کد خبر: 1178717
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
عملیات جنایتکارانه حمله به حرم مطهر شاهچراغ نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده، در منافات با مفاد مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار می‌گیرد.

اختصاصی جوان آنلاین، پدیده تروریسم بین المللی همچنان امنیت و حاکمیت کشور را تهدید می‌کند، هم چنین شروع به تهدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زندگی در درون کشور کرده و این تهدیدات تغییراتی برچهره و ویژگی‌های کشور و نیز سیاست‌های آن در منطقه و تمام جهان می‌گذارد.
این پدیده یک واقعیت جدید را در روابط بین المللی میان کشور‌ها تحمیل کرده است که در ایجاد ائتلاف  و محور‌ها به منظور مقابله با آن و متوسل شدن به قدرت به صورت جمعی یا فردی که با حمایت و پشتیبانی جامعه بین المللی انجام می‌گیرد، نمود می‌یابد.
در این میان، در اوایل این هفته یک فرد مسلح که قصد ورود به حرم شاه‌چراغ را داشت به زائران حمله کرد که در پی آن یک نفر به نام «غلام‌عباس عباسی» که از خادمان حرم بود در محل حادثه به شهادت رساند و هشت نفر را مجروح کرد که یکنفر از آن‌ها به نام محمد جهانگیری پس از دو بار عمل جراحی به علت شدت جراحات وارده و علی رغم تلاش‌های صورت گرفته کادر درمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پس از این جنایت گروهک تروریستی داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت. تروریست‌های داعشی در زمان حیات حکومت خود در عراق و سوریه به مجلس و حرم امام خمینی (ره) در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ حمله تروریستی انجام دادند. همچنین یک حمله مسلحانه نیز در محوطه حرم شاه‌چراغ شیراز اتفاق افتاد که در ۴ آبان ۱۴۰۱ بود. در نتیجه آن حمله خونبار ۱۳ نفر شهید و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند به گونه‌ای که دبیرکل سازمان ملل متحد این حادثه را تروریستی دانست.
حالا باید تاکید کرد که دولت‌های حامی تروریست که حامی و میزبان گروهک‌های تروریستی هستند حتما با این جنایتکاران شریک هستند و از مراجع حقوقی و قضایی بین المللی پیگیری خواهد شد تا آن‌ها به سزای اعمال خود برسند.
جمهوری اسلامی ایران از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم و جولانگاه گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی بوده و در این مدت، بیش از ۱۷۰۰۰ انسان بی گناه به دست آنان شهید و یا به شدت مجروح شده اند. در این میان، بیشترین ترور‌ها که مصداق جنایت علیه بشریت است، توسط گروهک تروریستی منافقین در ایران انجام شده است.
این ترورها، نقض آشکار قواعد آمره و غیرقابل تخطی حقوق بین‌الملل از جمله منع توسل به زور (مندرج در بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد) بوده و باعث نقض قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل بشر از جمله حق حیاتِ مندرج در ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی گردیده و بر این اساس، موجبات مسئولیت بین‌المللی آمران و حامیان و همچنین مسئولیت کیفریِ مجریان، مباشران، معاونان و شرکای این جنایت را به دنبال خواهد داشت.
به جرأت می‌توان اذعان داشت که سکوت جامعه بین‌المللی و به ویژه کشور‌های مدعی حقوق بشر در برابر پدیده شوم تروریسم و برخورد تبعیض‌آمیز با آن و تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد، اولین و اصلی‌ترین علت ارتکاب سریالی و مستمر جنایت تروریسم و اشاعه تروریسم در سراسر جهان، از جمله ترور اخیر، است. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که در برابر فجیع‌ترین عملیات‌های تروریستی در ایران سکوت اختیار می‌کنند و چشم خود را بر ترور بیش از هفده هزار نفر انسان بی‌گناه در ایران می‌بندند و بعضاً با اعطای مصونیت به تروریست‌ها، کشور‌های خود را به پایگاه امنی برای آن‌ها مبدل نموده‌اند، قطعاً و یقیناً بانیان اصلی اشاعه تروریسم در جهان بوده و مسئولیت بین‌المللی ناشی از اقدام متخلفانه بین‌المللی دارند.
آثار سوء ناشی از استمرار تروریسم دولتی و به چالش کشیدن حکومت قانون، علاوه بر رشد فزاینده و سیستماتیک نگرانی جامعه بین‌المللی، بدون شک به کشور‌های قربانی تروریسم محدود نبوده و دامنه آن به سایر کشور‌ها کشیده خواهد شد؛ واقعیت تلخی که ترجمان مسئولیت بین‌المللی تمامی کشور‌ها خصوصاً سازمان‌های بین‌المللی در واکنش و عدم سکوت در قبال این پدیده شوم است.
اما آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با ترویسم دست به حذف فیزیکی بزرگ‌ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت زده است. آخرین مثال در این زمینه، حمله تروریستی در حرم شاهچراغ بوده که از نظر جمهوری اسلام ایران، نمونه‌ای از تروریسم دولتی و جنایتی آشکار در نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل محسوب می‌گردد. همانگونه که نمونه‌های مشابه از سوی گزارشگران موضوعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تاکید قرار گرفت، عملیات جنایتکارانه حمله به حرم مطهر شاهچراغ نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده، در منافات با مفاد مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار می‌گیرد.
اکنون مقامات آمریکایی که به اذعان خود بانیان گروهک تروریستی داعش هستند باید بدانند که دروغین بودن ادعای آن‌ها در مبارزه با تروریسم و حمایت از حقوق بشر افشا شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار