کد خبر: 1171002
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه آماری از میزان قبولی دهک‌های مختلف اقتصادی در آزمون سراسری 1400، گفت: میزان انتخاب دانشگاه فرهنگیان از سوی دهک‌های بالای اقتصادی نسبت به علاقه آن‌ها به رشته‌های دیگر کمتر است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، چند روز قبل منصور کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با ارائه آماری درباره قبولی دهک‌های مختلف اقتصادی در کنکور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دهک اول تا سوم که قشر کم برخوردار هستند تنها ۲ درصد از قبولی رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور هستند.

این آمار به قدری تکان دهنده بود که تصمیم گرفتیم درباره آن با سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت‌وگو کنیم تا آمار بیشتری در این زمینه دریافت کنیم.

موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با ارائه آماری از میزان قبولی دهک‌های مختلف اقتصادی در آزمون سراسری ۱۴۰۰، گفت: واقعیت این است که آمارهای ارائه شده درباره کنکور کلیت رتبه زیر سه هزار است، جالب این است که در رشته‌های خاص وضعیت بدتر می‌شود یعنی رتبه زیر ۳ هزار در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای رشته داروسازی و دندان پزشکی در دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ میزان ۸۶ درصد و برای دهک‌های دیگر ۱۴ درصد است، دهک اول یک دهم درصد است یعنی نسبت به رشته‌های دیگر یک سوم هم کاهش یافته است و این درصد برای دهک پربرخوردار بیش از ۵۰ درصد است.

وی افزود: جالب این است که این آمار برای مهندسی کامپیوتر که رشته خاصی است فاجعه‌تر است، یعنی کل هفتاد درصد دهک پایین ۳ درصد آمار قبولی دارند و آن سه دهک بالا حدود ۹۰ درصد آمار قبولی دارند.

به گفته موسوی، تعداد قبولی‌های دهک اول و دوم در رشته مهندسی کامپیوتر رتبه زیر سه هزار تعداد صفر نفر و دهک دهم ۶۳ درصد است، تعداد قبولی‌های دهک نهم هم بیش از ۱۸ درصد است یعنی دو دهک پربرخوردار ۸۰ درصد قبولی زیر سه هزار رشته مهندسی کامپیوتر را در اختیار گرفتند.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مهندسی برق فاجعه بدتر است، یعنی هفت دهک پایین تر ۱۱ درصد قبولی رتبه زیر سه هزار در این رشته دارند و بیش از ۸۸ درصد هم سه دهک بالاتر در این رشته رتبه زیر سه هزار آوردند، این میزان فقط برای دهک دهم بیش از ۶۳ درصد است.

وی ادامه داد: در رشته مهندسی برق در سه دهک اول اصلا قبولی نداریم.

موسوی اظهار داشت: جالب این است که در گروه علوم انسانی هم وضعیت به همین منوال بوده است، البته کمتر است اما باز وجود دارد؛ مثلا در رشته حقوق ۷۳ درصد قبولی سه دهک بالاست و حدود ۲۷ درصد قبولی دهک های دیگر.

به گفته معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ، همچنین رشته روان شناسی بیش از ۸۰ درصد قبولی در سه دهک بالا دارد و بقیه رشته‌ها حدود ۲۰ درصد قبولی داشته‌اند. جالب این است که یادم است با معاون کمیته امداد صحبت کرده بودم که می‌گفت معمولا افراد تحت پوشش کمیته امداد وقتی رتبه تک رقمی و دو رقمی کسب می‌کنند دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کنند که از ابتدا حقوق دریافت کنند، در دانشگاه فرهنگیان این آمار بهتر است به طوریکه ۴۵ درصد هفت دهک اول در دانشگاه فرهنگیان قبول شدند و ۵۵ درصد دهک‌های بالاتر؛ یعنی پولدارهای ما خیلی دوست ندارند که معلم شوند بلکه دوست دارند رشته‌های پردرآمدتر تحصیل کنند.

موسوی گفت: اگر بخواهم آمارهای مناطق را دقیق تر بگویم فقط منطقه ۶ تهران ۵ درصد قبولی کل کشور را دارد، منطقه ۲ تهران ۴ درصد قبولی را دارد.

به گفته معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ، این آمار مربوط به رتبه های زیر سه هزار پنج گرایش است که کلا بیش از ۱۲ هزار نفر هستند، یعنی در بعضی مناطق که می‌گوییم هیچ قبولی نداشته است درباره این ۱۲ هزار نفر می‌گوییم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار