کد خبر: 1179807
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
برخی کارشناسان تاکید دارند که نقشی که داعش در حال حاضر در افغانستان ایفا می‌کند، همان نقشی است که نظامیان امریکایی به بهانه تأمین امنیت در افغانستان بازی می‌کردند.

اختصاصی جوان آنلاین، حمله تروریستی اخیر به زائران بی‌گناه شهر شیراز اهمیت درک مخاطرات و مواجهه تمام‌عیار جمهوری اسلامی با شاخه‌های نیابتی گروه تروریستی داعش را وارد مرحله جدیدی می‌کند. حمله خونین تروریستی ۲۲ مردادماه به صحن شاهچراغ (ع) در حالی انجام شد که به نظر می‌رسید کانون تروریستی داعش در منطقه، همه تلاش خود را به کار گرفته تا فرصتی برای تهدیدات امنیتی جدید و شکل دادن به جبهه تازه خود در جغرافیای مرکزی آسیا ایجاد کند. آشکار شدن تبار تکفیری حمله‌کننده به حرم شاهچراغ که او را تبعه تاجیکستان نشان می‌داد، ثابت می‌کند شاخه نوظهور گروه تروریستی داعش موسوم به «داعش خراسان»، ایران را در تیررس اهداف تازه خود قرار داده است.
گرچه پشتوانه مالی و ایجابی داعش را باید آمریکا دانست، همانطور که محمد قاسم خالد والی کابل اظهار داشت: دشمن نمی‌خواهد که افغانستان و ملت مظلوم و رنج دیده آن آرام باشد و به شیوه‌های مختلف بعضی فتنه‌ها را ایجاد می‌کند. داعش یا خوارج این هم یک فتنه است که از سوی امریکا تولید شده است.
عبدالرحیم مسلم‌دوست، رهبر پیشین گروه داعش خراسان نیز در صفحه توییتری که منصوب به وی می‌باشد، گفته است داعش یک پروژه آمریکایی بود که تنها هدف آن نابودی طالبان بود و هست.
مسلم دوست افزود برخی کشور‌ها به داعش پناهگاه و امکانات آموزشی می‌دهد و اکثر کشته شدگان داعش شهروندان این کشور‌ها هستند.
والی کابل گفت اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد داعش دست‌پرورده ایالات متحده امریکا است.
در این بین برخی کارشناسان تاکید دارند که نقشی که داعش در حال حاضر در افغانستان ایفا می‌کند، همان نقشی است که نظامیان امریکایی به بهانه تأمین امنیت در افغانستان بازی می‌کردند.

آن‌ها معتقدند که امروز داعش مورد حمایت امریکا و متحدانش است. چیزی که در حال حاضر در افغانستان خود را نشان می‌دهد، مشاهده گسترش حرکت‌ها و ساختار‌های تروریستی، از جمله داعش است.

امریکا و متحدانش، از جمله انگلیس به‌طور قطع از داعش حمایت می‌کنند.

در این چارچوب پیدایش داعش خراسان که یکی از نگرانی‌های کشور‌های آسیای میانه نیز می‌باشد، سیاستی است که امریکا در این منطقه دنبال کرده است.
باید یاد آوری کرد که طراحی تشکیلات داعش درون CIA شکل گرفته است، این موضوعی نیست که خودمان ادعا کنیم؛ اسناد و اعترافات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد سازماندهی داعش، در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا انجام شده است. همان‌طور که طراحی سازماندهی طالبان پاکستان هم این‌گونه انجام شد. رئیس سازمان اطلاعاتی فرانسه در خاطرات خود در کتاب جنگ جهانی چهارم می‌گوید که چگونه با امریکایی‌ها هماهنگ کرده، طرح را خود داده، پول را هم از دولت‌های عربی گرفته و امریکایی‌ها هم آن را به اجرا در آورده‌اند؛ بنابراین در ملاحظاتی که نسبت به تحرکات تروریستی داعش در منطقه وجود دارد، می‌توان رد پای بازیگری ایالات‌متحده را مشاهد کرد؛ بازیگری که نمی‌توان انکار کرد که عملکرد این کشور در عراق و افغانستان، زمینه ساز ایجاد و تقویت داعش شده است.
امریکایی‌ها در پی خارج کردن نیرو‌های خود از افغانستان، زمینه را برای فعال کردن دوباره داعش در منطقه تدارک می‌بینند. بی‌تردید سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب از نفوذ زیادی در حلقه‌های تروریستی از نوع داعش و طالبان برخوردارند و از این گروه‌ها به گونه گسترده‌ای در جنگ‌های نیابتی بهره می‌برند، از این‌رو می‌توان گسترش فعالیت داعش در آسیای‌میانه و تشدید تحرکات علیه کشور‌هایی همچون ایران را بخشی از برنامه امریکا مبنی بر انتقال جنگ علیه ایران از افغانستان به آسیای‌میانه دانست که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب با همکاری شماری از نهاد‌های مرتبط در کشور‌های منطقه می‌کوشند آن را اجرایی کنند. از این منظر، گروه اصلی داعش و زیرشاخه‌های آن، بازیگر غرب در ظرف بزرگ‌تری هستند و کشور‌های آسیای‌میانه در وسط این بازی قرار گرفته و نشان داده‌اند که ظرفیت گسترش این بازی را به قلمرو‌های تازه دارند.
بر همین اساس است که گزارش اخیر سازمان ملل متحد که از وجود حدود سه هزار تروریست داعشی در افغانستان خبر داد، ثابت کرد داعش در افغانستان همچنان زنده است و می‌کوشد فرصت سربازگیری از نقطه به نقطه جغرافیای منطقه را برای خود فراهم کند؛ امری که با توجه به ملاحظات امنیتی جمهوری اسلامی در قبال وضعیت جاری افغانستان پس از قدرت‌گیری طالبان، مخاطرات امنیتی پیدا و پنهانی را برای کشورمان به تصویر می‌کشد.
هر چند تبدیل شدن «داعش خراسان» به یک چالش امنیتی برای طالبان در افغانستان، این فرصت و بهانه را به طالبان داده تا خود را در منطقه‌ای که خاستگاه جنبش‌های مسلح تروریستی است، گروهی معتدل‌تر و معقول‌تر نسبت به داعش معرفی کند، اما این به آن معنی نیست که خیال ایران بابت بروز تنش‌های احتمالی و خارج از کنترل دیگر شاخه‌های داعش از مرز‌های مشترک با افغانستان آسوده باشد.
این در حالی است که پس از قدرت‌یابی دوباره طالبان در افغانستان، مسئولان این گروه بار‌ها تأکید کرده‌اند که تهدید «داعش خراسان» در افغانستان همچون گذشته نیست و حتی برخی ادعای ریشه‌کن شدن این گروه را بر زبان آورده‌اند، اما علاوه بر آمار سازمان ملل، گزارش‌های محرمانه‌ای که نهاد‌های اطلاعاتی امریکا منتشر کرده‌اند، نشان از بقای این جریان خشن و فعالیت‌های مخفیانه آن‌ها در افغانستان دارد.

فتنه انگیزی در سوریه و عراق
علاوه بر افغانستان، مقامات جنایتکار آمریکا به دنبال فعال سازی داعش در سوریه و عراق هم هستند. تا جاییکه روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که منابع روس تأکید کرده‌اند که امریکا حمایت تازه‌ای از عناصر داعش در بخش‌هایی از خاک سوریه به عمل آورده و سرّ فعال شدن عناصر داعش بعد از چهار ماه، حمایت امریکاست.

طبق گزارش این روزنامه لبنانی، «عناصری از گروهک داعش طی کمتر از چهل و هشت ساعت گذشته، دو حمله به مواضع ارتش سوریه و نیرو‌های متحد آن در دو ولایت رقه (شمال) و دیرالزور (شرق) انجام داده‌اند. این حملات نشان می‌دهد که داعش در حال بازیابی فعالیت نظامی خود در بادیه [صحرای]سوریه [در شرق این کشور]است».
روزنامه الکترونیکی رأی الیوم هم تایید کرد که آمریکایی‌ها پس از وقفه کوتاه مدت، بار دیگر حمایت از گروه تروریستی داعش و تجهیز تسلیحاتی آن را با قدرت بیشتری در سوریه و عراق آغاز کرده‌اند و این بار هم به دنبال قمار دیگری بر سر این گروه هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار