کد خبر: 1171026
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
در حالی که وزیر علوم تحصیل برخی از متقلبین کنکور۱۴۰۰ در دانشگاه‌ها را تأیید می‌کند و مشکل را استفساریه مجلس می‌داند، برخی از نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، در هفته‌های اخیر و در حالی که آموزش عالی کشور درگیر برگزاری آزمون سراسری کنکور بود، مطرح شدن چند پرونده قدیمی و شبهه‌دار این حوزه، برخی حواشی را در فضای علمی و آموزشی کشور ایجاد کرد.

"تقلب در کنکور سال ۱۴۰۰" و سخنان عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره "بی‌عدالتی آموزشی" در کشور با استناد به گزارش کمیته ۴ نفره این شورا درباره وضعیت اقتصادی رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کشوری کنکور ۹۹ از جمله موضوعاتی بود که در هفته‌های اخیر در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شد و حواشی پیرامون آن هنوز هم ادامه دارد.

هرچند بی‌اعتبار شدن شدن صندلی دانشگاه‌ها رهاورد و نقطه مشترک این دو موضوع جنجالی بود، اما نمی‌توان از کنار این مسئله به‌راحتی گذشت که هزار نفر از افرادی که در زمان حاضر در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند، به‌روی صندلی‌ای نشستند که آن را با تقلب به دست آوردند.

ادعای تحصیل ۱۰۰۰ دانشجوی متقلب در رشته مهندسی و پزشکی کنکور ۱۴۰۰ ابتدا از سوی یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور (فارس) مطرح و عنوان شد، چون احراز تقلب این افراد طولانی شده و بعد از ثبت‌نام آن‌ها در دانشگاه‌ها نتیجه قطعی مشخص شده بود، امکان برخورد با این افراد وجود نداشت.

چند روز پس از این ادعای جنجال‌برانگیز، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم ضمن تکذیب این موضوع در خصوص آزمون ۱۴۰۱ سراسری، از پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ درباره این موضوع و تهیه استفساریه‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در تابستان ۱۴۰۱ تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است، گفت و این‌که طی آن به‌صراحت آورده شد که باید از داوطلب مشکوک به تقلب تا پیش از ثبت‌نام در دانشگاه آزمون مجدد گرفته شود.

خضریان از اجرای این قانون برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: سال گذشته برای اولین بار اجازه داده نشد کسانی که شبهه تقلب در کنکور دارند، در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند و از این افراد برای آزمون مجدد دعوت شد، براین‌اساس کسانی که در آزمون مجدد پذیرفته شدند و توانستند اثبات کنند که تخلفی در کنکور نداشته و درصد‌های آزمون را خودشان به دست آورده‌اند، در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کردند، البته افرادی هم بودند که نتوانستند درصد‌های لازم را در آزمون مجدد به دست آورند و به همین دلیل آن‌ها از ثبت‌نام در دانشگاه بازماندند.

وی در عین حال گفته است "در آزمون‌های سال‌های گذشته (قبل از ۱۴۰۱) طرز کار غلطی در سازمان سنجش وجود داشت بدین شکل که داوطلبانی که دارای شبهه تخلف و یا تقلب در آزمون سراسری بودند، می‌توانستند در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند و مانعی برای ثبت‌نام آن‌ها وجود نداشت، منتهی بعد از این‌که این افراد چند ترم در دانشگاه تحصیل می‌کردند، آن‌ها را جهت شرکت در آزمون مجدد فرا می‌خواندند. "

با وجود این بر اساس سخنان وی، استفساریه مجلس از کنکور ۱۴۰۱ قابل اجرا بوده است و دیگر اینکه قبل از کنکور ۱۴۰۱ داوطلبان دارای شبهه تقلب مانعی برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها نداشتند و بعضاً سازمان سنجش بعد از گذشت چند ترم و اثبات تقلب از آن‌ها آزمون مجدد می‌گرفته است؛ موضوعی که وزیر علوم نیز بر آن صحه ️گذاشت.

زلفی‌گل، وزیر علوم چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران اصل تحصیل برخی از متقلبین کنکور ۱۴۰۰ در دانشگاه‌ها را تأیید کرد و تأیید او باعث شد تقلب در کنکور ۱۴۰۰ دیگر نه یک ادعا بلکه به واقعیتی تلخ در تاریخ آموزش عالی کشور تبدیل شود.

طبق سخنان وزیر علوم در کنکور ۱۴۰۰ و قبل از شروع دولت جدید، نتیجه کنکور حدود ۱۰۰۰ نفر بر اثر معیار‌های سنجش، مشکوک به تقلب بوده است، اما چون فرایند بررسی طولانی شده بود و این افراد هنگام فراخوان بررسی تقلب‌شان، دانشجو شده بودند، طبق استفساریه مجلس، چون قانون صرفاً برای «داوطلبان» است نه «دانشجویان» در زمان حاضر مشغول به تحصیل هستند.

وی تأکید می‌کند آزمون سال ۱۴۰۰ مربوط به دوره قبل است، اما بعد از آن برای سال‌های بعد وقتی پاسخنامه افرادی که شائبه تخلف دارند تصحیح می‌شد، بدون اعلام اسامی، آزمون مجددی گرفته می‌شد و در صورت تأیید معرفی می‌شدند؛ بنابراین وزیر علوم با تأیید تقلب، استفساریه مجلس را دلیل ثبت‌نام داوطلبان متخلف کنکور می‌داند؛ استفساریه‌ای که دست سازمان سنجش را برای آزمون مجدد از داوطلبانی که حالا دانشجو شدند، می‌بندد.

اما روز گذشته حجت الاسلام پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اطلاعیه‌ای توپ را به زمین وزارت علوم و سنجش انداخت و دلیل سخنان وزیر علوم درباره استفساریه مجلس را برداشت غلط از این استفساریه می‌داند و در عین حال تأکید می‌کند سازمان سنجش باید در مهلت مقرر نتایج تقلب را بررسی می‌کرد تا از زمان آن نگذرد و وزارت علوم هم پس از آن اجازه ثبت‌نام در دانشگاه را به این افراد ندهد.

در این اطلاعیه خطاب به وزیر علوم آمده است: همان‌طور که شما نیز درجریان هستید استفساریه مذکور به این علت بوده که روند اشتباه و نادرست سابق که توسط سازمان سنجش صورت می‌گرفت و در آن متهمان به تقلب در آزمون سراسری، دانشجو شده و گاه پس از چندین ترم تحصیل به‌عنوان دانشجو، از آن‌ها مجدداً آزمون گرفته می‌شد، منتفی شود، لذا اساساً استفساریه مجلس مانع از آزمون مجدد از چنین افرادی نیست و این دسته از افراد نباید تا تعیین تکلیف شبهه تقلب دانشجو شوند.

ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرائم آزمون‌های سراسری، تأکید دارد که این آزمون مجدد باید قبل از دانشجو شدن فرد و در همان تابستان صورت گیرد یا دانشجو شدن این افراد برای یک ترم معلق شود تا آزمون مجددی برگزار گردد.

پژمان‌فر در نهایت همه تقصیر‌ها را گردن وزارت علوم می‌اندازد و از پیگیری این موضوع در کمیسیون متبوع خود می‌گوید: اگر متقلبی اکنون در حال تحصیل است، وزارت علوم باید پاسخگو باشد که چرا قبل از اطمینان، اجازه دانشجو شدن به آن‌ها را داده است. این اقدام توسط وزارت علوم برخلاف قانون و تخلف محسوب می‌شود و توسط کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی خواهد شد.

هرچند همه ماجرا به اینجا ختم نخواهد شد و قطعاً طی روز‌های آینده ابعاد دیگری از این موضوع از سوی طرفین بیان خواهد شد، اما با بررسی این اظهارات این چند نکته مشخص است؛ تأخیر سازمان سنجش در بررسی تقلب داوطلبان و دانشجو شدن آن‌ها، نقص و یا برداشت نادرست از قانون مجلس که امکان رسیدگی به تقلب، بعد از دانشجو شدن متقلبین را نمی‌دهد و دیگر اینکه در حال حاضر ۱۰۰۰ دانشجوی مشکوک به تقلب کنکور ۱۴۰۰ در رشته‌های مهندسی و پزشکی دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و بر روی صندلی نشستند که آن را با تقلب به دست آوردند.

 

جوابیه سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: هیچ دانشجو یا داوطلب شبهه‌دار آزمون‌های سراسری ۱۴۰۰ و ماقبل آن که رأی قطعی مبنی بر محکومیت از هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری دریافت کرده‌ است، تاکنون امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشته و از ورود آنها به دانشگاه جلوگیری شده است.

سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به اخبار اخیر رسانه‌ها در مورد ورود برخی داوطلبان شبهه‌دار به دانشگاه‌ها در این اطلاعیه اعلام کرد؛ بر مبنای رویه سازمان سنجش آموزش کشور در سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن، داوطلبان شبهه‌دار در مرداد یا شهریور سال آزمون، شناسایی و تفهیم اتهام می‌شدند؛ ولی در مهر با اعلام رشته‌محل قبولی اجازه تحصیل در دانشگاه داده می‌شد به شرط اینکه اگر در مسیر بررسی پرونده محکوم می‌شدند از تحصیل آنها جلوگیری شود.

این رویه تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و در این سال تعداد کثیری به عنوان داوطلبان شبهه‌دار معرفی شدند و شرایط تنش‌زا موجب مداخله کمیسیون اصل نود مجلس محترم شورای اسلامی بر مبنای شکایت داوطلبان به موضوع تقلب و شبهه در آزمون شد. طی بررسی صورت گرفته در کمیته تخصصی هیأت بدوی قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری، این افراد به چند دسته تقسیم شدند؛


الف) کسانی که فقط یک مورد شکایت مردمی را از موارد اتهامی مشخص شده در آئین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری را داشتند و هیات بدوی به موجب این قانون، برای رسیدگی نیاز به وجود حداقل دو مورد از موارد اتهامی را داشت و لذا هیئت بدوی از ورود به این پرونده‌ها اجتناب کرده و حکم به رد تعقیب صادر کرد.


ب ) کسانی که دو مورد یا بیشتر از موارد اتهامی در آئین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری را داشتند، این افراد در چند نوبت به حضور در آزمون رفع شبهه دعوت شدند که تعداد خیلی کمی موفق به کسب حدنصاب مربوطه شدند و مابقی در هیات بدوی و تجدیدنظر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری با رأی قطعی محکوم شدند. این مراحل قبل از تاریخ ابلاغ قانون استفساریه ماده ۱۱ بوده و هیچ‌کدام مشمول این استفساریه نشده و با داشتن رأی قطعی هیچکدام جهت ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها معرفی نشده‌اند. افرادی که رأی محکومیت قطعی هیات رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری را دارند با استناد به استفساریه مذکور و استدلال به اینکه در زمان رسیدگی به شبهه آزمون «دانشجو» بوده و «داوطلب» نبوده‌اند تلاش می‌کنند، در دیوان عدالت اداری نسبت به نقض آرای قطعی هیات رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری اقدام کنند یا دستور موقت بازگشت به تحصیل بگیرند؛ اما از آنجا که پرونده تخلف این قبیل از داوطلبان قبل از ابلاغ قانون استفساریه ماده ۱۱ مختومه شده با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان درباره عدم تسری قوانین تفسیری نسبت به پرونده‌های مختومه، دفاعیات حقوقی این سازمان در دیوان عدالت اداری مورد توجه قرار گرفته است.

هیچ دانشجو یا داوطلب شبهه‌دار آزمون‌های سراسری در سال‌های ۱۴۰۰ و ماقبل آن که رأی قطعی مبنی بر محکومیت از هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری دریافت کرده‌اند تاکنون امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشته و از ورود آنان به دانشگاه جلوگیری شده است.


همچنین بر اساس این اطلاعیه؛ در مورد داوطلبان مشکوک به تخلف در سال ۱۴۰۱، با توجه به طرح و تصویب قانون استفساریه ماده ۱۱ این‌گونه داوطلبان قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری و حتی در بعضی موارد قبل از انتخاب رشته، تفهیم اتهام صورت گرفته و در نتیجه هیچ کدام در فرایند اعلام نتایج آزمون قرار نگرفته و به عنوان داوطلب به وضعیت آنها رسیدگی شده است. به این ترتیب یکهزار و ۴۵ نفر داوطلب دارای شبهه در سه نوبت دعوت به آزمون مجدد شدند که فقط ۱۳۵ نفر حد نصاب علمی را کسب کرده و به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند و مابقی با رأی قطعی هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری به‌عنوان مردود علمی شناخته شدند؛ بنابراین همانگونه که در مصاحبه اخیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته شد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ بر اساس قانون استفساریه عمل شده است و هیچ داوطلب شبهه‌داری که حکم محکومیت از هیئت تجدید نظر دریافت کرده است به‌عنوان دانشجو به دانشگاه راه نیافته است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار