کد خبر: 1184504
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
کاوشگر قمری هند اولین شواهدی از وقوع یک ماه‌لرزه در چند دهه اخیر را کشف کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، زمین لرزه احتمالی ماه توسط ماموریت چاندرایان-۳ هند در سومین روز خود در سطح ماه شناسایی شد.

ماه‌نورد هندی به تازگی اولین شواهدی از یک ماه لرزه را از دهه ۱۹۷۰ شناسایی کرده است.

ابزار فعالیت لرزه‌ای قمری (ILSA) متصل به فرودگر ویکرام، فعالیت لرزه‌ای روی سطح ماه را در ۲۶ آگوست (۴ شهریور) شناسایی کرد. ویکرام در ۲۳ آگوست (۱ شهریو) به عنوان بخشی از ماموریت چاندرایان-۳ (اولین مأموریت هند به سطح ماه) روی قطب جنوبی ماه فرود آمد.

زلزله ماه اگر تایید شود دید خوبی در مورد غار‌های مرموز در این قمر زمین به دانشمندان می‌دهد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در ایکس، نوشت: «فرودگر در ۲۶ آگوست ۲۰۲۳ رویدادی را ثبت کرده که به نظر می‌رسد طبیعی است، منبع این رویداد در دست بررسی است.»

ماه ساختار زمین‌شناسی پیچیده‌ای دارد که در اعماق آن پنهان شده است، نه اینکه مانند قمر‌های مریخی فوبوس و دیموس صخره‌ای یکنواخت باشد.

در سال‌های اخیر، ابزار‌های تحلیلی پیشرفته و مدل‌های رایانه‌ای دانشمندان را قادر می‌سازد تا داده‌های جمع‌آوری‌شده را غربال کنند و تصویر واضح‌تری از درون ماه مرموز بسازند. یک مطالعه ناسا در سال ۲۰۱۱ نشان داد که هسته ماه، بسیار شبیه به زمین، احتمالاً از آهن مایع تشکیل شده که یک توپ آهنی متراکم و جامد را احاطه کرده است.

در می ۲۰۲۳، محققان از داده‌های میدان گرانشی برای تأیید این فرضیه هسته آهن استفاده کردند و همچنین پیشنهاد کردند که حباب‌های گوشته مذاب ماه می‌تواند از بقیه جدا شده و به‌صورت توده‌های آهن شناور شود و در حین حرکت لرزه‌هایی ایجاد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار