کد خبر: 1170240
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول صندوق قرض‌الحسنه باب‌الحوائج زنجان
زنجان از قدیم‌الایام به عنوان یکـی از شـهر‌های مذهبـی ایـران شناخته شده است. اهالی این منطقه به واسطه سـابقه مذهبی‌ای که دارند همواره سـعی کرده‌اند در سـختی‌ها کمک‌حال یکدیگر باشند

زنجان از قدیم‌الایام به عنوان یکـی از شـهر‌های مذهبـی ایـران شناخته شده است. اهالی این منطقه به واسطه سـابقه مذهبی‌ای که دارند همواره سـعی کرده‌اند در سـختی‌ها کمک‌حال یکدیگر باشند. نمونـه ایـن رفتـار را می‌تـوان در صنـدوق قرض‌الحسنه باب‌الحوائج شهر زنجان با مسئولیت خانم ربابه اسکندری دید. این صندوق از همان ابتدا فقط مخصوص خانم‌ها راه‌اندازی شد و امروز ۴۰۰ عضو دارد که عمده اعضای آن را خانم‌های سرپرست خانواده تشکیل می‌دهند؛ صندوقی که توانسته است با آموزش‌های لازم نه تنها به ایجاد شغل و تولید انواع محصولات در این منطقه بپردازد، بلکه درصدد گسترش کار‌ها و توانمند کردن خانواده‌های بیشتری است. سراغ خانم اسکندری، مسئول صنـدوق قرض‌الحسنه باب‌الحوائج رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.


چطور شد تصمیم گرفتید صندوقی مختص خانم‌ها راه‌اندازی کنید؟
با توجه به منطقه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم، دیدم تعداد زنانی که سرپرست خانواده هستند، در این محلات زیاد است، بنابراین بعد از مشورت با دوستان و کمک گرفتن از بسیج صندوق قرض‌الحسنه باب‌الحوائج تشـکیل و راه‌اندازی شد. از همان ابتدا یعنی در سـال ۹۷ با اهالی منطقه تصمیم گرفتیم این صندوق را پرتوان پیش ببریم تا بتوانیم به این خانم‌ها وام قرض‌الحسنه بدهیم و آن‌ها را در مدیریت زندگی توانمند کنیم.
الان چند عضو دارید و آیا همه خانم هستند؟
ایـن صنـدوق از همـان ابتـدا فقـط مخصـوص خانم‌ها بـود و امـروز نیـز ۴۰۰ عضـو دارد که عمده اعضای این صندوق را خانم‌های سرپرست خانواده تشکیل می‌دهند. طی پنج سالی که صندوق در حال فعالیت و خدمات‌دهی است، تاکنـون حـدود ۴۰۰ میلیون تومـان وام بـه خانم‌ها پرداخت شـده اسـت. ایـن وام‌ها در مسـیر اشـتغال‌زایی خانم‌ها بـه کار گرفتـه می‌شـود، بـه طوری که سعی شده است از این وام‌ها برای تولید استفاده شود.
آیا بعد از پرداخت وام‌ها در مسیر تولید هم کمک‌رسان خانم‌ها هستید؟
سعی شده است اگر خانمی می‌خواهد کاری را شروع کند حتماً به صورت تخصصی کمک‌حالش باشیم، به همین خاطر ایـن صنـدوق توانسـته است آموزش‌های لازم را بـه خانم‌ها بدهـد و بعـد از آمـوزش وام در اختیارشـان قـرار می‌گیـرد تـا بتواننـد در همـان مسـیری که حرفه یا فنی را آموخته‌اند، به تولید و اشـتغال‌زایی بپردازند، البته تاکنون عمـده اشتغال‌های صورت‌گرفته در تولید گلیم و قارچ بوده است. وضعیت گلیم‌بافی خانم‌ها خوب است و درآمد ثابتی را برای خود دست و پا کرده‌اند.
یعنی آموزش‌ها در این دو بخش خلاصه می‌شود؟
رشته‌های آموزشی زیاد است، اما ما به مباحثی می‌پردازیم که فرصت توسعه و اشتغال‌زایی و پیشرفت را داشته باشد. در مدت‌زمانی که صندوق کارهایش را شروع کرده است، توانسـتیم بـه خانم‌ها آمـوزش خیاطـی و زنبـورداری هم ارائـه کنیـم کـه ایـن مسـئله منجـر بـه ایجـاد مشـاغلی در ایـن زمینـه شده است. برخی رشته‌ها این ظرفیت را دارند که افراد بیشتری را به خود مشغول کنند و همین امر تولید و درآمدزایی را بالا می‌برد. یکی دیگـر از فعالیت‌هایی که انجام دادیـم، آمـوزش مرغـداری اسـت کـه ایـن موضوع نیز توانسـته است به ایجاد اشتغال خانم‌های سرپرست خانواده کمک کند، هر چند بیشتر اقدام صورت‌گرفته در زمینه اشتغال در ماه‌های گذشته موضوع پرورش قارچ بوده است، چون برای رسیدن به پول فرصت کمتری می‌خواهد. اشـتغال در زمینـه تولیـد قـارچ بسـیار زیـاد است و تقاضا در این خصوص روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند، بـرای همیـن بـا کمـک سـازمان فنـی و حرفـه‌ای و بخش‌های دیگـر کـه بـه خانم‌ها آمـوزش می‌دهنـد، مذا کراتـی کردیـم تـا بتوانیم حتماً خانم‌ها در این خصوص آموزش لازم را ببینند و بعد وارد اشتغال شوند. وقتی کسی به صورت علمی کاری را شروع می‌کند هم سرعت پیشرفتش بالا می‌رود هم می‌تواند جلوی بسیاری از ضرر‌ها را بگیرد، چون هر قدمی را تخصصی‌تر بر‌می‌دارد و جلو می‌رود.
وقتی تعداد تولیدکنندگان قارچ زیاد شود، آیا برنامه جدیدی برای این افراد باید تعریف شود؟
بله همین طور است. وقتی چند تولیدکننده قارچ آن هم در خانه داشتیم، موضوع با حالا فرق می‌کرد. اکنـون تقاضـای مـا ایجـاد سـالن‌های پـرورش قـارچ اسـت و بـه دنبـال ایجـاد شـرایطی هسـتیم تـا بتوانیـم قارچ‌های تولیدشـده را بـه فـروش برسـانیم و مذاکراتـی را نیـز در این زمینه انجام داده‌ایم.
طی سال‌های اخیر شـرایط تولیـد در کشور سـخت شـده است. تورم نمی‌گذارد برنامه‌ریزی‌ها درست پیش بروند. از مسئولان دولتی تقاضـا داریـم همانطـور کـه مقـام معظـم رهبـری تا کیـد دارنـد شـرایط را بـرای رونـق و جهـش تولیـد آماده کننـد تا خانم‌های سرپرست خانواده که رنج‌کشیده هستند، بتوانند به راحتی امرار معاش کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار