کد خبر: 1177814
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه باید شتاب پوشش بیمه در این صندوق بیشتر از آمارها شود، گفت: با آغاز دولت سیزدهم شاهد پوشش ۵۶۱ هزار بیمه شده در صندوق هستیم و اگر این روند در جذب بیمه‌شدگان جدید در دولت‌های قبل دنبال می‌شد، اکنون ۵ میلیون بیمه شده داشتیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بیمه شده یکی از بزرگترین صندوق‌های بیمه اجتماعی در کشور به شمار می‌رود که به منظور افزایش ضریب پوشش بیمه اجتماعی در کشور راه اندازی شده است. 

از زمان آغاز دولت سیزدهم تاکنون این صندوق توانسته شاهد جذب ۵۶۱ هزار بیمه شده جدید باشد به طوری که در عملکرد ۱۷ ساله این صندوق این میزان جذب بی نظیر بوده است. 

در سال ۱۴۰۱ ما توانستیم ۳۱۸ هزار و ۸۹۵ بیمه شده جدید از روستا‌ییان و جامعه هدف خود را تحت پوشش این صندوق قرار دهیم. این میزان جذب بیمه شده جدید نیز در ۱۷ ساله گذشته از زمان بدو تاسیس صندوق بسیار بی‌نظیر بوده و اگر این روند در جذب بیمه‌شدگان جدید در دولت‌های قبل دنبال می‌شد باید ما تاکنون بالغ بر۵ میلیون بیمه شده در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر داشتیم.

به منظور پرسش و پاسخ درباره آخرین رخدادهای واقع شده در این صندوق با «بیت‌الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر» گفت‌وگو کردیم.

مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

شتاب در حرکت صندوق

فارس: عملکرد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را چگونه می‌بینید؟

صندوق در مسیر تحقق اهداف دولت مردمی سیزدهم با شتاب ،سرعت و فاصله مناسبی در حال حرکت است. به طوری که شاخص‌های کمی نشان می‌دهد که انصافاً در دولت چه در بحث جامعه هدف تحت پوشش و چه در بحث اعتبار و بهبود کیفی و کمی، صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خوش درخشیده است.

تماماً اهداف و برنامه­ های این صندوق براساس منویات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی تأمین اجتماعی، اسناد بالادستی و سیاست­های دولت سیزدهم طرح ریزی، پیگیری و محقق می‌شود و انصافاً در بعد کمی و کیفی و با حمایت های دولت توانسته ایم اقدامات و دستاوردهای مهم و ارزشمندی را به دست آوریم که این اقدامات موجبات رضایتمندی مردم از دولت سیزدهم را فراهم کرده است.

رضایتمندی جامعه صندوق از اقدامات دولت سیزدهم

فارس: رضایتمندی عملکرد صندوق چه پیامدهایی را در پی دارد؟

رضایتمندی جامعه صندوق از اقدامات دولت سیزدهم موجب شده تا میزان عضویت و مشارکت مردم در این صندوق به طور چشم گیری بالا رود. مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار صندوق قرار گرفته است تدوین برنامه عملیات صندوق منطبق بر برنامه تحولی دولت و وزارتخانه متبوع بوده است، پایداری صندوق، محاسبات بیمه ای و اکچوئری در راس اهداف، اولویت‌ها و برنامه راهبردی و عملیاتی صندوق قراردارد.

تمام همت وتلاش ما این است که با توجه به تاکید ویژه بر مباحث مطالعات و پژوهش­های علمی، پایداری مالی صندوق، بهبود و ارتقا شاخص بسیار مهم نسبت پشتیبانی، سرمایه گذاری مناسب دربازار بورس و با خرید سهام ارزشمند، ضمن صیانت از امانتی که روستاییان و عشایر با عضویت نزد این صندوق به ماه سپرده ­اند، بتوانیم ضمن جلوگیری از ورود صندوق به چالش و مشکلات موجود در حوزه صندوق­های بازنشستگی، آینده روشن و مناسبی را پیش روی صندوق و بیمه شدگان آن ترسیم نماییم.

 ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بیمه شده در صندوق

فارس: جایگاه صندوق بیمه روستایی را چگونه می بینید و نقشه راه این صندوق را تشریح بفرمایید.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بیمه شده  یکی از بزرگترین صندوق های بیمه اجتماعی در کشور است، و ما در دولت سیزدهم و با هدف جهاد تبیین، ایجاد روحیه امید و نشاط متاثر از خدمات نظام در بین جامعه هدف و مردم، افزایش ضریب پوشش بیمه اجتماعی در کشور، قرارگاه کرامت را راه­اندازی نمودیم و تلاش کردیم به بهره­گیری از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه در کشور، به معنای واقعی تحول را در صندوق ایجاد کنیم.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بیمه شده  یکی از بزرگترین صندوق های بیمه اجتماعی در کشور است

 

روایتی از کوتاهی دولت‌های قبل در بیمه کردن روستاییان

فارس: رشد آماری بیمه شدگان صندوق را چگونه می‌بینید و آیا صندوق توانسته به شکوفایی مورد نظر در برنامه 5 ساله برسد؟

از زمان آغاز دولت سیزدهم تاکنون ما شاهد پوشش ۵۶۱ هزار و ۸۸۶ نفری بیمه شدگان در صندوق هستیم و این معناست که با این اقدام توانستیم ۲۶ درصد از عملکرد ۱۷ ساله صندوق را رقم بزنیم. اقدامی که توانست در مقایسه با عملکرد دولت‌های گذشته بی‌نظیر باشد.

در سال ۱۴۰۱ ما توانستیم ۳۱۸ هزار و ۸۹۵ بیمه شده جدید از روستا‌ییان و جامعه هدف خود را تحت پوشش این صندوق قرار دهیم. این میزان جذب بیمه شده جدید نیز در ۱۷ ساله گذشته از زمان بدو تأسیس صندوق بسیار بی‌نظیر بوده و اگر این روند در جذب بیمه‌شدگان جدید در دولت‌های قبل دنبال می‌شد باید ما تاکنون بالغ بر۵ میلیون بیمه شده در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر داشتیم.

 از زمان آغاز دولت سیزدهم شاهد پوشش ۵۶۱ هزار و ۸۸۶ نفری بیمه شدگان در صندوق هستیم.باید تاکنون بالغ بر۵ میلیون بیمه شده در این صندوق داشتیم

اعتماد دوباره روستاییان به بیمه صندوق اجتماعی

فارس: به دنبال استقبال و رضایتمندی از بیمه‌ روستایی؛ در حال حاضر نرخ تمدید قراردادهای بیمه ای چقدر است؟

در پایان سال گذشته نرخ تمدید قرارداد‌های بیمه‌ای ۷۶ و در سال دورتر ۶۶ درصد بوده اما ما توانستیم این عدد را به۸۴ درصد برسانیم این یعنی اعتماد جامعه هدف (کشاورزان،روستاییان و عشایر) به صندوق بیمه اجتماعی این مهم ترین دستاورد ما و طبیعتاً همان هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم.

پوشش ۴۱درصدی زنان روستایی در صندوق بیمه اجتماعی

فارس: چقدر از بیمه شدگان صندوق را زنان تشکیل می‌دهند و صندوق بیمه روستایی چه قدم‌هایی را برای زنان برداشته است؟

یکی از سیاست‌هایی که ما در صندوق به دنبال آن بودیم توزیع عادلانه بیمه در میان جنسیت‌ها است. باید تأکید کنم که زنان روستایی دوشادوش مردان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کنند و حق دارند از خدمات در نظر گرفته شده دولت بهره‌مند شوند. از این‌رو توانسته‌ایم از کل بیمه‌شدگان صندوق در دولت سیزدهم ۲۲۹ هزار و ۹۰۷ نفر از زنان را تحت پوشش این بیمه قرار دهیم که به طور کلی ۴۱درصد از جمعیت صندوق تأمین اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند.

ما همچنین آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت را تدوین کردیم که نهایتاً در دولت سیزدهم به تصویب رسید و این یک فرصتی بود تا بتوانیم زنان و مادران غیر شاغل ساکن در روستاها و مناطق عشایری را تحت پوشش این صندوق قرار دهیم و قرار است حق بیمه این زنان از سوی دولت پرداخت شود.

براساس آمار ثبت‌احوال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زنان و مادران غیرشاغل در روستا‌ها  ومناطق عشایری می توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی در صندوق بر اساس ماده (۲۱) قانون حمایت از خانواده قرارگیرند که قرار است با تخصیص بودجه و اعتبار مورد نیاز ما بتوانیم این مهم را اجرایی نماییم.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زنان و مادران غیرشاغل در روستا‌ها ومناطق عشایری می توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی در صندوق قرارگیرند

اجرای طرح تکمیلی درمان نیز یکی از اقدامات شاخص صندوق در دولت سیزدهم به شمار می‌آیدکه ما در مرحله نخست و به طور آزمایشی مستمری بگیران سه استان کشور را تحت پوشش این بیمه قرار دادیم و احتماً فاز دوم اجرای آن که تمامی مستمری بگیران در سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد تا پایان سال آغاز کنیم. فاز سوم نیز بیمه‌شدگان سراسر کشور هستند که از خدمات بیمه‌های تکمیلی درمان برخوردار خواهند شد.

 

چرا مردم این صندوق بازنشستگی را دوست نداشتند؟

فارس: در حال حاضر مستمری بگیران صندوق چقدر حقوق دریافت می‌کنند و آیا این میزان مستمری با حداقل حقوق بازنشستگی برابری می‌کند؟

یکی از اقدامات مهم صندوق در دولت سیزدهم افزایش سطوح درآمدی بین  ۵۷ تا۶۰ درصد در سال‌های گذشته بود. باتلاش های صورت­ گرفته و حمایت­های بی نظیر دولت و وزیر کار، سطح هشتم درآمدی صندوق منبطق برحداقل حقوق و دستمزدسال گذشته این فاصله در گذشته بسیار زیاد بودبه گونه ای که مسمتمری صندوق  حداقل حقوق و مستمری پرداختی در سال ۱۳۸۴ از ۸۰ درصد به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید.

 مقایسه مستمری پرداختی در صندوق با سرانه پرداختی یک نهاد حمایتی در سالهای اخیر بیانگر آن است که مستمری پرداختی در صندوق در سال ۱۳۸۴ ۵/۲ برابر سرانه پرداختی توسط نهاد حمایتی بوده که متأسفانه به دلیل عدم توجه به مقوله بسیار مهم سطوح درآمدی و رشد مناسب آن، این نسبت در سال ۸۴ به ۶/۰ درصد رسیده است و این مهم موجب عدم اقبال جامعه هدف به صندوق را فراهم کرده بود که با اقدامات صورت گرفته در دولت مردمی سیزدهم، شاهد رشد چشمگیر بیمه شدگان صندوق و استقبال جامعه از اقدامات و تحولات صورت گرفته هستیم.

از دیگر اقدامات مهم صندوق دردولت سیزدهم میتوان به افزایش ۲/۸ درصدی ضریب پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان  عشایر در دولت سیزدهم،  پرداخت۲۲هزار فقره تسهیلات بانک قرض الحسنه با اعتبار ۹۶۰میلیارد ریال به مستمری بگیران،ارتقا سطوح بیمه پردازی بیش ۱۰۰هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به سطوح ۳ درآمدی صندوق به منظور ارتقا سطح کیفی و کمی خدمات قابل ارایه به مددجویان بیمه شده، انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت توسعه روستاها ومناطق محروم ریاست جمهوری، استانداری­‌های کردستان، همدان، مازندران، مرکزی، زنجان، گیلان، اصفهان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، البرز، لرستان، تهران، اردبیل، معاونت امور تعاون وزارتخانه متبوع، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و وزارتخانه متبوع، سازمان امورعشایر ایران، اتاق تعاون ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، صندوق ذخیره بسیجیان، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار