کد خبر: 1158927
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
ارتش عراق چند روزی است عملیاتی با هدف پاکسازی اردوگاه پناهندگان «مخمور» از عناصر پ. ک. ک آغاز کرده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مقامات امنیتی اقلیم کردستان عراق امروز (سه شنبه) فاش کردند که یک واحد نظامی وابسته به ارتش عراق از شنبه گذشته برای اعمال کنترل بر اردوگاه آوارگان «مخمور» که تحت نفوذ شدید شبه‌نظامیان پ. ک. ک قرار گرفته، عازم این اردوگاه شده است.

اردوگاه «مخمور» در حد فاصل میان استان نینوا و اربیل در شمال عراق قرار گرفته است، عملیات نظامی ارتش عراق در این اردوگاه بر اساس طرحی از سوی دولت بغداد برای اعمال کنترل بر مناطق تحت فعالیت پ. ک. ک صورت می‌گیرد.

اردوگاه مخمور که از اواسط دهه ۱۹۹۰ ساخته شده و در آن صد‌ها خانواده کرد و ترک مرتبط با پ. ک. ک زندگی می‌کنند، یکی از مکان‌هایی است که ترکیه آن را مرکزی برای عضوگیری و فعالیت‌های مسلحانه علیه امنیت ملی خود می‌داند و بار‌ها از دولت عراق خواسته است تا از فعالیت‌های نظامی در این اردوگاه جلوگیری کند.

این اردوگاه در ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرق موصل و ۷۰ کیلومتری غرب اربیل و در ۱۸۰ کیلومتری مرز عراق و ترکیه واقع شده است.

به گفته یک مقام دولت اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل، ارتش عراق بر اساس تفاهم بین بغداد و اربیل در خصوص توقف گسترش فعالیت‌های شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) و کنترل بر مناطقی تحت نفوذ آن‌ها، این عملیات را آغاز کرده است، عملیاتی که بخشی از تعهدات عراق به ترکیه در جریان سفر «محمد شیاع السودانی» به آنکارا در ماه مارس گذشته به شمار می‌رود.

او همچنین گفت که طبق اطلاعات تأیید شده، پ. ک. ک کنترل کاملی بر اردوگاه مخمور دارد و اقدام به سازماندهی و جذب جوانان و نوجوانان و همچنین راه‌اندازی صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی کرده است.

اما ورود نیرو‌های ارتش عراق داخل اردوگاه بدون تنش و درگیری نبود، به شکلی که یک فرمانده عراقی از زخمی شدن چهار نظامی ارتش طی درگیری با افراد مسلح داخل اردوگاه خبر داد که اجازه ورود ارتش را نمی‌دادند.

در حال حاضر نیز دو گروه از فرماندهان ارتش عراق در اطراف اردوگاه مستقر شده و اردوگاه نیز به حالت محاصره در آمده است.

عملیات ارتش عراق در حالی انجام می‌شود که رجب طیب اردوغان در جولای ۲۰۲۱ گفته بود که ترکیه به زودی اقدام به پاکسازی اردوگاه «مخمور» خواهد کرد. به گفته او این اردوگاه به پناهگاهی امن برای عناصر پ. ک. ک تبدیل شده و از آن‌جا «تروریسم» به ترکیه صادر می‌شود. در همان ایام نیز سازمان اطلاعات ترکیه از ترور «سلمان بوزقیر» معروف به «دکتر حسین» فرمانده کل پ. ک. ک در اردوگاه مخمور خبر داده بود.

روز گذشته نیز منابع امنیتی ترکیه خبر دادند که نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور توانستند «امره شاهین» مسئول ارتباطات پ. ک. ک را در منطقه کوهستانی «غارا» در شمال عراق و نزدیک به مرز ترکیه از پا در آورند.

به گفته این منابع، «امره شاهین» ارتباطات محرمان اعضای پ. ک. ک را مدیریت می‌کرد و چندین نرم افزار مختلف برای این کار طراحی کرده بود. او در سال ۲۰۱۴ به پ. ک. ک پیوست و به گفته منابع دولتی ترکیه، تاکنون در چندین عملیات در استان «شرناق» در جنوب شرق ترکیه علیه نظامیان این کشور مشارکت داشت.

ترکیه در ۲۸ فروردین سال گذشته عملیات موسوم به «پنجه قفل» را در کوه‌های شمال عراق علیه پ. ک. ک آغاز کرد. این عملیات در دهم دی ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید، اما همچنان حملات گاه و بیگاه هوایی و زمینی و عملیات‌های امنیتی ترکیه ادامه دارد.

در این راستا رسانه‌های عراقی از حمله هوایی صبح روز دهم ماه می (۲۰ اردیبهشت) ارتش ترکیه در منطقه «العمادیه» در استان «دهوک» واقع در شمال عراق خبر دادند.

اما در خصوص عملیات ارتش عراق در اردوگاه مخمور، نهاد اطلاع‌رسانی الاعلام‌الامنی (وابسته به دفتر نخست‌وزیری عراق) روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیرو‌های ارتش عراق در راستای تأمین امنیت ساکنان اردوگاه و حفاظت از آن‌ها در برابر اقدامات غیر قانونی که برخی از میان خودشان انجام می‌دهند و موجب بی ثباتی و نا امنی در کشور شده است، دست به تحرک زده‌اند».

«رزکار محمد» فرمانده منطقه مخمور نیز امروز گفت که مقامات پ. ک. ک در اردوگاه از زنان و کودکان برای ممانعت از برپایی نقاط ایست و بازرسی در اطراف اردوگاه بهره می‌برند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار