

در معاملات دوشنبه، ۷۱ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۳۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۸ درصدی به ۵۱۴ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۳.۴ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۱۴.۷ میلیون تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار