کد خبر: 1175628
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
الهام علی‌اُف رییس جمهور آذربایجان خواستار همکاری ارمنستان با ابتکارات صلح جامعه بین‌المللی و رفع اختلاف مناقشه بیش از ۳۰ ساله دو کشور بر سر قره باغ شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اُف در مصاحبه با یورونیوز تهدید کرد که مقامات ارمنستان باید درک کنند که اگر نخواهند توافقنامه صلح با آذربایجان امضا کنند، وضعیت برای آن‌ها در آینده غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج، وی در ادامه سخنان تهدیدآمیز خود اعلام کرد: قبلا نیز پیامی به دولت ارمنستان رسانده و اعلام کرده‌ام که آن‌ها در شرایط انتخاب بین بهتر و بهترین قرار ندارند بلکه در شرایطی هستند که باید بین بسیار بد و قابل قبول را انتخاب کنند.

رییس جمهور آذربایجان افزود: امروز چه کسی حاضر است در میدان نبرد در این منطقه با آذربایجان مقابله کند، به ویژه زمانی که آذربایجان در دوران جنگ دوم قره باغ توان خود را نشان داده و بعد از جنگ هم قدرت دفاعی خود را افزایش داده است؟

وی با بیان اینکه شرایط ژئوپلیتیکی در جهان و منطقه به شدت تغییر کرده است، گفت: برخی از امید‌های ارمنستان به امنیت خود کاملا از بین رفته و آن‌ها اکنون به دنبال ضامن‌های امنیتی جدید هستند.

علی‌اُف با طرح این سوال که «آیا کسی هست که به خاطر ارامنه حاضر باشد با جمهوری آذربایجان بجنگد؟»، اظهار کرد: «من در این باره شک دارم.»

وی در این مصاحبه مفصل با بیان این که رهبران ارمنستان سال‌ها مردم خود را متقاعد کردند که قدرتمندترین ارتش جهان را دارند و اگر جنگ شروع شود، باکو را هم تصرف خواهند کرد، تاکید کرد: داشتن درک روشنی از وضعیت ژئوپلیتیک کنونی و توازن قوا ضروری است.

رییس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر پیام وی به ارامنه ساکن در ارمنستان بیان کرد: برای آن‌ها دروغ و تبلیغات زیاد گفته شده، ولی جنگ اخیر قره باغ همه داستان پردازی مقامات ارمنستان را نابود کرده و بسیاری از ارکان ایدئولوژیک دولت ارمنستان را نابود کرد.

وی خواستار ادغام جامعه ارمنی ساکن در قره‌باغ با ترکیب ملت آذربایجان شد و گفت: آن‌ها باید درک کنند که به عنوان بخشی از جامعه آذربایجان و با داشتن تضمین امنیتی و حقوقی از جمله حقوق آموزشی، فرهنگی، مذهبی و شهرداری، زندگی عادی خواهند داشت.

علی‌اُف همچنین تاکید کرد: ارامنه ساکن قره باغ هر چه قدر به نادیده گرفتن دولت جمهوری آذربایجان، رفتار جدایی‌طلبانه و تحرکات درباره تشکیل کشور خیالی ادامه دهند، باز وضعیت به نفع آن‌ها تغییر نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: "دولت جمهوری آذربایجان به ارامنه ساکن قره باغ به عنوان شهروندان خود داشتن یک زندگی عادی را پیشنهاد می‌کند و اگر به من گوش کنند، متوجه می‌شوند که به قولم پایبند هستم. "

رئیس جمهور آذربایجان به ارامنه ساکن در قره باغ توصیه کرد که «فریب به اصطلاح رهبران خود» را نخورند چرا که آن‌ها در جریان جنگ اخیر قره باغ هم زیاد دروغ گفتند و با گروگان گرفتن مردم ارمنی در شهر خانکندی مرکز قره باغ، به دنبال قدرت و منافع شخصی خود هستند.

وی اضافه کرد: جمهوری آذربایجان بر اساس قوانین بین‌المللی و با به رسمیت شناختن حق زندگی در اراضی متعلق به خود است و جنگ اخیر قره باغ را هم با هدف رفع اشغال ۳۰ ساله اراضی خود انجام داد، ولی بلافاصله پس از آتش بس، با ارامنه قره‌باغ تماس گرفت و مردم دو طرف آذری و ارمنی ساکن منطقه باغ تقریباً بلافاصله با هم دوست شدند.

علی‌اُف همچنین گفت: پس از خروج نیرو‌های حافظ صلح روسی از بخشی از منطقه در حومه شهر لاچین، جامعه آذربایجانی و ارمنی منطقه به راحتی با هم ارتباط برقرار کردند و این امر نشان داد که اکثر مردم عادی از هم نفرتی در دل ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار