کد خبر: 1182268
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
پس از افت فرسایشی بازار سرمایه از نیمه اردیبهشت تا پایان مرداد ماه، روند بورس در شهریور ماه تغییر کرده و در مدت یک هفته گذشته بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه به بورس وارد شده است. بازدهی شاخص در مدت عنوان شده حدود ۸ درصد بوده است. اما آیا این روند ادامه دار خواهد بود؟
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: بازار سرمایه دیروز هم روند رو به رشدی را تجربه کرد و شاخص بورس با افزایش ۱۰ هزار واحدی به دو میلیون و ۹۵ هزار واحد رسید.
دیروز بیش از ۴۴۵ هزار معامله در بازار سرمایه به ارزشی بالغ بر ۶۲ هزار و ۶۹ میلیارد ریال انجام شد.
شرکت ملی صنایع مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پردیس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری‌غدیر جزو نماد‌های بازار سرمایه بودند که بیشترین تاثیر را روی شاخص بورس گذاشتند و همه آن‌ها به غیر از صنایع پتروشیمی خلیج فارس روند مثبتی را تجربه کردند.
در فرابورس، اما روند نزولی و البته ناچیزی وجود داشت. شاخص کل در این بازار با پنج واحدی نسبت به دیروز مواجه شد و روی ۲۶ هزار و ۲۷۲ واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از ۳۱۰ هزار معامله انجام شد که ارزشی بالغ بر ۷۱ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال داشت.

اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حال حاضر مهمترین دلیل بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی است. وزیر اقتصاد روز گذشته در نشست خبری خود با اعلام تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سهامداران را نسبت به بهبود وضعیت بورس امیدوار کرد.
احسان خاندوزی با اشاره به این که مصوبه قبلی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح شد، افزود: در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال دولت مکلف شده بود حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز، سوخت و خوراک و امثالهم کسب درآمد کند؛ اما دستیابی به این رقم نیازمند قیمت‌هایی شبیه مصوبه‌ای بود که در انتهای خردادماه در هیات وزیران مصوب و ابلاغ شد.
وی افزود: این مصوبه از دو جهت مورد ایراد هیات تطبیق مصوبات قرار گرفت. اول از جهت مُهر محرمانه‌ای که به اشتباه بر روی این مصوبه درج شده بود؛ و دوم از جهت زمان اجرا که بجای ابتدای فروردین از روز ابلاغ مصوبه یعنی پایان خردادماه در نظر گرفته بود.
خاندوزی گفت: هیات دولت نه تنها این دو ایراد هیات تطبیق را رفع کرد، بلکه با هدف این که در عمل نشان دهد هیات دولت مساله چشم انداز با ثبات و سودآوری صنایع را بیش از تامین بودجه خود در اولویت دارد، در مصوبه پیشین خود تجدید نظر کرد؛ به این نحو که در مصوبه نهایی که به هیات تطبیق مصوبات مجلس ارسال خواهد شد نرخ خوراک بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یکسال قبل، تعیین می‌شد به همان فرمول و با محاسبه سقف قیمت گاز صادراتی ایران برگشت.
وی افزود: برای آنکه گام مهم‌تر پیش‌بینی پذیری آینده برداشته شود این مصوبه را تا پایان برنامه هفتم توسعه تمدید کردیم. معنای ساده این جملات وزیر اقتصاد یعنی کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که در رشد ادامه دار بورس تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

سد دلار و تورم پیش روی بورس
کارشناسان پیش بینی می‌کنند وضعیت بورس تا پایان سال وضعیت بهتری را نسبت به چند ماه ابتدایی سال تجربه کند. هر چند نرخ دلار و کاهش انتظارات تورمی همچنان به عنوان دو عامل مهم سرعت گیر رشد بورس هستند، اما با این حال کارشناسان تا پایان سال وضعیت رو به رشدی را برای بورس پیش بینی می‌کنند و اکثر کارشناسان بر این مساله اتفاق نظر دارند.
هر چند سایه نرخ سود بانکی که در حال حاضر حدود ۲۵ درصد است همچنان بر کلیه بازار‌ها اعم از خودرو، طلا و مسکن و بورس سنگینی می‌کند، اما به طور کل شناسایی سود شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ و ۹ماهه می‌تواند شرایط را به نفع بورس نگه دارد.
برخی کارشناسان در ابتدای سال پیش بینی رقم ۳ میلیون واحدی را برای شاخص داشتند، هر چند با توجه به شرایط فعلی شاید این پیش بینی بیش ازاندازه خوش بینانه باشد، اما در کل نباید از کلیت شرایط بورس ناامید بود.
در مجموع ارزنده ودن قیمت‌ها از دیدگاه بنیادی و چشم انداز مثبت احتمالی که پیش‌روی بازار است، موجبات رونق نسبی بازار را فراهم آورده است. حواشی و اخباری که از بازار خودرو منتشر شده‌است و اخبار مربوط به وزیر اقتصاد و تصمیمات دولت درخصوص فرموله‌کردن نرخ خوراک و نرخ سوخت سبب شده‌است تا بازار به وضعیت نرمال برگردد. علاوه بر این، انتشار آمار تورمی نیز نشان می‌دهد که رشد سطح عمومی قیمت‌ها بالاتر از انتظار و هدف سیاستگذار بوده است.
عبور تورم ماهانه از مرز روانی ۲ درصد نیز این سناریو را در بازار تقویت کرده است که با احتمال بسیار بالایی انتظارات تورمی در نیمه دوم سال‌افزایش یابد. موارد فوق‌الذکر سبب شده‌است تا بازار سرمایه از فضای رکودی
خارج‌شده و شرایط بهتری را تجربه کند.

هدایت پول بیشتر به سمت بازار سهام
همچنین یکی دیگر از عوامل خوش بینی به رشد نسبی بورس در ماه‌های پیش رو وضعیت بازار ارز است. به طور کل هرچه بازار ارز از رونق فاصله بگیرد، پول بیشتری به سمت بازار سهام هدایت می‌شود. از این منظر نوسانات کم مقدار در بازار ارز را می‌توان سناریویی مثبت در جهت ورود پول به تالار شیشه‌ای تلقی کرد. دیروز دو خبر مثبت در زمینه سیاست خارجی منتشر شد که یکی اظهارات رافائل روسی مبنی بر این بود که ایران هیچ سلاح هسته‌ای ندارد و دیگری خبر اعلام بازگشت به توافق هسته‌ای از سوی مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. این دو خبر بنا به اعلام کارشناسان می‌تواند به نفع بازار سرمایه و منجر به کاهش نسبی دلار در بازار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار