کد خبر: 1181877
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
یک مقام آمریکایی در سفارت این کشور در بغداد ادعا کرد افزایش حضور نظامیان آمریکا در عراق به خاطر تضمین شکست داعش است؛ حال آنکه بار‌ها اسنادی درباره همکاری داعش و واشنگتن در عراق و سوریه منتشر شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سفارت واشنگتن در بغداد امروز دوشنبه هم ادعا‌هایی درباره علت افزایش حضو نظامیان این کشور در عراق مطرح کرد و بار دیگر مدعی شد که این مسئله به خاطر مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

بسیاری از منابع نظامی و امنیتی روسی و سوری معتقدند که آمریکا دست به تجهیز و آموزش داعش در بیابان‌های مرکزی و شرقی سوریه می‌زند. بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که دست واشنگتن در عراق و سوریه خالی است و به همین دلیل به دنبال تقویت داعش است تا بتواند از آن به عنوان اهرم فشار علیه بغداد و دمشق استفاده کند.

دنیل کورچاک سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: این تحرکات طبیعی و معمولی است و پیش از این برنامه‌ریزی شده بود و با نیرو‌های امنیتی عراق هم هماهنگی صورت گرفته بود. طی چند مرحله، نیرو، خودرو و تجهیزات [نظامی]وارد عراق شد.

کورچاک با بیان اینکه بدون برقراری امنیت در عراق و تضمین شکست داعش، نمی‌توان انتظار ثبات دائمی در منطقه داشت، مدعی شد: این مسئله نیازمند تغییر نیروهاست تا آمادگی آنان ادامه داشته باشد. نیرو‌های امنیتی عراق هدایت این مبارزه را بر عهده دارند و آمریکا هم متعهد به حمایت از آنان است.

وی در پایان ادعا کرد که حضو نیرو‌های آمریکایی برای ارائه مشاوره به نیرو‌های عراقی است تا بتوانند شکست دائمی داعش را تضمین کنند.

جاسم الموسوی یکی از نمایندگان پارلمان عراق هم شنبه هفته جاری خبر داد که حضور نیرو‌های آمریکایی، بنا بر توافقی است که بغداد و واشنگتن دارند، ولی تصمیم خروج این نظامیان با عراق است.

الموسوی گفت: اظهارات مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره حضور این کشور و مکانیزم خروج آن از عراق، به صورت کامل مردود است؛ زیرا بر این اساس، باید منتظر دستور از سوی فرماندهی آمریکا بود.

رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا گفته بود که «خاورمیانه برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان تصور کرد که آمریکا منطقه را ترک کند، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد».

به گفته مارک میلی، تعداد نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا بنا بر «حجم تهدید» کم یا زیاد می‌شود. او سپس همچون دیگر مقامات آمریکا تروریسم و داعش را بهانه حضور نظامی در عراق و سوریه اعلام کرد و گفت: «داعش و ایدئولوژی آن علی‌رغم پایان خلافت هنوز از بین نرفته‌اند و همچنان برخی تروریست‌ها هستند که در بیابان سوریه و تا حدودی در عراق تردد می‌کنند و این تهدیدی برای اردن است».

او همچنین مدعی شد که «اگر ارتش آمریکا به یک باره اقدام به خروج از منطقه کند، تروریست‌ها بار دیگر خود را بازیابی کرده و توانمند می‌شوند».

الموسوی با بیان اینکه «تصمیم باقی ماندن [یا خروج]نظامیان آمریکا، با ماست»، تصریح کرد: دولت عراق خارج از توافق منعقد شده، مخالف حضور نیرو‌های آمریکایی است. این توافق چارچوب راهبردی نیز نیازمند پیگیری و نظارت است تا تعداد نیرو‌های آمریکایی و نوع آنان دقیقا تعیین شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار