کد خبر: 1175105
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
ترکیه و آذربایجان پروتکل همکاری برای توسعه نسل پنجم جنگنده ملی ترکیه «KAAN» امضا کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و شرکت توساش (TUSAS) ترکیه در حاشیه نمایشگاه صنایع دفاعی IDEF در استانبول یک پروتوکل همکاری امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، هدف از این پروتکل، تعریف مبانی و شرایط همکاری در زمینه تولید تسلیحات هوایی، از جمله فعالیت‌ در زمینه توسعه جنگنده نسل پنجم «کان» (KAAN) اعلام شده است؛ جنگنده‌ای که ترکیه در حال توسعه آن به عنوان جنگنده ملی است.

طبق این گزارش، این پروتکل همچنین با هدف شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های بومی جمهوری آذربایجان، فرهم‌سازی مقدمات و ملزومات تولید صنابع نظامی و تبادل تجربیات در قالب پروژه «کان» به امضا رسیده است.

به نوشته آناتولی پیش‌بینی می‌شود که شرکت توساش پس از بررسی‌های اولیه و امکان سنجی، برخی از قطعات جنگنده کان را در خاک جمهوری آذربایجان تولید کند.

خلوق گرگون، رئیس اداره صنایع دفاعی ترکیه در سخنانی در مراسم امضای این قرارداد گفت: «همکاری با جمهوری آذربایجان همچنان رو به توسعه است و دو کشور توافقنامه های مشترک زیادی در زمینه دفاعی امضا کرده‌اند».

منابع خبری ترکیه در هشتم مرداد خبر دادند که انتظار می‌رود «کان»، جنگنده بومی ترکیه پروازهای خود را در دسامبر سال جاری (آذرماه)، پنج سال زودتر از موعد مقرر آغاز کند. «تامل کوتیل» مدیر کل صنایع هوافضای ترکیه در این باره گفته بود که تاریخ انتخاب شده ۲۷ دسامبر است.

طبق گزارش رسانه‌ها جنگنده «کان» ۲۱ متر طول دارد و به لطف موتورهای دوقلوی خود می‌تواند به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ برسد. پروژه کان که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد، انتظار می‌رود سال ۲۰۲۸ به نیروی هوایی ترکیه تحویل داده شود.

صنایع هوافضای ترکیه مدعی است که این جنگنده دارای فناوری‌ها و ویژگی‌های موجود در هواپیماهای جنگی نسل پنجم است و به اهداف هوا به هوا و هوا به سطح حمله می‌کند و مجهز به قابلیت هوش مصنوعی است.

همکاری ترکیه و جمهوری آذربایجان در ساخت این جنگنده پس از آن است که «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه در ۱۸ دی ماه سال گذشته از کشورهای اندونزی، پاکستان، مالزی و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در ساخت جنگنده با ترکیه دعوت کرد.

آنکارا و باکو به خصوص پس از جنگ قره باغ در ۲۰۲۰ همکاری‌های نظامی خود را به شدت افزایش دادند و در سه سال اخیر بارها رزمایش برگزار کرده‌اند. ترکیه در جریان جنگ دوم جمهوری آذربایجان با ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کمک‌های شایان نظامی و اطلاعاتی به باکو کرد. پهپادهای ساخت ترکیه از جمله «بیرقدار» که به جمهوری آذربایجان ارسال شدند نقش مهمی در پیروزی باکو بر ارمنستان ایفا کردند.

در این راستا «یاشار گوار» وزیر دفاع ترکیه و «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان ماه گذشته نیز طی دیدار در آنکارا بر ادامه اجرای رزمایش‌های مشترک تأکید کردند.

در این راستا رزمایش هوایی مشترک میان ترکیه و جمهوری آذربایجان در یکم تیر ماه به نام «آلپان ۲۰۲۳» با مشارکت نیروی هوایی ارتش دو کشور در خاک جمهوری آذربایجان آذربایجان برگزار شد.

«ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در تاریخ پنج مرداد در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که جمهوری آذربایجان و ترکیه در حال بررسی موضوع تولید مشترک پهپاد هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار