کد خبر: 1179554
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با افزایش تعداد 40 نفر نماینده و توزیع آن، برابر امر مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی، بتوانیم عدالت انتخاباتی را به صورت نسبی اجرایی کنیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی،‌ در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، به تشریح جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: بر اساس اصل 64 قانون اساسی، در هر 10 سال، 20 نفر نماینده می‌تواند به مجلس شورای اسلامی، اضافه شود اما متاسفانه در بیش از دو دهه‌ گذشته، تعداد نمایندگان هیچ افزایشی پیدا نکرده است.

جوکار با بیان مشکلات رخ‌داده در عدم تغییر حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان، گفت: در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، افزایش جمعیت داشته‌ایم و خیلی از حوزه‌های انتخابیه از لحاظ تقسیمات کشوری جابجایی داشتند. مثلا ممکن است در حال حاضر، یک بخش یا حتی یک شهرستان از استان دیگر، با یک بخش یا شهرستانی از استان دیگر، یک حوزه انتخابیه تشکیل داده  باشند که این خلاف قانون تقسیمات کشوری است و این احتیاج به اصلاح دارد.

وی افزود: بعضی از حوزه‌های انتخابیه، با توجه به رشد جمعیت، افزایش جمعیت چشمگیر داشته یا بعضی از حوزه‌های انتخابیه، پراکندگی‌هایی که دارن و جمعیت‌هایی که تمرکز پیدا کردن در حوزه های جغرافیایی، وسعت زیادی را اشغال کرده اند. لذا در شروع مجلس یازدهم، این موضوع مطرح بود که افزایش تعداد نمایندگان مجلس، براساس اصلاح حوزه‌های انتخابیه و هم افزایش تعداد نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه‌ای که بر اساس شاخص‌هایی مثل جمعیت، پراکندگی جمعیت، مسایل امنیتی و محرومیت هستند، انجام شود.

رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها اظهار کرد: کمیسیون شوراها، با استفاده از نظرات دستگاه‌های نظارتی، وزارت کشور، مراکز پژوهشی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس،  یک کار دقیق و فنی در مورد این طرح انجام داد و نهایتا فردا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است و امیدوارم این افزایش 40 نفر نماینده‌ که در طرح پیشنهاد شده، تحقق پیدا کند و در صحن مجلس رای بیاورد تا مشکلاتی که در حوزه‌های انتخابیه داریم، رفع شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر حوزه انتخابیه‌ای داریم که بالای 700 هزار نفر جمعیت در 3 شهرستان دارشته و تنها یک نفر نماینده دارد؛ یا حوزه‌ انتخابیه‌ای داریم با 6 شهرستان که یک نماینده دارد. اینها مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

جوکار با بیان اینکه افزایش تعداد نمایندگان، یک مطالبه مردمی است، گفت: مردم هم زمانی که به نماینده خود رای می‌دهند، می‌خواهند با وی ارتباط داشته باشند و توزیع تعداد نمایندگان  باید به گونه‌ای باشه که همه‌ مردم به راحتی بتوانند از ارتباطی که با نماینده دارند و مشکلاتی که می‌خواهند با وی مطرح کنند، برخوردار شوند.

وی یادآور شد: بر اساس بند اول سیاست‌های کلی انتخابات که در سال 1395  توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، عدالت انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه در کشور، باید تحقق یابد و با اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم که با تصویب این طرح افزایش و اصلاح حوزه‌های انتخابیه، ما 100 درصد عدالت را می‌توانیم برقرار کنیم، چراکه ممکن است مثلا در شرایط قبل، بعضی از حوزه‌های انتخابیه از نظر جمعیتی تعداد  کمتری داشته باشند ولی تعداد نمایندگان آن زیاد باشد و این موارد را با توجه به شرایطی که وجود دارد، فعلا تغییری ندادیم ولی امیدواریم با افزایش تعداد 40 نفر نماینده و توزیع آن، برابر امر مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی، بتوانیم عدالت را به صورت نسبی اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: در طرح مذکور، افزایشی در تعداد نمایندگان شهر تهران نخواهیم داشت اما به شهرستان‌های استان تهران، با توجه به تمرکز جمعیت در این مناطق، بین 4 تا 6 نفر افزایش تعداد را پیشنهاد کرده‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار