کد خبر: 1178289
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
منابع روس برآورد کردند
تنش‌ها در سوریه رو به افزایش است. از یک طرف، محل استقرار نظامیان امریکایی در شرق سوریه هدف قرار گرفته که منابع امریکایی آن را به اتحاد حامیان دولت سوریه نسبت می‌دهند و از طرف دیگر، حومه دمشق شنبه شب، محل انفجار‌هایی بود که روس‌ها می‌گویند ناشی از حمله موشکی از سمت سرزمین‌های اشغالی است. همزمان، ناو‌های جنگی روسیه روز شنبه در پاسخ به عملیات‌های تروریستی داعش در سوریه، یکی از مقر‌های این گروه تروریستی را در شمال سوریه منهدم کردند.

نیرو‌های تیپ حشدالشعبی روز شنبه برای تأمین امنیت صحرای البعج در مرز عراق و سوریه مستقر شدند. این یک نشانه از تشدید تنش‌ها در در سوریه است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش کرد که چندین انفجار سحرگاه یک‌شنبه در اطراف دمشق به وقوع پیوسته است. منابع امنیتی نزدیک به روسیه می‌گویند که این انفجار‌ها در اثر شلیک موشک‌های جنگنده‌های اسرائیلی به وقوع پیوسته است. به گزارش اسپوتنیک، یک منبع امنیتی بلندپایه گفته که پدافند هوایی سوریه موفق شد حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سمت دمشق را دفع کرده و اکثر این موشک‌های متجاوزان را قبل از اصابت به اهداف مورد نظر منهدم کنند. با این حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی شده که چند انبار موشک متعلق به متحدان ایران در نزدیکی دمشق هدف قرار گرفته است.
همزمان، تنش‌ها بین امریکا و روسیه نیز در سوریه رو به افزایش است. بامداد یک‌شنبه پایگاه اشغالگران امریکایی در میدان گازی «کونیکو» واقع در شرق سوریه حداقل مورد دو حمله راکتی قرار گرفت که ظرف ۲۴ ساعت منتهی به بامداد دیروز، دومین حمله به حساب می‌آید. میدان گازی کونیکو از جمله میدان‌های گازی بزرگ سوریه در ۲۰ کیلومتری شمال دیرالزور است که تحت اشغال نظامیان امریکایی قرار دارد. آن‌ها چند سال است که در آنجا مشغول سرقت نفت سوریه هستند. با افزایش تنش‌ها در سوریه، امریکا در ماه‌های گذشته تجهیزات و مهمات بیشتری به پایگاه‌های خود در شرق و شمال شرق سوریه ارسال کرده و از نیرو‌های خود خواسته به منظور مقابله با تهدیدات در وضعیت آماده‌باش باشند. به نظر می‌رسد حمله به پایگاه‌های امریکا در شرق سوریه، به تلافی حملات اخیر به نیرو‌های ارتش سوریه است که داعش آن را انجام داده ولی دولت سوریه، امریکا را متهم آن می‌داند. تشدید تنش‌های اخیر میان روسیه و امریکا در سوریه بیشتر بر منطقه التنف و اطراف آن متمرکز شده است. منابع میدانی دیروز در گفتگو با روزنامه الاخبار لبنان گفتند که تشدید تنش در نتیجه دستیابی روسیه به اطلاعات موثق درباره حمایت امریکا از عناصر داعش در منطقه موسوم به «۵۵ کیلومتر» و ترغیب آن‌ها به حمله به ارتش سوریه از این منطقه صورت گرفته است. وزارت خارجه سوریه هم دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های امریکایی مسئول تشدید تنش نظامی در شرق سوریه هستند و «از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و مسئول عملیات گروه‌های تروریستی علیه نظامیان ارتش سوریه در استان دیرالزور هستند.» دست‌کم ۳۳ نظامی سوری در ۱۰ آگوست در جریان کمین اتوبوسی که در نزدیکی شهر المیادین در ۳۶۸ کیلومتری پایتخت دمشق قرار داشت، کشته شدند که به گفته وزارت خارجه سوریه عامل انفجار، کسانی‌اند که «امریکا از آن‌ها به عنوان ابزاری برای اجرای طرح‌های خود در سوریه و کل منطقه استفاده می‌کند.» در حالی که دیروز اعلام شد نیرو‌های تیپ حشدالشعبی برای تأمین امنیت صحرای البعج در مرز عراق و سوریه مستقر شده‌اند، کاری که برای جلوگیری از عبور و مرور تروریست‌ها بین عراق و سوریه انجام شده. خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش کرد که شنبه شب ناو‌های جنگی روسیه مواضع گروه تروریستی داعش را در عمق صحرای سوریه هدف قرار داده‌اند.
به طور موازی، آسمان سوریه نیز محل تنش امریکا با روسیه است. وادیم کولت، معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه شامگاه شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: هواپیما‌های ائتلاف تحت رهبری امریکا که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، همچنان به ایجاد موقعیت‌های خطرناک در آسمان سوریه ادامه می‌دهند و پرواز‌هایی را مغایر با پروتکل‌ها برای جلوگیری از برخورد و نقض حریم هوایی سوریه انجام می‌دهند. مرکز آشتی روسیه در سوریه گزارش داد که هواپیما‌های ائتلاف امریکا طی روز گذشته ۱۴ بار پروتکل‌های حریم هوایی سوریه را نقض کرده‌اند. در حالی که تنش‌ها در سوریه رو به افزایش است، برخی منابع می‌گویند نیروی دریایی امریکا از شناور‌های تجاری خواسته از ورود به آب‌های ایران خودداری کنند. روزنامه روسی ایزوستیا در گزارشی مدعی شده که امریکا در حال بررسی عملیات نظامی جدید در سوریه است و قصد دارد مسیر تدارکات تسلیحاتی ایران را که از عراق به سوریه و لبنان می‌گذرد، قطع کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار