کد خبر: 1183426
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
ژنرال «بریس اولیگی نگوما»، امروز به عنوان رئیس‌جمهور دولت انتقالی گابن، سوگند یاد می کند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با گذشت کمتر از یک هفته از کودتای نظامی در کشور گابن، ژنرال «بریس اولیگی نگوما» امروز (دوشنبه، ۴ سپتامبر) به عنوان  رئیس جمهور دولت انتقالی سوگند یاد می‌کند.

به اعلام «فرانس ۲۴»، ارتش گابن نیز که در پی کودتای نظامی روز چهارشنبه (۳۰ آگوست) و برکناری رئیس‌جمهوری و ابطال نتایج انتخابات اخیر در کشور، مرزهای گابن را به دلیل تهدیدهای امنیتی بسته بود، امروز اعلام کرد که مرزهای کشور را بازگشایی خواهد کرد. 

ژنرال اولیگی که ارتش گابن را هدایت می‌کند و چهارشنبه پیش توانست، «علی بونگو» رئیس‌جمهور این کشور را سرنگون کرد، وعده داده که «نهادهای انتقالی را در مراحل مختلف ایجاد کند» و به همه «تعهدات گابن، چه خارجی چه داخلی» احترام بگذارد.

وی که به عنوان مدیر اطلاعات نظامی در سال ۲۰۱۸ منصوب شده بود، اخیرا سمت فرماندهی گارد ریاست‌جمهوری گابن را بر عهده گرفته بود. هفته پیش، ساعاتی پس از اعلام افسران ارتش مبنی بر برکناری رئیس جمهور بونگو و بازداشت خانگی او، نام اولیگی برای رهبری دوره انتقالی مطرح شد.

ارتش گابن پس از کودتا اعلام کرد قدرت را در کشور به دست گرفته، همه نهادهای دولتی را منحل کرده و کمیته انتقال و احیای نهادها را ایجاد کرده است. این کودتا، ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که کمیسیون انتخابات رسماً اعلام کرد علی بونگو اوندیمبا پیروز انتخابات ۲۶ آگوست با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا شده است و برای بار سوم، تصدی ریاست‌جمهوری گابن را برعهده می‌گیرد. 

گابن در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌ و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست‌جمهوری علی بونگو اداره می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار