کد خبر: 1178789
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
آمریکایی‌ها پس از وقفه کوتاه مدت، بار دیگر حمایت از گروه تروریستی داعش و تجهیز تسلیحاتی آن را با قدرت بیشتری در سوریه و عراق آغاز کرده‌اند و این بار هم به دنبال قمار دیگری بر سر این گروه هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، همزمان با تشدید حملات داعش و تحرکات آمریکا در سوریه، چندی پیش پایگاه‌های آمریکایی یکی پس از دیگری در شرق سوریه هدف حمله قرار گرفت.

گروه موسوم به «مقاومت مردمی در منطقه شرقی» سوریه در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه‌های آمریکا را برعهده گرفت. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد پایگاه آمریکا در میدانی نفتی «العمر» با چهار راکت، پایگاه آمریکا در میدان گازی «کونیکو» -بزرگترین میدان گازی سوریه- با پنج راکت و در نهایت پایگاه آمریکا در منطقه «الشدادی» با یک راکت هدف حمله قرار گرفت.

از سوی دیگر، حملات داعش در هفته‌های اخیر همزمان با تحرکات آمریکا در سوریه تشدید شده است. عناصر داعشی در روز‌های اخیر یک اتوبوس حامل نظامیان سوری را هدف قرار دادند که طی آن، دست‌کم بیست نظامی سوری جان باختند. داعش در دهم مردادماه نیز در حمله‌ای تروریستی، یک کاروان نفتی سوریه را در شمال این کشور هدف قرار داد. چند روز پیش از این حمله نیز داعش دو عملیات در منطقه «السیده زینب» دمشق انجام داده بود که به دنبال آن، شش نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

خیام الزعبی نویسنده سوری با انتشار یادداشتی در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به اهداف تحرکات آمریکایی و فعالسازی گزینه استفاده مجدد از داعش توسط این کشور پرداخت و نوشت، حوادثی که در شمال و شرق سوریه که در خارج مناطق تحت کنترل این کشور رخ می‌دهد، قطعا به سود نفوذ آمریکاست. واشنگتن خواستار بی‌ثباتی و ناامنی سوریه است و با حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در پی تحقق این مسئله است.

به گزارش این روزنامه، تلاش آمریکا برای بستن نوار مرزی سوریه با غرب عراق (استان الانبار) مهر تأیید دیگری بر توطئه‌های واشنگتن علیه دمشق است. در کنار این مسئله، تجهیزات جنگی نیرو‌های امریکایی از پایگاه عین الاسد عراق وارد خاک سوریه شده است. عملیات‌های شناسایی آمریکایی‌ها در مناطق غرب عراق به سمت اراضی سوریه هم افزایش یافته و همین اقدام، نشانگر نقشه جدیدآنان است که هنوز جزئیات آن مشخص نیست، بلکه به صورت کامل، محرمانه است.

بنا بر این گزارش، نیرو‌های آمریکایی طی چندین مرحله، تروریست‌های داعش را به دو منطقه انتقال دادند. آمریکایی‌ها ایتدا آنان را از طریق بالگرد به پایگاه الشدادی و میدان نفتی العمر انتقال دادند. مقصد دوم آنان، گذرگاه مرزی «سیمالکا» بود که الحسکه سوریه را از عراق جدا می‌کند. نظامیان واشنگتن، ۱۵۰ نفر از تروریست‌های خارجی داعش را در این مناطق مستقر کردند. آمریکایی‌ها همچنین در هفته‌های اخیر اقداماتی کردند که نشان می‌دهد به دنبال حضور طولانی این نیرو‌ها هستند.

رأی الیوم با اشاره به اینکه واشنگتن برای درگیری در مرحله آینده آماده می‌شود، در ادامه نوشت، آمریکا به شدت نگران اجرای نقشه روسیه و جمهوری اسلامی ایران است؛ به نحوی که اگر این نقشه اجرایی شود، حضور آمریکایی‌ها در شرق سوریه بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود و در نتیجه این حملات باعث تضعیف قدرت نیرو‌های آمریکایی و در نتیجه خروج از سویه خواهد شد.

یک مقام آمریکایی در پنتاگون هم اخیرا مدعی شد: ارزیابی من و برخی شواهدی که در تایید آن داریم، این است که در حالی که روسیه و ایران به هم نزدیک‌تر شده‌اند، این علاقه در دو طرف وجود دارد که ما را از سوریه بیرون برانند تا بر ما کارزار فشار اعمال کنند (جزئیات بیشتر). آمریکایی‌ها به همین دلیل مدعی هستند که خود را برای «حملات انتقامگیرانه» آماده می‌کنند و حضور نظامی خود را در شرق سوریه افزایش خواهند داد تا بتوانند کنترل گذرگاه‌های مرزی عراق و سوریه را در دست گیرند.

به گزارش این روزنامه، اقدامات مقدماتی آمریکایی‌ها با تسلط کامل بر شهر بوکمال آغاز می‌شود تا از این طریق مرز‌های سوریه و عراق را تا حد زیادی ببندند و مرز‌های عراق را به اشغال خود درآورند. آنان در تلاش هستند نظامیان سوریه و عراق را از مرز‌ها دور کنند و در کنار آن، برای انحلال سازمان الحشد الشعبی یا دستکم خلع سلاح آن، نهایت توان خود را به کار گیرند. لذا، امروز، احتمال درگیری مقاومت مردمی سوریه با آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری است. حملات اخیر مقاومت هم حامل این پیام بود که برای عقب راندن نظامیان آمریکا، در نهایت آمادگی قرار دارند.

بنا بر این گزارش، این‌ها واقعیت جدید در سوریه هستند. حل و فصل اختلاف برخی از افراد مسلح با دولت سوریه هم وضعیت میدانی را به سود ارتش سوریه تغییر خواهد داد؛ لذا جنگ دیرالزور، سرنوشت مرحله آینده را رقم خواهد شد. آمریکاییها، اما مطابق معمول از تاریخ درس نمی‌گیرند و نمی‌دانند که ملت‌ها سیاست تحقیر و محاصره را نخواهند پذیرفت. همین مسائل باعث شده است که محور مقاومت هم به دنبال دفاع از آرمان‌های خود باشد. سوریه باید در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به پیروزی برسد و جز این، هیچ چاره‌ای ندارد.

منابع روس هم اخیرا تأکید کردند که آمریکا حمایت تازه‌ای از عناصر داعش در بخش‌هایی از خاک سوریه به عمل آورده و سرّ فعال شدن عناصر داعش بعد از چهار ماه، حمایت آمریکاست. افزایش قابل ملاحظه حملات داعش به مواضع ارتش سوریه و غیبت این عناصر در مناطق تحت اشغال آمریکا، صحت اطلاعات روسیه را ثابت کرد.

منابع میدانی در این زمینه گفتند: آمریکا حمایت از این عناصر را افزایش داده تا از این طریق، ارتش سوریه، روس‌ها و ایرانی‌ها را در بادیه که نقطه ارتباط سوریه و عراق است، زیر فشار بگذارد تا اینکه نیروهایش [متحد آمریکا]که دارد روی تأسیس آن‌ها کار می‌کند، آماده شوند... ارتش سوریه و متحدانش، حتما بر سر راه چنین پروژه‌هایی خواهند ایستاد و با آغاز پاکسازی، هر گروهی از داعش در منطقه را از بین خواهد بود».

منابع مطلع تأکید کردند که آمریکا قصد دارد خط ارتباط مرزی سوریه و عراق را قطع کند. «جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه با بیان اینکه نیرو‌های این کشور از سوریه خارج نمی‌شوند، اذعان کرد، «ما در التنف [سوریه]حضور داریم تا مسیر اصلی بین دمشق و تهران را در جنوب [سوریه]قطع کنیم. در دوره ترامپ نیز حرکاتی صورت گرفت تا به نظام بشار اسد، فشار وارد شود».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار